وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد:

 وام 80میلیونی مسکن به شرط پس انداز 70 میلیونی / 12 سال انتظار برای خرید یک خانه

کدخبر: ۱۰۳۴۲۹
وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارات خود از پرداخت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات خرید به خانه اولی ها در قبال پس انداز ۷۰ میلیونی، خانه دار کردن زوج های جوان و دریافت مالیات از خانه دوم به بعد خبر داد. 
 وام 80میلیونی مسکن به شرط پس انداز 70 میلیونی / 12 سال انتظار برای خرید یک خانه

به گزارش «اقتصادنیوز» شب گذشته عباس آخوندی در برنامه نگاه یک با تشریح برنامه‌های دولت در بخش مسکن اظهار کرد: شاخص دسترسی به مسکن در ایران خوب نیست و متوسط آن حدود 12 سال است. به عبارت دیگر باید یک خانوار 12 سال درآمد خود را هزینه کند تا بتواند یک واحد مسکونی را خریداری کند. این شاخص در بسیاری از کشورها سه تا پنج سال است.

پرداخت تسهیلات 80میلیون تومانی
وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن گفت: در قالب طرح وزارت راه حدود ۸۰ میلیون تومان تسهیلات به خانه‌ اولی‌ها پرداخت می‌شود و این افراد نیز باید حدود ۷۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند.

وی با بیان اینکه با تسهیلات بانکی چیزی حدود 40 درصد از درآمد خانوار باید به مسکن اختصاص یابد، گفت: سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در دهک‌های کم‌درآمد نباید بیشتر از 40 درصد باشد، چرا که در این صورت از سایر هزینه‌ها زده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی مخالف هستید؟ گفت: وقتی کشور تورم 20 تا 30 درصدی دارد اخذ مالیات منجر به کاهش تولید می‌شود چون انگیزه ورود سرمایه به بخش ساخت را کاهش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای خروج از رکود باید قشر متوسط جامعه را توانمند کنیم در رابطه با برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه مسکن گفت: بر اساس برنامه ما باید 50 درصد ارزش مسکن خانوار از طریق تسهیلات تأمین شود که در این راستا باید حدود 80 میلیون تومان تسهیلات خرید به اقشار متوسط جامعه پرداخت شود.

میانگین قیمت مسکن، سه میلیون تومان
آخوندی با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در بافت‌های قدیمی تهران 2.5 تا سه میلیون تومان است گفت: هدف ما خانه‌دار کردن زوج‌های جوان است. این افراد باید 20 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند و حدود 40 تا 50 میلیون تومان دیگر را نیز تأمین کنند تا به همراه تسهیلات 80 میلیون تومانی بتوانند قدرت خرید را در بازار به دست آورند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تامین مسکن از طریق پس‌اندازهای آینده در اکثر کشورها تجربه شده است، بیان کرد: اگر این‌گونه نشود سفته‌بازی در بازار مسکن به‌وجود می‌آید.

قیمت مسکن متاثر از تقاضا
آخوندی با بیان این‌که قیمت مسکن و زمین متاثر از تقاضاست، اظهار کرد: مشکل تقاضای مسکن در چند کلانشهر کشور متمرکز است و در بقیه شهرها تقاضا کمتر است. خیلی مهم است که خدمات و اشتغال را چگونه در سرزمین توزیع کنیم، اگر نتوانیم خدمات و اشتغال را توزیع کنیم قیمت‌ها هیچ‌وقت کنترل نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که در شهرها باید از اندوخته زمین استفاده شود، گفت: دو برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده و توزیع جمعیت را داریم علاوه بر این، این‌که در شهرهای جدید توسعه منفصل را ایجاد خواهیم کرد.‬

‫ وی با اشاره به برنامه راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن از پرداخت تسهیلات بیشتر و ارزان‌قیمت برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود:‌ برای کسب سود   بادآورده در بازار مسکن باید تورم یک رقمی باشد، در حالی که تورم هم‌اکنون دو رقمی است. این روزها که تورم دو رقمی است نباید با یک سری اقدامات (مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی) ساخت و ساز را کاهش دهیم. کنترل‌های این‌چنینی (اخذ مالیات) هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

خانه دومی‌ها مالیات می‌دهند
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در جاهایی که تورم پایین است برای خانه‌های دوم و سوم مالیات‌ دو، سه و چهار درصدی دریافت می‌شود. نمی‌توانیم این قاعده را برای کشور اجرا کنیم و اخذ مالیات بازار سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کند.

آخوندی در خصوص ورود بانک‌ها به بخش مسکن گفت: بانک‌ها واسطه مالی هستند و نباید در مستغلات حضور داشته باشند. یکی از مشکلات سیستم بانکداری بانک‌ها تبدیل به بنگاهداران بزرگی شده‌اند.

وی با بیان این‌که آمار شفافی از سهم بانک‌ها در سوداگری بازار مسکن ندارم، بیان کرد: در خیابان که راه بروید اکثر ساختمان‌ها متعلق به بانک‌هاست، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در فولاد، پتروشیمی، ساختمان متعلق به بانک‌هاست.‬

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 92 حدود 236 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده است، تصریح کرد:‌از این میزان 120 هزار میلیارد تومان تجدید قراردادهای نقدینگی در گردش بوده و حدود 115 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات پرداخت شده است. از این رقم سهم بخش مسکن حدود 12 درصد یعنی 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید بانک‌ها 60 تا 70 هزار میلیارد تومان در بخش مسکن به مردم تسهیلات پرداخت کنند، اظهار کرد: برای آن‌که بتوانیم به اهداف برنامه‌ها برسیم باید 25 درصد تسهیلات به بخش مسکن اختصاص یابد.

آخوندی در ادامه با بیان این‌که با تقویت طرف عرضه کاملا موافق هستیم، گفت: باید طرف تقاضا را نیز حمایت کنیم تا با افزایش قدرت خرید وارد بازار شوند. صندوق‌های پس‌انداز که در دنیا بسیار رایج است اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان را نظم می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که صندوق‌های پس‌انداز مسکن بین عرضه و تعادل تعادل ایجاد می‌کند، افزود: بخش اعظم منابع مورد نیاز این صندوق‌ها از اندوخته‌های مردم تامین می‌شود و دولت کسری منابع صندوق‌های پس‌انداز مسکن را تامین می‌کند.

زوج‌های جوان خانه‌دار می‌شوند
وی با بیان این‌که در قالب طرح وزارت راه و شهرسازی 50 درصد ارزش یک واحد مسکونی تسهیلات به زوج‌های جوان پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد:‌ با این میزان تسهیلات زوج‌های جوان می‌توانند در شهرهای بزرگ یک واحد مسکونی 75 متری را خریداری کنند. به عنوان مثال با توجه به این‌که در بافت‌های قدیمی تهران قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 2.5 تا سه میلیون تومان است بنابراین قیمت یک خانه حدود 200 میلیون تومان خواهد بود.‬

‫وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ دولت در نظر دارد 80 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن در ازای 20 میلیون تومان پس‌انداز متقاضیان پرداخت کند. متقاضی نیز باید حدود 40 تا 50 میلیون تومان را تامین کند.

آخوندی گفت: در قالب طرح دولت سالانه 300 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن به اقشار متوسط جامعه پرداخت می‌شود و در مجموع طی پنج سال 1.5 میلیون فقره تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه که آیا زوج‌های جوان می‌توانند این مبالغ را تامین کنند، گفت: بله، آنها می‌توانند از پدر، مادر و برادر در این زمینه کمک بگیرند! تاریخ صندوق‌های پس‌انداز می‌گوید مردم با این روش می‌توانند خانه‌دار شوند. در آن زمان بیش از سه میلیون خانوار حساب باز کردند و از این روش استفاده کردند.‬

‫آخوندی در ادامه به سبک و سیاق همیشگی به انتقاد از طرح مسکن مهر پرداخت و در پاسخ به سئوالی در خصوص به صفر رسیدن قیمت زمین گفت: در این زمینه خیلی بحث شده است نمی‌دانم، فکر نمی‌کنم. در طرح مسکن مهر 50 هزار میلیارد تومان تزریق شد آیا قیمت زمین به صفر رسید؟

وی همچنین در واکنش به برخی انتقادات به طرح پرداخت تسهیلات خرید و آثار تورمی آن در بازار مسکن،‌ افزود: در پاسخ به دوستانی که انتقاد می‌کنند باید بگویم که همزمان عرضه و تقاضا را تحریک می‌کنیم، مهم این است که عرضه و تقاضا متناسب باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که اگر تقاضا تنظیم نشود لوکس‌سازی و سفته‌بازی در بازار مسکن به‌وجود می‌آید، اظهار کرد:‌ لازم است بازار رهن بزرگی داشته باشیم تا در قالب آن متقاضی تسهیلات بگیرد و خانه خود را در رهن بانک بگذارد.

پیشرفت فیزیکی مسکن مهر 80درصد شد

آخوندی با تاکید بر این‌که برای فعال شدن بخش مسکن باید از قشر متوسط جامعه شروع کنیم به جدیدترین وضعیت طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه‌های این طرح 82 درصد است و هم‌اکنون 144 هزار واحد آماده افتتاح است که طی هفته‌های اخیر واگذار می‌شود.‬

‫وی با بیان این‌که بخش اعظم مسکن مهر در سال 93 تمام می‌شود، خاطرنشان کرد:‌تامین زیرساخت‌ واحدهای مسکن مهر ممکن است دو تا سه دولت را درگیر کند. به شدت تلاش می‌کنیم تاسیسات زیربنایی و روبنایی را از نظر حداقلی تامین کنیم.

وی با تاکید بر این‌که گرفتاری‌های مسکن مهر خیلی زیاد است، تصریح کرد: برای افزایش کیفیت مسکن مهر فکر می‌کنم.‬

در برنامه شب گذشته سوالی مبنی براینکه کدام راه را برای حل مشکل بخش مسکن موثر است ، مطرح شد که در پایان برنامه 27.3 درصد مردم در پاسخ به سوال برنامه نگاه یک گزینه افزایش وام مسکن، 26.8 درصد گزینه افزایش تولید مسکن به روش انبوه و 45.9 درصد به کنترل و نظارت بر بازار مسکن رأی دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید