عبدالکریم رجبی مطرح کرد:

پیگیر بدهی های کلان افراد خاص هستیم

کدخبر: ۱۰۰۲۰۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز شگفتی از اینکه برخی بانک ها خیلی هم به شکایت از بدهکاران خود که بدهی معوقه دارند، تمایل نشان نمی دهند، گفت: هفته آینده تفحص در مورد معوقات را از بانک ها آغاز خواهیم کرد.
پیگیر بدهی های کلان افراد خاص هستیم

به گزارش خبرگزاری اقتصاد روز و به نقل از فارس، عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به بحث معوقات بانکی گفت :‌ شرایط اقتصادی کشور، نیازمند ورود بانک‌ها به حوزه تولید و اشتغال است، اما به‌جای آن بانک‌های وام‌های کلان به افراد خاص پرداخت کرده‌اند.

بانک‌ها از وصول به‌موقع معوقات ناتوانند

وی ناتوانی بانک‌ها در وصول به‌موقع این معوقات را یادآور شد و اظهار کرد: جالب است که بانک‌ها بعضاً ضمانت اجرایی هم در برابر بدهکاران در اختیار ندارند.

رجبی 50 تا 70 درصد معوقات بانکی را در اختیار افراد خاص عنوان کرد و گفت: این مبلغ اگر وارد چرخه اقتصادی کشور شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند، لذا ضرورت دارد قوای مقننه،‌ مجریه و قضائیه به این موضوع، ورود کرده و نسبت به برگرداندن معوقات بانکی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این مورد بی‌تفاوت نبوده و در حال بررسی قانون ساماندهی نظام بانکی هستند،‌ بیان کرد: بانک‌ها هم‌اکنون خارج از شرح وظایف اصلی خود فعالیت می‌کنند، به‌عنوان مثال بعضی از آن‌ها به کار ساخت‌و‌ساز و انبوه‌سازی وارد شده و تبدیل به یک رقیب برای بخش خصوصی شده‌اند.
 تحقیق و تفحص از چند بانک در دستور کمیسیون اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: این کمیسیون تحقیق و تفحص از چند بانک را در دستور خود دارد و از چند بانک در مورد عملکردشان جهت وصول معوقاتشان از بدهکاران توضیح خواهیم خواست.

معلوم نیست پشت پرده چه خبر است ؟

وی با ابراز شگفتی از اینکه بانک‌ها از تأخیر بدهکاران در بازگرداندن بدهی خود هیچ شکایتی به‌عمل نیاورده‌اند، تصریح کرد: قوه قضاییه هم اعلام کرده که برخی بانک‌ها خیلی هم به شکایت از بدهکاران خود که بدهی معوقه دارند، تمایل نشان نمی‌دهند و واقعاً معلوم نیست پشت پرده چه خبر است؟

  به همه بانک‌ها سر خواهیم زد

رجبی با اعلام خبر آغاز تفحص از یکی از بانک‌ها در هفته آینده گفت: ما به همه بانک‌ها سر خواهیم زد تا بتوانیم چاره‌ای برای وصول معوقات بانکی که دست افراد انگشت شماری است، بیابیم.

وی با اشاره مجدد بر اینکه سرمایه‌گذاری بانک‌ها جهت‌گیری تولید نداشته است، اظهار کرد: بانک‌‌ها بیشتر، در امور تجاری و کارهایی که برای کشور اشتغال ایجاد نمی‌کند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نماینده مردم مینودشت در مجلس تأکید کرد: اگر بدهی‌های کلان افراد خاص به آغوش بیت‌المال برگردد، کمک زیادی به تولید و اشتغال کشور می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید