معرفی کتاب «راهنمای اسکناس‌های ایران»

کلکسیونی از اسکناس‌های ایرانی/آنچه که یک مجموعه‌دار اسکناس باید بداند

کدخبر: ۱۲۳۳۷۴
در بخش اصلی این کتاب که در هر دوره به قیمت‌گذاری اسکناس‌ها پرداخته شده، دو قیمت تک و جفت بانکی برای هر نوع اسکناس ارائه شده است.
کلکسیونی از اسکناس‌های ایرانی/آنچه که یک مجموعه‌دار اسکناس باید بداند
امیرحسین لواسانی:

کتاب راهنمای اسکناس‌های ایران که شانزدهمین دوره خود را در قالب 196 صفحه و در تیراژ 2400 نسخه به زیر چاپ برده از سال 1383 تا به امروز در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز، این کتاب به همت فریدون نوین‌فرح‌بخش تهیه و تنظیم شده دارای چهار فصل اصلی دوره قاچار،‌ دوره رضا‌شاه، محمدرضا پهلوی و جمهوری اسلامی است. البته قبل از ورود به این چهار بخش اصلی کتاب نسبت به تاریخچه اسکناس در دنیا و ایران توضیح داده و به مسائلی همچون تشکیل بانک در ایران پرداخته است.

 افراد علاقه‌مند به خرید اسکناس آنها را در قالب مجموعه‌های کلکسیونی نگهداری می‌کنند که در این رابطه کتاب نیز توضیحاتی ارائه کرده است.

 در چهار صفحه منتهی به فصل اول این کتاب نویسنده نسبت به نگهداری، خرید اسکناس، قیمت‌گذاری، درجه بندی اسکناس و نمونه امضا مدیران و وزرا اطلاعاتی را در اختیار خواننده قرار داده که به اختصار در زیر آمده است.

نگهداری و حفظ اسکناس: نگهداری اسکناس به صورت سالم و تمیز یک امر مهم، اساسی و دقیق است که در قیمت اسکناس در زمان فروش به طور موثر تاثیرگذار خواهد بود. حفظ اسکناس در مجموع باید بر اساس یک راه ساده و علمی صورت گیرد.

نحوه خرید و جمع‌آوری اسکناس: مجموعه‌داران اسکناس در گذشته از هر نوع اسکناس یک قطعه نگهداری می‌کردند. به دلیل اطمینان خاطر از بانکی بودن اسکناس‌ها در چند سال اخیر جمع‌آوری اسکناس به صورت جفت و دو شماره پشت سر هم مورد توجه قرار گرفت.

در بخش اصلی کتاب که در هر دوره به قیمت‌گذاری اسکناس‌ها پرداخته شده ، دو قیمت تک و جفت بانکی برای هر نوع اسکناس ارائه شده است که در دوره قاجار این موضوع مستثنا بوده و دو قیمت برای کیفیت‌ اسکناس ارائه شده است زیرا این اسکناس‌ها بسیار قدیمی بوده و در آن زمان جمع‌آوری به صورت جفت صورت نمی‌گرفت.

در کنار کیفیت، عرضه و تقاضا،‌ زمان نقش اساسی را ایفا می‌کند هرچه قدمت اسکناس بیشتر باشد، ارزش فعلی آن گران‌تر خواهد بود.







اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید