کمبود اعتبار در راه های کشور

جاده هایی که چشم به راه پولند

کدخبر: ۱۰۲۲۷۵
بخش راه کشور برای بهبود وضعیت نیازمند اعتبارات قابل توجهی است؛ اعتباراتی که شاید به بودجه دوران فعالیت بیش از یک دولت نیاز دارد تا تامین شود.
جاده هایی که چشم به راه پولند

به گزارش اقتصاد نیوز، از اولین روز کاری عباس آخوندی در ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر بهبود وضع راه‌های کشور تاکید شد. وزیر راه و شهرسازی در این میان بیشترین دلیل مانع توسعه راه‌ها را کمبود منابع مالی در این بخش عنوان کرده است.

آخوندی پس از مدتی با نظارت بر بخش هوایی کشور اظهار کرد که وضعیت ‌فرودگاه‌های کشور درشان مردم نیست و این بخش باید بهبود یابد. از‌‌ همان زمان بود که وی بر متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما‌ها برای بالابردن کیفیت پرواز‌ها تاکید کرد.

آن طور که خبرگزاری ها گزارش داده اند، وی اخیر همچنین علاوه بر ضرورت بخش ریلی بر جابه جایی مسافر بر رونق تجارت هم اشاره کرد. همچنین وضعیت جاده‌ها و ناوگان حمل و نقل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

متولی بخش راه در کشور معتقد است که بخش قابل توجهی از اعتبارات حمل و نقل جاده‌ای صرف تعمیر و نگهداری راه‌ها می‌شود.

وی اعتقاد دارد که نباید فقط راه جدیدی در کشور ساخت، ‌ چرا که می‌توان‌‌ همان راه‌های موجود را بهبود بخشید و در جهت تعمیر و نگهداری آن‌ها تلاش کرد.

وی هر بخشی از راه‌های کشور را به نوعی مهم عنوان کرد که می‌توان از هر بخشی چه در حیطه مسافری و چه باری بهترین کیفیت را ارائه کرد، چرا که هر بخشی تقاضای ویژه خود را دارد و ممکن است میلیون‌ها مسافر داشته باشد.

به گفته وی، مثلا راه آهنی که از بندرعباس تا آلماتی کشیده شده است ظرفیت مناسبی برای تجارت دارد.

آخوندی در این باره قول داده که تمام امکانات لازم از سوی دولت فراهم شود. او گفته است که در حال حاضر از امکانات و زیرساخت‌های موجود نیز بهره‌وری لازم صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پایان رساندن این پروژه‌ها نیاز است اما این مبلغ زیادی است که تنها راهکار آن اولویت‌بندی پروژه‌ها و توجه به منابع پایدار و توسعه آن‌ها است.

به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز سال ۹۲ تنها ۲۳ درصد از اعتبارات پروژه‌های عمرانی تحقق یافته است.

آن طور که خبرگزاری ها گزارش داده اند، اخیر محمود سالمی دراین باره گفته است که سال گذشته برای پروژه‌های ملی عمرانی در حوزه راه ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و امسال نیز برای این بخش ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و با توجه به حجم پروژه‌های در دست ساخت همچنان با محدودیت‌های مواجه خواهیم بود.

راه‌های ایران نگران کننده‌است
با گذشت چند ماه از فعالیت دولت یازدهم، نه تنها وزیر راه و شهرسازی بلکه معاونانش هم به کمبود اعتبارات بخش راه کشور اشاره کرده‌اند. آن‌ها بار‌ها گفته‌اند که برای بهبود ناوگان هوایی، ‌ریلی و جاده‌ای کشور به اعتبارات بیشتری نیاز است.

در حال حاضر ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که این سرمایه عظیم باید به خوبی نگهداری و بهسازی شود.

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی برای اجرای یک سیستم راهداری متوسط، سالانه پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما بودجه عملیاتی این بخش ۶۰۰ میلیارد تومان است.

آخوندی همچنین درباره وضعیت راه‌های کشور اعلام کرده است که نگران وضعیت راه‌های ایران برای چند سال آینده است و راه نیازمند مراقبت مداوم است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی گزارشی از طرح‌های عمرانی در دست اجرا تهیه شده که بر مبنای آن حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان راه در دست ساخت است. در حالی که بودجه حدود پنج هزار میلیارد تومان با تخصیص ۱۰ درصد است، حتی اگر پولی از آسمان نازل شود و تمام این راه‌ها را بسازیم، راه‌های جدید در کنار جاده‌های موجود قرار می‌گیرد و بحث نگهداری راه، سنگین‌تر خواهد بود.

گفته می‌شود بر اساس استاندارد جهانی سه تا پنج درصد ارزش جاده‌های کشور، پل‌ها، ابنیه‌ها و تونل‌ها باید صرف بهسازی و نگهداری ‌از آن‌ها شود که با احتساب این رقم سالانه باید حدود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نگهداری اختصاص یابد.

احمدرضا خادمی، معاون دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری اخیرا در این باره به یکی از خبرگزاری ها گفته است که در حال حاضر این اعتبار، سالانه هزار میلیارد تومان است، یعنی یک هشتم اعتبار مورد نیاز اختصاص داده می‌شود.

این در حالی است که وزیر اه و شهرسازی در زمستان سال گذشته اظهار کرد که تکمیل پروژه‌های حمل‌و‌نقلی نیازمند ۳۱ هزار ‌میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که برای ایمن کردن جاده‌ها، اعتبار چندانی در اختیار نداریم.

ناوگان کشور نیازمند بازسازی
با خبرهای شنیده شده از سوی متولیان بخش راه کشور، این روز‌ها از ریل و جاده گرفته تا راه هوایی کشور، همگی نیازمند نوسازی و خرید ناوگان از سوی دولت و بخش خصوصی هستند. به گفته وزیر راه و شهرسازی در برنامه پنجم توسعه بیش از سه هزار واگن قطار جدید به حمل و نقل و مسافری و دو هزار واگن به حمل و نقل ریلی اضافه می‌شود که این امر نیازمند سرمایه گذاری جدی است.

وی گفته است، ‌امیدواریم بتوانیم با کمک مجلس اعتبارات لازم در بخش زیرساخت‌ بیشتر و توجه سرمایه گذاران و مردم را به استفاده از حمل و نقل ریلی جذب کنیم. اغلب مردم در زندگی خود قطار را اولین وسیله برای جابجایی بین شهر‌ها و حومه آن انتخاب کنند.

آخوندی یادآور شد: تا چهار سال آینده ظرفیت جابه جایی مسافران با قطار از ۲۷ میلیون نفر کنونی به ۴۰ میلیون نفر در سال افزایش دارد.

بر این اساس نه تنها بخش ریلی کشور نیازمند نوسازی است، بلکه ناوگان جاده‌ای کشور و بهبود وضعیت راه‌ها هم نقض به سزایی در کاهش تلفات جاده‌ای و میزان مصرف دارد. اوایل تابستان امسال بود که مدیر عامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور اعلام کرد که ۹۰ درصد ناوگان مینی بوسرانی کشور فرسوده است.

محمود غضنفری، متوسط عمر ناوگان مینی بوسرانی را ۱۵ سال اعلام کرد و گفت که ۹۰درصد ناوگان‌ها دراین مسیر عمری ۲۰ ساله دارند.

در این میان نیز اتحادیه اقدام به جمع آوری خودرو‌های فرسوده کرده است. طبق گزارش خبرگزاری ها به گفته وی، شرکت‌های خودروساز هم اقدام به تولید مینی بوس کرده‌اند که قیمت آن‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیون تومان است اما اعتبارات سازمان مینی بوسرانی برای همکاری با این شرکت‌ها و خرید خودرو کافی نیست، در حالی که ستاد حمل و نقل و سوخت باید در زمینه افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل اقدام کند.

اما هواپیما و راه هوایی که از جمله مهم‌ترین راه رفت و رفت و آمدهای هر کشوری است در حال حاضر وضعیت چندان مناسبی ندارد.

برخی مسئولان درباره کیفیت ناوگان هوایی کشور گفته‌اند که این ناوگان هم فرسوده است و با برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش فشارهای بین‌المللی شاید وضعیت ورود هواپیما به کشور بهبود یابد.

به گفته برخی صاحبنظران اقتصادی، برای فعال‌تر شدن و بهبود کیفیت سفرهای هوایی بهتر است بخش خصوصی هم در کنار دولت به کمک نوسازی ناوگان هوایی آید.

در همین حال معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری امسال از ورود پنج فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور خبرداده است. حمید حبیبی در این باره گفته است که با ورود هواپیماهای جدید که از نوع ایرباس A۳۲۰، A۳۱۰ و یک فروند BAE هستند ۸۵۰ صندلی در چند ماه گذشته به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است.

شاید این اخبار نویدی برای بهبود ناوگان هوایی کشور باشد اما انتظار‌ها در این بخش بیش از این است و مسئولان نیز بار‌ها به بهبود کیفیت پرواز‌ها و هواپیما‌ها اشاره کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید