واکنش ها و اظهارات همچنان ادامه دارند

پس لرزه های یک سقوط

کدخبر: ۱۰۲۹۰۳
ستاد ویژه ای برگزار ، ادامه پرواز های هواپیما ایران 140 ممنوع و جعبه سیاه پیدا و تحویل کمیته بررسی شد و حالا قرار است با کشور سازنده برای خواندن جعبه سیاه مکاتبه شود.
پس لرزه های یک سقوط

به گزارش «اقتصادنیوز» پس از سقوط هواپیمای ساخت ایران مسافرانش جان خود را از دست دادند. در این حادثه که بیشتر از چهار دقیقه طول نکشید 52 مسافر و خدمه در این هواپیما حضور داشتند. هواپیمای کوچک پیکری که فقط 18سال است به ایران آمده و ایران می‌خواهد که خودش وظیفه ساخت این هواپیما را برعهده داشته‌باشد.

روز تلخ سقوط هواپیما گذشت، وزیر راه و شهرسازی دستور تشکیل جلسه فوری پیگیری را داد و رئیس جمهور نیز پرواز این نوع هواپیما را ممنوع اعلام کرد.

برخی در این میان اعلام کردند که این هواپیما در گذشته و در زمان مدیریت آنها مشکلی نداشته و حالا دچار نقص شده‌است. اکنون باید منتظر ماند و دید که از جعبه سیاه ایران 140 چه شنیده می‌شود؟ آیا سقوط پس از چهار دقیقه پرواز به دلیل نقص فنی بوده یا داستان از جای دیگر آب می‌خورد؟

خبرها و شایعه‌ها از صبح تا شب نوزدهم مردادماه حول هواپیما و تعداد کشته‌شدگان به گوش رسید.برخی شایعاتی در صفحات مجازی مطرح کردند و برخی هم در این غم بزرگ خود را شریک دانسته و سعی کردند بر غم خانواده‌های داغ دیده نیافزایند. مسئولان دولتی نیز در این میان بیانیه تسلیت فرستادند ودستور رسیدگی ویژه برای پیگیری کار را دادند.

متولی راه‌های کشور صبح امروز از برگزاری نخستین جلسه ستاد بررسی سانحه هوایی شرکت هسا در سازمان هواپیمایی کشور خبر داد و گفت که دستور داده تا یک متخصص موتور، یک متخصص استاندارد و یک متخصص مراقبت پرواز در جلسه این ستاد حضور داشته باشند.

آخوندی در این‌باره گفته که این جلسه در ادامه بررسی‌های دیگر برای یافتن علت بروز سانحه هوایی روز گذشته برگزار می‌شود و پس از بررسی همه جوانب با توجه به این‌که جعبه سیاه هواپیما نیز در دسترس است، می‌توان به اطلاعات خوبی دست یافت و نتایج آن را در مدت زمان کوتاهی اعلام کرد.

همچنین در این میان اعلام شد که به دستور رئیس قوه اجرا پنج فروند هواپیمای دیگر ایران 140 زمین‌گیر شدند. در این‌باره نیز معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هواپیمایی ایران 140 که روز گذشته سقوط کرد، آخرین هواپیما از این نوع بود که در آسمان ایران پرواز می‌کرد، اظهار کرد: چهار هواپیمای ایران 140 به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر هستند و یک هواپیمای دیگر در اوکراین در حال تعمیر است.

احمد مجیدی که مسئول پیگیری این امر و ستاد بحران وزارت راه‌و شهرسازی است، روز گذشته گفت که این هواپیماها به دلیل کمبود قطعه در مرحله تعمیر هستند و اجازه پرواز ندارند.

او افزود: هواپیمای دیگر ایران 140 هم برای تعمیر به کشور اوکراین فرستاده شده بود که تا یک ماه دیگر تحویل ایران می‌شود اما با توجه به دستور رئیس جمهور فعلا اجازه پرواز ندارد.

پیش از این شش فروند از این نوع هواپیما در کشور وجود داشت که دو فروندش با سقوط از چرخه پرواز خارج شد و چهار فروند باقی مانده به گفته معاون وزیر راه «به دلیل مشکلات فنی و نداشتن قطعه لازم امکان پرواز ندارند.» با وجود تمام این مقدمات و  ممنوعیت‌ها به نظر می‌رسد دیگر آنتونوفی نمانده که بتواند پرواز کند.

مجیدی در این باره به ایسنا گفته است که تا قبل از حادثه صبح دیروز از مدل آنتونوف 140 پنج هواپیما در ایران وجود داشت که چهار فروند آن به دلیل مشکلات فنی و نداشتن قطعه لازم اجازه و امکان پرواز نداشتند. به همین دلیل تنها هواپیمای این مدل که می‌پرید هواپیمایی بود که دیروز سقوط کرد.

 حالا باید منتظر نشست و شنید که از جعبه سیاه هواپیمای ایران140 چه شنیده می‌شود؟ باید منتظر ماند و شنید که پس از مکاتبه با شرکت سازنده که گفته می‌شود اوکراینی است، همچون دیگر حوادث برخورد می‌شود و بازهم شرکت سازنده بازنده میدان می‌شود؟  یا خلبان و قطعات مربوطه مشکل‌ساز شده‌اند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید