بیش از 15میلیون تن کالا از مرزهای کشور صادر شد

کدخبر: ۱۰۱۹۴۱
در 3 ماهه ابتدای سال 93، در مجموع 10 میلیون و 444 هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و 15 میلیون و 678 هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده است
بیش از 15میلیون تن کالا از مرزهای کشور صادر شد

به گزارش " اقتصاد نیوز " به نقل از مهر، فرامرز مداح گفته است در پی اقدامات مؤثر وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه بهبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل‌ و تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جاده‌ای کشور با همکاری و توانمندی بخش‌های خصوصی و حمایت‌های لازم از سوی دولت روند صادرات در سطح خوبی رو به رشد بوده است.

از مجموع کالاهای صادر شده 22 درصد کالای نفتی و 78 درصد کالای غیرنفتی بوده و از مجموع کالاهای وارد شده 6 درصد کالاهای نفتی و 94 درصد کالای غیرنفتی بودند.

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه‌آهن 2 درصد و سهم دریا 90 درصد می‌باشد، اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادر شده، میزان یک میلیون و 749 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج و میزان 371 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شده است.

وی در زمینه عملکرد مرزهای جاده‌ای در واردات کالا به کشور اظهار داشت: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم 61 درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با 16 و 11 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد، مرز بازرگان با 24 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با 15 درصد و آستارا با 14 درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا 59 درصد و در جابه‌جایی واردات کالا 45 درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به این که طی مدت مذکور، 58 هزار نفر مسافر توسط 6300 دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس 45 درصد، مینی‌بوس 6 درصد و سواری 49 درصد است.

همچنین تعداد 103 هزار نفر توسط 10 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 58 درصد، مینی‌بوس 2 درصد و سواری 40 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 31 درصد و بیله‌سوار با 18 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور 31 هزار نفر مسافر خارجی و 27 هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور 40 هزار نفر مسافر خارجی و 63 هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید