قیمت مسکن متاثر از وام خرید نیست

کدخبر: ۱۰۳۹۴۵
مبلغ وام مسکن بین 40 تا 80 میلیون تومان است که میزان بازپرداخت ماهانه آن از 400 تا 900 هزار تومان می شود، بنابراین بهتر است اجاره نشینانی که این میزان را اجاره می دهند، قسط وام مسکن پرداخت کنند تا در منزل مسکونی خود ساکن شوند.
قیمت مسکن متاثر از وام خرید نیست

مهر نوشت : 

مدیرکل برنامه‌ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن معاونت امو رمسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت:  تا سال 1404 به 10 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

 علی چگینی با تاکید براینکه مسکن بخش مهمی است که هم برای خانوار و هم برای دولت می‌تواند رونق را در پی داشته باشد، به طوری که 13 درصد از اشتغال کشور را بخش مسکن تأمین می‌کند، بیان کرد: اگر یک درصد رشد در بخش مسکن داشته باشیم 2.7 درصد رشد در تولید ناخالص داخلی داریم، بنابراین سیاست‌های مسکن باید هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا به صورت توأم دیده شود.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن گفت: با توجه به شرایط رکود تورمی که اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باید شرایط اقتصادی را به گونه‌ای بچینیم که در کنار تورم قابل قبول رونق اقتصادی نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته تنها طرف عرضه مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: در طول این هشت سال شاهد بودیم که وام مسکن هیچ افزایشی نداشت، اما قیمت مسکن شش برابر شد، بنابراین تنها عامل اصلی افزایش قیمت مسکن را نباید وام در نظر گرفت.

چگینی با بیان اینکه فقط یک عامل در افزایش قیمت مسکن اثرگذار نیست، افزود: به عنوان مثال در یک سال گذشته شاهد بودیم که قیمت وام مسکن افزایش پیدا کرد، اما قیمت مسکن تنها یک درصد رشد داشت بنابراین قیمت مسکن تنها متاثر از وام خرید نیست، بلکه عوامل مختلفی در آن تأثیرگذار است که نمونه بارز آن رشد قیمت مسکن در سال 86 است.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن معاونت امورمسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات خرید مسکن، اظهار کرد: در کشور سیستم پس‌انداز نداریم اما مردم باید به پس انداز عادت کنند، چرا که باید بسته‌ای از برنامه‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم مسکن را به مقصد خود برسانیم.

وی تصریح کرد: پس بانک‌ها می‌توانند وام بدهند و سیاست وام‌دهی خود را تقویت کنند زیرا در سال 77 بیش از 10 هزار وام خرید داده شد و سه میلیون خانوار ایرانی خانه‌دار شدند. در حقیقت می‌توان هم برنامه کاهش قیمت ساخت مسکن را انجام داد و هم از سوی دیگر با پرداخت وام مردم را توانمند کرد.

چگینی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های دولت در بخش مسکن حمایت از تقاضا است، گفت: در 10 تا 15 سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و برای این کار باید اجازه دهیم که بازار رهن در کشور شکل بگیرد. همچنین باید اجازه دهیم دولت به شیوه‌هایی که طراحی کرده به تولید و عرضه مسکن کمک کند.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن در خصوص میزان وام مسکن، اظهار  کرد: مبلغ وام مسکن بین 40 تا 80 میلیون تومان است که میزان بازپرداخت ماهانه آن از 400 تا 900 هزار تومان می‌شود بنابراین بهتر است اجاره نشینانی که این میزان را اجاره می‌دهند، قسط وام مسکن پرداخت کنند تا در منزل مسکونی خود ساکن شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌خواهد صندوق پس انداز مسکن در همه بانک‌ها ایجاد شود، گفت: همه بانک‌ها در کنار بانک مسکن می‌توانند این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنند و دولت وامی که پرداخت می‌کند، مابه‌التفاوت نرخ سود آن را پرداخت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید