پیگیری ایمیدرو از پروژه بهره‌برداری معدن بوکسیت گینه

کدخبر: ۱۱۶۶۲۳
طرح معدن بوکسیت گینه کوناکری،‌ قدیمی‌ترین پروژه معدنی برون‌مرزی کشور پس از رکود و تاخیر 23‌ساله،‌ با برگزاری جلسه اخیر مجمع عمومی سهامداران و هیات مدیره این شرکت،‌ بارقه‌ای از امید به خود دید و نخستین گام‌ها برای فعال شدن این طرح برداشته شد.
پیگیری ایمیدرو از پروژه بهره‌برداری معدن بوکسیت گینه

سهامداران شرکت مشترک معدنی ایران و جمهوری گینه کوناکری (SBDT) در جلسه مجمع عمومی به صورت فوق العاده با ادامه کار شرکت موافقت کردند و برای با تمدید اعتبار تفاهمنامه و مجوز های معدنی (پروانه استخراج و امتیاز واگذاری) شرکت نیز توافق شد. همچنین سهامداران بر اهمیت نقش بندر کوناکری در اجرایی شدن این پروژه تاکید کردند.

جلسه مجمع عمومی به صورت فوق‌العاده هفته گذشته با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و آقای کرفالا یانسانه وزیر امور معادن گینه کوناکری و رئیس هیاتمدیره این شرکت برگزار شد.

در این راستا سهامداران شرکت معدنی ایران و گینه با تمدید اعتبار تفاهمنامه و مجوزهای معدنی برای استخراج بوکسیت از معدن «دابولا و توگه» به میزان سالانه چهار میلیون تن و انتقال این مواد از طریق بندر کوناکری به ایران موافقت کردند. این موضوع به سبب نزدیک بودن اتمام زمان 25ساله حق بهره‌برداری از معادن بوکسیت منطقه دابولا و توگه (که تا سال 2017 مجوز آن خاتمه می‌یابد) در جلسه مجمع عمومی به طور فوق‌العاده این شرکت با حضور سهامداران اصلی مصوب شد. بهره‌برداری  این معدن از زمان انعقاد قرارداد آن تاکنون به دلیل مشکلات مالی،‌ اداری و مسائل منطقه‌ای، قابلیت اجرایی پیدا نکرده است.

بنا بر گزارش ایمیدرو،  در این مجمع ‌موضوع حمل مواد به بندر و وضعیت بندر تخلیه و بارگیری بوکسیت شرکت SBDT مطرح شد و در این رابطه، مجمع عمومی با تاکید بر تحکیم همکاری میان بندر کوناکری و شرکتSBDT به این شرکت اجازه دهد تا با توجه به منافع طرفین زیرساخت‌های مربوط به بندر را احداث کند.

 پیشتر مقرر شده بود که بوکسیت استخراج شده با استفاده از خط لوله به بندر کوناکری منتقل و سپس به وسیله کشتی و با هدف تولید آلومینا به ایران حمل شود. از همین رو مقرر شد‌ در این باره با پشتیبانی وزارت معادن و زمین‌شناسی گینه و از طریق وزارت حمل و نقل گینه موضوع کنوانسیون واگذاری بین شرکتSBDT و بندر کوناکری برای واگذاری بخش شرقی بندر کوناکری به مساحت 33 هکتار پیگیری شود.

بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه به سبب کمبود این ماده معدنی در ایران،‌ از اهمیت ویژه‌ای برای صنایع آلومینیوم داخلی برخوردار است. در مجمع عمومی سهامداران همچنین موضوع بازبینی مطالعات فنی و اقتصادی طرح نیز نیز مورد موافقت قرار گرفت به طوری که مشاور بین‌المللی که اخیرا انتخاب شده، گزارش به روز شده فنی و مالی از مطالعات امکان‌سنجی قبلی را برای بهره‌گیری از تسهیلات مالی خارجی در اختیار شرکت مشترک قرار دهد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ایمیدرو

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید