دولت روحانی چقدر هواپیما وارد کرده است؟/نمودار تعداد هواپیما از 1357 تا 1393

کدخبر: ۱۲۰۹۰۰
در سال اول روی کار آمدن دولت روحانی 10 فروند هواپیما و در سال دوم 17 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شد.
دولت روحانی چقدر هواپیما وارد کرده است؟/نمودار تعداد هواپیما از 1357 تا 1393

به گزارش اقتصادنیوز، از زمان روی کار آمدن دولت روحانی وزیر راه و شهرسازی بارها به جوانسازی ناوگان هوایی اشاره کرده و در این باره نیز گفته که باید با ورود هواپیمای جدید به کشور کیفیت پروازها افزایش یابد.

در این زمان آخوندی به واردات هواپیما تاکید و در صحبت‎های خود به برنامه‌هایی برای واردات هواپیما اشاره کرده است. از این رو از اواخر سال گذشته که مذاکرات ایران و ژنو با نتایج رو به مثبت همراه شد ،‌واردات هواپیما و انعقاد قراداد میان برخی شرکت‎های هوایی بیشتر شد؛ به گونه‎ای که در اسفند ماه سال گذشته اعلام شد 17 هواپیمای جدید در راه ایران است. در ادامه نیز ابتدای امسال ورود 9 فروند هواپیما توسط یکی از شرکت‎های هوایی تائید شده که این 9 فروند هواپیما از میان همان 17 فروند یاد شده است.

حالا در هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی با یکی از بزرگترین شرکت‎های هوایی دیدار کرده و شاید باز هم درهای ورود هواپیما به شرکت‎های بزرگ اروپایی و آمریکایی باز و ناوگان هوایی کمی جوان‎تر شود.

البته در هفته گذشته متولی راه‎های کشور که قصد دارد با توسعه راه‎ها تجارت را نیز بهبود بخشد در سخنرانی‌‎های خود به تامين 400 هواپيما تا افق سال 1404 اشاره كرده است .

به گفته وزیر راه و شهرسازی،‌ در فاصله روی کار آمدن دولت روحانی از شهریورماه سال 92 تا شهریور ماه سال 93 حدود 12 فروند هواپیما به کشور وارد شده است .

البته از اوایل شهریور ماه سال 93، آخوندی از ورود 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور پس از توافق ژنو و لغو تحریم‌ها خبر داده و گفته بود که پس از لغو تحریم‌ها 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که با ورود این تعداد هواپیما علاوه بر افزایش 2800 صندلی به شبکه پروازی، سن ناوگان هوایی نیز 1.5 سال کاهش یافته است.

اما نکته قابل توجه در این آمار این است که در اخبار مربوط به ورود هواپیما به ناوگان هوایی کشور ابهاماتی وجود دارد . ابتدا اینکه مشخص نیست این تعداد هواپیما در چه بازه زمانی و متعلق به کدام شرکت‎ها است و دیگر اینکه نوع هواپیماهای وارد شده اعلام نشده و حتی گفته نشده که این هواپیماها نو یا دست دوم هستند.

از این رو مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی به اقتصادنیوز از تعداد ورود هواپیما پس از انقلاب اسلامی آماری داده که این آمار بیانگر رشد چند برابری وجود هواپیما در ناوگان هوایی کشور است . به گونه‎ای که در سال 57 موجودی هواپیماهای کشور حدود 25 فروند بوده که تعداد آنها تا سال گذشته 245 فروند شده است. 

اما آنچه در آمار پیش رو آمده این است که در برخی سال‌ها تعداد هواپیماهای موجود نسبت به سال قبل کاهش داشته است که در این باره سامانی به اقتصادنیوز گفت:دلیل این کاهش تعداد از رده خارج شدن برخی هواپیماهای فرسوده همچون هواپیمای 727 بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد از رده خارج شدن یا افزوده شدن هواپیماها یکسال بعد نمایش داده می‌شود افزود: به طور مثال تعداد 17 فروند هواپیمای افزوده شده به ناوگان که به تازگی 9 فروند آن تائید شده‌است ،‌ در آمار سال 94 برشمرده می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه به اقتصادنیوز تاکید کرد که قطعا تعداد واردات هواپیما در آمار سال 94 نسبت به سال 93 بیشتر است و جدول پیش‌رو شامل کلیه هواپیماهای باری و مسافری در ناوگان هوایی کشور است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید