بندر شهید رجایی لغو تحریم شد

کدخبر: ۱۰۲۲۲۳
اولین لاینرهای خارجی به بندر شهید رجایی پس از رفع تحریم ها  وارد می شوند.
بندر شهید رجایی لغو تحریم شد

به گزارش اقتصادنیوز ، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از برداشته شدن موانع بندر شهید رجایی خبر داده و گفته است که در قالب مذاکرات کتبی و اعلام رسمی به خطوط کشتی‌رانی دنیا اعلام شد که بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتی‌‌های کانتینری و غیر کانتینری‌ است.

به گفته علی جهاندیده غیر از این کشتی‌ها، سه شرکت دیگر کشتیرانی دنیا نیز به زودی وارد بندر شهید رجایی خواهند شد که گزارش آن ‌ارائه خواهد شد.

​ طبق سخنان او از کشورهایی نظیر هند، چین، تایوان و کره جنوبی شرکت‌های کشتی‌رانی به بنادر ایران خواهند آمد.

وی با بیان اینکه کاهش استقبال خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر ایران، موجب کاهش بهره‌وری و ‌راندمان عملکرد بنادر شده بود، اظهار کرد: در چند ماه اخیر اقدامات گسترده‌ای‌ درباره ورود لاینرهای خارجی و خطوط کشتی‌رانی دنیا به بندر شهید رجایی به عنوان بندر کانتینری ایران، داشته‌ایم.


وی افزود: پس از رفع تحریم‌های بندر شهید رجایی در اولین مورد یک کشتی کانتینری بزرگ (20.4 ون‌های تایوانی) که چند ملیتی بوده اما درصد بالای آن متعلق به تایوان است از سنگاپور وارد بندر جبل‌علی شده و از آنجا وارد بندرعباس و بندر شهید رجایی می‌شود.


وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در قالب تفاهم‌نامه، درخواست مکتوب و اعلام بین‌المللی، آمادگی بندر شهید رجایی را برای پذیرش کشتی‌ها اعلام کرده است و برنامه دارد خطوط لاینری دنیا را به این بندر کانتینری جذب کند.

جهاندیده تأکید کرد: به هر حال به دنبال بازاریابی در خطوط کشتیرانی و لاینرها با برجسته‌سازی مزیت‌های بندر شهید رجایی هستیم و قطعاً کشتیرانی دنیا نیز به عدم فعالیت شرکت‌های مشمول تحریم در بندر شهید رجایی پی برده‌ا‌ند.​

* مکاتبه با خطوط کشتیرانی خارجی
جهاندیده پیش از این هم در این‌باره به فارس گفته بود: سازمان بنادر سعی کرده است با لاینر‌های خارجی مکاتبه کرده و رسماً از آنها دعوت کند برای حضور در بندر شهید رجایی استقبال کنند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ‌به رایزنی‌های سیاسی برای جذب خطوط کشتیرانی دنیا اشاره کرده و گفته بود: ‌از طریق سفارتخانه‌های ایران، وزارت امور خارجه و رایزنی با سفارت‌های کشورهای مختلف در داخل ایران، مکاتباتی با کشور‌ها انجام داده‌ایم که لاینرها وارد بندر شهید رجایی شوند.

بنا به گفته وی، ‌هزینه خدمات دریایی و بندری، بانکرینگ، تخلیه و بارگیری از هر نظر، برای شرکت‌های خارجی، در بندر شهید رجایی دارای مزیت است.

همچنین مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی در تائید این موضوع به تسنیم گفته است که شرکت وان های (Wan Hai ) تایوان اولین شرکت کشتیرانی است که با شکست تحریم ها ،فعالیت خود در بنادر را از سر می گیرد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر افزود: شرکت Wan Hai تایوان از اوایل ماه مارچ سال جاری میلادی و در پی توافقات ژنو به‌ صورت آزمایشی اقدام به پذیرش کالا جهت حمل به بنادر بوشهر و شهید رجایی کرده بود که از این پس و براساس توافقات انجام شده تردد کشتی‌های این خط در بنادر ایران به‌صورت منظم و تثیبت شده، انجام خواهد شد.

شرکت Wan Hai تایوان بیست و یکمین خط لاینر جهان از لحاظ سایز و اولین خط برگزیده داخل قاره آسیا با ناوگانی متشکل از 99 فروند کشتی با ظرفیت 230 هزار تی ای یو ( TEU ) است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید