تا یازده سال آینده

سهم چین در اقتصاد دنیا به 23 درصد می رسد

کدخبر: ۱۰۰۴۵۵
تا سال 2025 میلادی اقتصادهای در حال توسعه دنیا، سازنده بالغ بر نیمی از اقتصاد دنیا خواهند شد و سهم چین در دنیا به 23 درصد می رسد. در سال 2000 میلادی اقتصاد چین سازنده هفت درصد اقتصاد دنیا و در سال 2013 میلادی 16 درصد اقتصاد دنیا بود.
سهم چین در اقتصاد دنیا به 23 درصد می رسد

به گزارش اقتصاد روز به نقل از صندوق بین‌المللی پول، در دنیای آینده سهم چین در اقتصاد دنیا نه‌تنها از آمریکا بیشتر خواهد بود بلکه از اروپا هم پیشی می‌گیرد.
در سال 2025 میلادی اقتصاد آمریکا و اروپا هر یک 18 درصد از کل سهم تولید ناخالص داخلی دنیا را خواهند داشت و مجموع سهم این دو منطقه در تولید ناخالص داخلی دنیا برابر با 36 درصد خواهد بود در حالی که کشور چین به تنهایی سازنده 23 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان خواهد بود و سهم هند هم به 9 درصد می‌رسد.
به طور کلی اگر کشورهای دنیا را به دو دسته اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تقسیم کنیم، مجموع سهم اقتصادهای توسعه‌یافته دنیا در سال 2000 میلادی (آمریکا و اروپا و دیگر کشورهای صنعتی) برابر با 70 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود ولی در سال 2013 میلادی سهم آنها به 52 درصد رسید و انتظار می‌رود در سال 2025 میلادی این سهم به کمتر از 48 درصد تقلیل یابد.
این روند نزولی سهم کشورهای مختلف در تولید ناخالص داخلی دنیا می‌تواند نشان‌دهنده روند نزولی قدرت آنها در فضای اقتصادی و سیاسی دنیا و اثرگذاری آنها در سیاست‌های اقتصادی جهان باشد.
سهم کشورهای در حال توسعه در اقتصاد دنیا به 52 درصد می‌رسد و برای اولین بار در تاریخ از سهم کشورهای صنعتی بیشتر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید