ملاقات هیات تجاری اتاق غازی‌آنتپ با فعالان اقتصادی تهران

خوانساری: حل مشکلات حمل‌و‌نقلی در اولویت دو طرف قرار گیرد

کدخبر: ۱۳۶۶۳۰
هیات تجاری اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ ترکیه که به ایران آمده است، ظهر امروز در اتاق تهران با فعالان اقتصادی پایتخت ملاقات کرد. در هیات 35 نفره غازی‌آنتپ نمایندگانی از صنعت تجهیزات ساختمان، پوشاک و نساجی، مواد غذایی و طلا و جواهر این استان حضور دارند که برای بسط و گسترش روابط در این زمینه‌ها به تهران آمده اند. استان غازی‌آنتپ ششمین مرکز بزرگ تجاری و اقتصادی کشور ترکیه است که به گفته مسوولان اتاق بازرگانی این استان، آنها قصد دارند تا سال 2020 میلادی این جایگاه را تا دو رتبه ارتقا داده و غازی‌آنتپ را به چهارمین مرکز بزرگ اقتصادی ترکیه تبدیل کنند.
خوانساری: حل مشکلات حمل‌و‌نقلی در اولویت دو طرف قرار گیرد

هیات تجاری اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ ترکیه که به ایران آمده است، ظهر امروز در اتاق تهران با فعالان اقتصادی پایتخت ملاقات کرد. در هیات 35 نفره غازی‌آنتپ نمایندگانی از صنعت تجهیزات ساختمان، پوشاک و نساجی، مواد غذایی و طلا و جواهر این استان حضور دارند که برای بسط و گسترش روابط در این زمینه‌ها به تهران آمده اند. 

در گردهمایی فعالان اقتصادی تهران و غازی‌آنتپ ترکیه، رییس اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به همراهی کشور ترکیه با ایران در دوره تحریم‌ها، گفت: «با توجه به سابقه مناسبات اقتصادی دو کشور و نیز شناخت بالایی که فعالان اقتصادی هر دو طرف از یکدیگر دارند، این فرصت فراهم است تا در دوره پساتحریم به رشد بالایی از همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان این دو کشور دست یافت.»

مسعود خوانساری با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مناسبات تجاری ایران و ترکیه در حدود 14 میلیارد دلار است، از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد و افزود: «سیاست اقتصادی ایران در دوره رفع تحریم‎ها، بر پایه توسعه سرمایه‌گذاری خارجی است، از این رو در اتاق تهران طی ملاقات با هیات های تجاری خارجی همواره این توصیه را داریم که به این موضوع توجه جدی داشته باشند.»

وی به نقش اتاق‌‌های بازرگانی تهران و غازی‌آنتپ در گسترش مناسبات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و ترکیه اشاره کرد و در عین حال یکی از مشکلات بر سر راه توسعه روابط را ضعف در مسئله حمل‌و‌نقل و ترانزیت کالا میان دو کشور دانست و افزود: «در حال حاضر ایران و ترکیه از سه مرز مشترک برخوردار هستند و عمده داد و ستد کالا میان دو کشور نیز از طریق زمینی است. اما به دلیل بروز برخی مشکلات و اختلاف‌نظرها، تبادل کالا در این سه مرز به ویژه در مرز بازرگان به کندی صورت می‌گیرد.»

به گفته رییس اتاق تهران، عبور و مرور کامیون‌های ترانزیت در مرز بازرگان در بسیاری مواقع با کندی و تاخیر طولانی‌مدت صورت می‌گیرد که این عامل منجر به افزایش هزینه مبادلات تجاری میان دو کشور شده است. خوانساری، مقدمه گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را رفع مشکلات حمل‌و‌نقل میان دو دو طرف عنوان کرد و یادآور شد که سندیکای حمل‌و‌نقل ترکیه از قدرت و نفوذ بالایی در دولت این کشور برخوردار است که این تشکل می‌تواند در عادی سازی حمل‌و‌نقل میان دو کشور نقش مهمی ایفا کند. رییس اتاق تهران همچنین به گسترش صنعت گردشگری میان ایران و ترکیه اشاره کرد که به گفته وی، در این زمینه نیز اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توانند تاثیرگذار باشند.

ایران و ترکیه دارای اشتراکات بسیاری هستند
ایوب بارتیک رییس اتاق بازرگانی استان غازی‌آنتپ ترکیه نیز دقایقی را به ایراد سخن پرداخت و در ابتدا به روابط دیرینه ترکیه و ایران اشاره کرد و گفت: «این دوکشور دارای روابط عمیقی با یکدیگر هستند و سابقه روابط تجاری آنها به حدود370 سال پیش بازمی‌گردد.» او ادامه داد: «من نخستین بار در سال 1983 و دومین بار در سال 1992 بنا بر مناسبت‌های مختلف به ایران سفر کرده‌ام.»

ایوب بارتیک گفت: «ترکیه و ایران دارای اشتراکات دینی و فرهنگی بسیاری با یکدیگر هستند و این دوکشور حتی در اعتقادات پایه‌ای دارای نقاط مشترک هستند. ضمن اینکه ما با یکدیگر در برخی مسایل دارای نقطه نظرات مشترک نیز هستیم که می‌توانیم آنها را به حوزه‌های مختلفی گسترش دهیم.» او سپس به معرفی ویژگی‌های شهر غازی‌آنتپ پرداخت و گفت: «این شهر اکنون از لحاظ اقتصادی در جایگاه ششمین استان بزرگ ترکیه قرار گرفته است که در هدف‌گذاری‌ها مقرر شده است تا سال2020 غازی‌آنتپ از جایگاه ششم به جایگاه چهارمین شهر مهم ترکیه ارتقا یابد.»

رییس اتاق بازرگانی غازی‌آنتپ به دو بندر مدیترانه‌ای این شهر اشاره کرد که می‌تواند در تجارت دو کشور مورد استفاده قرار گیرد. او با بیان اینکه زمینه‌های تولیدی ترکیه و ایران با یکدیگر نزدیک است، گفت: «غازی‌آنتپ در زمینه تولید فرش‌های ماشینی، مواد غذایی، مبلمان، تولید پلاستیک، بسته‌بندی و بافت پارچه جزو شهرهای پیشرو ترکیه است و ایران می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز تولیدات ما را تامین کند.» او با بیان اینکه تجارت یک‌طرفه عمر طولانی ندارد، گفت: «در رابطه با حمل‌و‌نقل میان دو کشور مسایلی وجود دارد که بخشی از آنها حل‌و‌فصل شده است و در مورد بخش دیگری از آنها در حال چاره‌جویی هستیم.» او گفت: «کشورهایی نظیر گرجستان و ترکمنستان در پی آن هستند که تجارت با ترکیه را بیشتر از طریق دریا به انجام برسانند تا از طریق جاده. اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که ما رابطه خود با ایران را فدای روابط کوتاه‌مدت و مقطعی نخواهیم کرد.»

رییس اتاق غازی آنتپ گفت: «ایران برای ترکیه دروازه ورود به آسیای میانه است و ترکیه برای ایران دروازه برقراری ارتباط با اروپا.» او همچنین با اشاره به آنچه خوانساری در مورد مشکلات حوزه حمل‌و‌نقل میان دو کشور مورد اشاره قرار داد، گفت: «در انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل ترکیه سفیر شما خواهم بود و مشکلاتی که مورد اشاره قرار گرفت را نیز مورد پیگیری قرار خواهم داد.»

ایوب بارتیک در بخش دیگری از سخنانش و در افتتاحیه همایش بازرگانان ایرانی و شهر غازی‌آنتپ به نخستین سفر خود به ایران اشاره کرد و گفت: «در آن زمان نیز در ایران پتانسیل‌های بسیاری وجود داشت؛ اما طی این سال‌ها اتفاقاتی حول ایران رخ داد و نظام بین‌الملل سعی کرد ایران را تحت فشار قرار دهد که بخشی از این فشار‌ها به دلیل مسلمان بودن ایران بود. اما شاهد آن بودیم که این فشارها آسیبی به ایران وارد نکرد.»

او بار دیگر روی مشابهت‌های ایران و ترکیه دست گذاشت؛ از جمله مرز 300 کیلومتری مشترک میان ایران و ترکیه. بارتیک به این نکته اشاره کرد که موانع پیش روی توسعه تجارت دو کشور باید از میان برداشته شود؛ چرا که ایران برای ترکیه به عنوان یک بازار بزرگ ومستعد تلقی می‌شود. بارتیک به ایجاد اتاق تجارت غازی‌آنتپ در اربیل عراق اشاره کرد و از تمایلش برای ایجاد اتاقی مشابه در تهران با همکاری رییس اتاق بازرگانی تهران سخن گفت.

رییس اتاق غازی‌آنتپ ادامه داد: «اگرچه ممکن است در روابط سیاسی ایران و ترکیه مسایلی وجود داشته باشد اما تجارت و کسب‌و‌کار اهمیتی به این موانع در حوزه سیاسی نمی‌دهد. ما به مسایل سیاسی اهمیتی نمی‌دهیم و برای تجارت آمده‌ایم.» او توسعه گردشگری میان دو کشور را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور برشمرد و گفت: «امیدوارم بازرگانان ترکیه و ایران بتوانند همکاری مفیدی را با یکدیگر برقرار کنند. من دو ماه بعد بار دیگر به ایران سفر می‌کنم و در آن سفر قصد دارم به مسایل حمل‌و‌نقل و لجستیک میان دو کشور بپردازم.»

منبع: سایت اتاق بازرگانی تهران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید