معاون وزیر نفت

جریمه گازی پاکستان بخشیدنی نیست

کدخبر: ۱۰۰۹۳۳
جریمه پاکستان "بخشیدنی نیست "؛ این جمله، پاسخ معاون وزیر نفت است به رسانه ها و مسئولان پاکستانی که مدعی شده بودند، ایران جریمه تاخیر این کشور در ساخت خط لوله صادرات گاز آی.پی را بخشیده است.
جریمه گازی پاکستان بخشیدنی نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین ایران و پاکستان، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان باید تا تاریخ 31 دسامبر 2014 شروع شود و تاخیر در اجرایی شدن این خط لوله در تاریخ تعیین شده موجب جریمه طرف کوتاهی کننده در اجرای قرارداد خواهد شد.

در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قید شده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما در خاک پاکستان، هیچ عزم جدی برای ساخت این خط لوله مشاهده نمی‌شود.

در این شرایط رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات ارشد وزارت نفت پاکستان اعلام کردند: ایران و پاکستان توافق کرده‌اند، تاریخ تکمیل خط لوله انتقال گاز را از دسامبر 2014 به دسامبر 2015 تغییر دهند.

بر این اساس، جریمه ای معادل قیمت گاز روزانه ارسالی که با قیمتهای مندرج در قرارداد حدود سه میلیون دلار در روز می شود را ایران به پاکستان خواهد بخشید؛ به عبارتی دیگر در صورت صحت ادعای منابع خبری پاکستان، ایران موافقت کرده جریمه یک میلیارد و 95 میلیون دلاری پاکستان را ببخشد.

اما حمیدرضا عراقی در پاسخ به این سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم که آیا صحت دارد، در مذاکرات اخیر ایران و پاکستان، توافق شد صادرات گاز به این کشور با یک سال تاخیر انجام ‌شود و در مقابل جریمه پاکستان هم بخشیده شده است گفت: "مذاکره با طرف پاکستانی توسط وزارت نفت انجام می‌شود."

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که جریمه پاکستان بخشیدنی نیست اظهار کرد: اگر توافقی هم صورت گرفته باشد بین دو وزارتخانه نفت ایران و پاکستان است.

همچنین علی ماجدی؛ معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در این باره تاکید کرد: ما هیچ توافقی با پاکستانیها برای تغییر زمان تکمیل خط لوله انجام ندادیم.

البته دیروز بیژ نامدار زنگنه؛ وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سفر اخیر نوازشریف؛ نخست‌وزیر پاکستان به ایران، ملاقاتی با وزیر نفت این کشور داشتم که آنها از ما مهلت 30 ماهه برای اجرای این قرارداد را خواستار شدند و از ما خواستند که آن را عقب بیندازیم، البته ما هم اعلام کردیم، این درخواست را بررسی می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید