کاکایی:

کاهش تنش های منطقه ای با تنظیم روابط ایران، ترکیه و عربستان

کدخبر: ۱۰۰۷۱۸
یک کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه تنظیم روابط تهران، آنکارا و ریاض می تواند در کاهش تنش های منطقه ای تاثیرگذار باشد، گفت: پس از توافق ژنو کشورهای بسیاری چون ترکیه و عربستان درخواست افزایش مناسبات با ایران را مطرح کردند، چرا که یقین داشتند توافق نهایی تهران و 1+5، جایگاه ایران در مناسبات بین المللی را مجدداً احیا می کند.
کاهش تنش های منطقه ای با تنظیم روابط ایران، ترکیه و عربستان

سیامک کاکایی در گفت‌وگو با سایت خبری «اقتصاد»، با اشاره به سیاست مقامات ترک در نزدیکی به ایران اظهار داشت: بهبود روابط آنکارا با تهران تحت تاثیر یکسری عوامل منطقه‌ای و جهانی صورت گرفته است.

او افزود: در واکاوی عوامل منطقه‌ای می‌توان به تغییرات صورت گرفته در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 اشاره کرد که موجب ایجاد تغییرات گسترده‌ای در سیاست‌های جهانی ایران شد.

این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: تحولات صورت گرفته در عراق و بی‌نتیجه بودن دخالت‌های کشورهای دیگر در مناقشات سوریه، کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان را به این نتیجه رسانده است که باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.

او با بیان این مطلب که سفر سال گذشته نخست‌وزیر ترکیه به تهران و سفر آقای روحانی به آنکارا نویددهنده آغاز فصل جدیدی از مناسبات ایران و ترکیه است، متذکر شد: این نزدیکی روابط قطعاً در تحولات منطقه تاثیرگذار است.

به گفته کاکایی سیاست‌های دخالت‌جویانه ترکیه در کشورهایی مانند سوریه چالشی اساسی در روابط این کشور با کشورهایی چون ایران ایجاد کرده است بر همین اساس مقامات آنکارا می‌کوشند تا ضمن بازنگری در این سیاست‌ها، از هر موقعیتی برای نزدیکی به تهران استفاده کنند.

او ادامه داد: البته دیپلماسی فعال تهران نیز نقش ارزنده‌ای در تغییر مناسبات کشورهای جهان با آن داشته است.

این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: البته علاوه بر ترکیه، مقامات سعودی نیز در ماه‌های اخیر با ارسال سیگنال‌های مثبت به تهران از گشایش درهای جدید در مناسبات دوجانبه خبر داده‌اند که دعوت از وزیر امور خارجه ایران نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.




اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید