مسعود خوانساری:

واقعی شدن نرخ سوخت تبعات منفی ندارد

کدخبر: ۱۰۰۲۰۸
ر ئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران معتقد است: درحال حاضر به علت واقعی نبودن نرخ سوخت و رقابتی نبودن حمل بار در کشور از دیگر کشورهای منطقه بسیار عقب افتاده ایم.
واقعی شدن نرخ سوخت تبعات منفی ندارد

به گزارش اقتصاد روز به نقل از هفته نامه تجارت فردا، مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران درباره اثرات اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها در بخش حمل و نقل گفت: دولت یازدهم در تعیین نرخ سوخت بسیار محافظه کارانه عمل کرد. درست است هر لیتر قیمت گازوئیل از 150 تومان به 250 تومان رسید و 100 تومان افزایش یافت اما با نوسانات  اخیر قیمت دلار عملا می توان گفت نرخ گازوئیل افزایشی نداشته است.

به گفته او اگر  نرخ هر لیتر گازوئیل حداقل در این مقطع حداقل به 700 تومان افزایش می یافت می توانستیم انتظار داشته باشیم اصلاح قیمت حامل های انرژی تاثیر مثبتی در بخش حمل ونقل داشته باشد.

خوانساری با تاکید براینکه واقعی شدن قیمت سوخت  تاثیر چندانی بر قیمت حمل بار نمی گذارد، یادآورشد: توجه کنید در سال 1389 وقتی فاز اول هدفمندی یارانه ها اجرا شد قیمت گازوئیل تا 9 برابر افزایش داده شد. این درحالی بود که قیمت تن کیلومتر 18 درصد افزایش یافت.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران افزود: بنابراین در این مرحله قیمت گازوئیل از 150 تومان به 700 تومان می رسید تاثیر چندانی بر قیمت تن کیلومتر نداشت که نگران باشیم  باعث بروز معضلات و فشار بر هزینه های اقتصادی کشور شود.

خوانساری با بیان اینکه بعنوان بخش خصوصی  اعتقاد داریم این کشش قیمتی وجود داشت اما بهرشکل دولت به این نتیجه رسید که در این مرحله با شیب بسیارملایم قیمت گازوئیل را افزایش دهد، گفت:  شاید دولت نگران از آثار تورمی افزایش نرخ حامل های انرژی بود که با توجه به تجربه 40 درصدی تورم در فاز اول طبیعی است که دولت این بار محافظه کارانه عمل کند.

 به گفته او نسخه اصلی برای شفابخشی به اقتصاد کشور در اصلاح نرخ حامل های انرژی این است که با یک تا دو پرش جهشی  قیمت سوخت واقعی شود و به قیمت های جهانی برسیم.

خوانساری تاکید کرد:  پس از واقعی شدن قیمت سوخت نیز باید زمینه رقابتی شدن در بخش حمل بار با آزادسازی قیمت ها را فراهم کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد دیگر نمی توانیم در این زمینه در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید