واکنش تخت روانچی در مورد جبران حمله به سفارت انگلیس:

عذرخواهی نمی کنیم، غرامت می دهیم

کدخبر: ۱۰۰۴۱۱
معاون وزیر خارجه گفت: ایران از انگلیس به طور رسمی عذرخواهی نخواهد کرد.
عذرخواهی نمی کنیم، غرامت می دهیم

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه در امور آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با روزنامه گاردین با بیان این مطلب که ایران آماده است تا به عنوان بخشی از یک توافق کلی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس در مورد پرداخت غرامت به این کشور به خاطر حمله به سفارت آن در تهران در سال 2011 مذاکره کند، اظهار داشت: اما به طور رسمی از انگلیس عذرخواهی نخواهد کرد.
او افزود که بازگرداندن روابط دو جانبه با انگلیس که پس از حمله به سفارت این کشور در تهران متوقف شد مورد بحث بوده است. احتمال داشت که تا پایان سال یک توافق در این زمینه صورت گیرد اگرچه هیچ جدول زمانی تعیین نشده است.
روانچی ادامه داد: عذرخواهی رسمی مورد بحث نیست. چیزهای زیادی وجود دارد که در گذشته اتفاق افتاده اما ما هیچ‌گاه به خاطر آن‌ها عذرخواهی دریافت نکرده‌ایم اما اکنون در خصوص اتفاقی که افتاده با دولت انگلیس در ارتباط هستیم.
او افزود: که پرداخت غرامت یکی از موارد مورد بحث است.
روانچی همچنین گفت که سفر ماه گذشته سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران بسیار مفید بود و در مورد برخی مسائل به توافقاتی رسیدیم.
او در این باره گفت: گفت‌وگو کردن اتفاق خوبی است و ما در مسیر درستی قرار داریم.
به نوشته گاردین، سایمون گس، سفیر سابق انگلیس در تهران بوده و از زمان توقف روابط دوجانبه میان دو کشور از سال 2011 تاکنون بلندپایه‌ترین دیپلمات انگلیسی است که به تهران سفر کرده است.
گاردین در ادامه نوشت: نقش تاریخی انگلیس در ایران مدت‌هاست که مساله‌ای بحث‌برانگیز است اما پشتیبانی محکم این کشور برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش دلیل اصلی حمله تعدادی از دانشجویان این کشور به سفارت انگلیس در سال 2011 در تهران بود. اگرچه این تحریم‌ها به قوت خود باقی است تماس‌های مستقیم از زمان ملاقات ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از سپتامبر گذشته تاکنون افزایش یافته است.
هر دو کشور از آن زمان تاکنون کاردارهای غیرمقیم را برای رسیدگی به روابط‌شان منصوب کردند که موجب از سرگیری فعالیت‌های کنسولی محدود در فوریه و برخی دیدارها از جمله سفر یک هیات پارلمانی انگلیس به تهران شده است.
حسن حبیب‌الله‌زاده کاردار غیرمقیم ایران پیش از این گفته بود هر دو طرف توافق کردند که به جلو پیش بروند. ما در خصوص اینکه گام بعدی چه خواهد بود در حال مذاکره هستیم.
او همچنین گفت که قرار است سومین سفر خود را به لندن انجام دهد تا با مقامات و قانونگذاران انگلیس دیدار و گفت‌وگو کنند.
به نوشته این روزنامه به نظر می‌آید که انگلیس خواستار از سرگیری روابط دیپلماتیک با تضمین حفظ امنیت دیپلمات‌های کشورش و کارکنان سفارت آن در ایران است اما هنوز مذاکراتی برای بازگرداندن روابط صورت نگرفته و انتظار نمی‌رود که این اتفاق در چند ماه آینده رخ دهد.
هرگونه گفت‌وگو در مورد غرامت بر روی خسارات وارد شده به ساختمان سفارت در زمان حمله خواهد بود که گفته می‌شود در نتیجه حمله این دانشجویان، تا حدودی تخریب شده است. وزارت خارجه ایران در آن زمان تاسف خود را از این حادثه اعلام کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.
گاردین در پایان نوشت: اگر روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس به طور کامل بازگردانده شود تا حدودی به نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در وین وابسته خواهد بود. اگر این مذاکرات به شکست منجر شود تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند که افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب را در پی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید