مهدی کرباسیان از بسته «خروج از رکود» گلایه کرد

انتقاد دولتی از دولت

کدخبر: ۱۰۲۴۷۳
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با توجه به نقش صنایع معدنی در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پایین دستی، به نظر می رسد در بسته خروج از رکود دولت، توجه کافی به موضوع خروج از رکود صنایع معدنی و معادن نشده است.
انتقاد دولتی از دولت

به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به اینکه چندی پیش دولت بسته خروج از رکود تورمی را منتشر کرد، آن طور که از سرفصل‌های این بسته تحلیلی برداشت می‌شد مبنی بر این بود که بخش صنایع معدنی به عنوان یکی از بخش‌های بالادستی اقتصاد کشور  اشاره شده و رونق این بخش می‌تواند در کنار تامین منابع لازم از طریق بانک و بورس منجر به رونق کسب‌وکارهایی در صنایع پائین‌دستی شود.

این در حالی است که اخیرا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از نبود توجه کافی به معدن و صنایع معدنی در بسته دولت برای خروج از رکود، گفته است: با توجه به نقش صنایع معدنی در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پایین دستی، به نظر می‌رسد توجه کافی به موضوع خروج از رکود صنایع معدنی و معادن نشده است.

مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه خروج از رکود معدن و صنایع معدنی باید در صدر برنامه‌های خروج از رکود دولت قرار گیرد، گفت: در رابطه با صنایع معدنی باید پذیرفت هر صنعت معدنی همچون فولاد، مس و آلومینوم، تامین‌کنندگان صنایع پایین دستی خود هستند و می‌توانند محرک خوبی برای آنها باشند. بنابراین حل مشکل خروج از رکود صنایع معدنی باید در اولویت قرار گیرد.

همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده است: متاسفانه در آخرین پیش نویسی که از طرح خروج از رکود در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشاهده می شود، صنایع معدنی مورد عنایت کامل واقع نشده، چرا که اگر چرخه فولاد به خوبی در حرکت باشد، صنایع دیگر نیز  می‌توانند به راحتی به حرکت درآیند.

او دو مشکل اصلی را هم‌اکنون پیش روی صنایع معدنی دانست و تصریح کرد: صادرات و تامین نقدینگی برای صنایع معدنی متاسفانه با مشکلات جدی مواجه است، این در حالی است که امکان جابه‌جایی ارز و مسائل تحریم‌ها، فشار زیادی را بر صادرات محصولات معدنی وارد کرده است؛ ضمن اینکه در مشکل تامین اعتبار مورد نیاز برای تداوم کار صنایع معدنی نیز، به دلیل اینکه این صنایع، طرح های توسعه‌ای مهم و اساسی در دست اجرا دارند، مسئله تامین نقدینگی آنها باید به سرعت حل شود.

به گفته کرباسیان، بر این اساس مدیریت پروژه‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تصمیم گرفته است بخشی از سهام فولاد هرمزگان را در فرابورس به فروش برساند، ضمن اینکه صنایع ملی مس نیز تصمیم گرفته تا برخی پروژه‌های نیمه‌تمام خود را با مشارکت بخش غیردولتی به اتمام رساند؛ اما به هرحال نیاز است که برای صنایع معدنی، وضعیت به نحو دیگری از سوی دولت تغییر یابد و این صنایع در اولویت قرار گیرد.

او گفت: در رابطه با معادن نیز، بیشتر معادن کشور هم‌اکنون فعال هستند؛ اما باید پذیرفت که بزرگترین مشکل معادن کشور هم‌اکنون در معادن سنگ آهن متمرکز شده، چرا که در سال جدید قیمت‌ها به شدت در بازارهای جهانی افت کرده و بعضا تا 40 درصد ارزانتر از سال قبل معاملات صورت می‌گیرد. ضمن اینکه در برخی از فروش‌ها در بازارهای جهانی رقبای جدی برای فروشندگان ایرانی وجود دارد که در فروش‌های جدید، رقابت سنگینی را پیش‌روی صادرکنندگان ایرانی قرار داده است.

کرباسیان اظهار کرد: ایمیدرو به عنوان محوری‌ترین بخش معدن و صنایع معدنی کشور که دارای بزرگترین معادن کشور و ناظر بر صنایع معدنی است باید طرف مشورت در تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید