محاصره ایران در میان چهار بحران زیست محیطی

خطر انقراض گونه های گیاهی

کدخبر: ۱۰۰۹۸۷
یک تحلیلگر مسائل زیست محیطی گفت: ایران 60 درصد بیشتر از استانداردهای جهانی از آبهای تجدید پذیرش استفاده می کند.
خطر انقراض گونه های گیاهی

حسین آخانی در گفت و گو با اقتصاد نیوز بحران‌های زیست محیطی کشور را بر چهار محور خواند و اظهار کرد: اکنون یکی از بحران‌های مهم زیست محیطی مسئله آب است که به دنبال نگاه نادرست به توسعه اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: اکنون بخش عمده آب تجدیدپذیر در ایران صرف آب کشاورزی، مصارف شرب و بهداشت می‌شود. در واقع ما با حیف و میل آب باعث خشک شدن تالاب‌ها، دشت‌های کشور شدیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی کشوری حدود 80 درصد آب تجدید شونده را مصرف کند؛ یعنی در بحران شدید قرار دارد؛ گفت: امروز در ایران 80 درصد آب تجدید شونده مصرف می‌شود.

این کارشناس زیست‌شناسی تاکید کرد: استاندارد مصرف آبهای تجدید شونده حدود 20 و حداکثر 40 درصد است. درنتیجه وقتی 80 درصد آب تجدید شونده مصرف شود یعنی حتی برای 50 سال آینده چیزی باقی خواهند. با رویکرد کنونی ما آیندگان هیچ چیزی نخواهد داشت.

آخانی افزود: بحران دوم مسئله انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری در زیست‌گاه‌های طبیعی به دلیل بهره‌برداری و چرای بی‌رویه است؛ که منجر شده زیست‌گاه‌ها و گونه‌های زیستی در معرض خطر قرار گیرند.

وی با تاکید براینکه در مورد انقراض آمار دقیق وجود ندارد؛ گفت: در کشور چنین مطالعاتی وجود ندارد؛ اما بررسی عمومی همه زیست‌گاه نشان می‌دهد همه چیز از بین رفته و همه جا را گیاهان مهاجم گرفته است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: وجود گیاهان مهاجم در هر منطقه به معنای فشار به گیاهان خود‌رو است. اکنون گونه‌های گیاهی در حاشیه تالاب‌های شور از بین رفتند. اگر دریاچه بختگان، تشت، ارومیه و تالاب میقان نجات پیدا نکنند؛ گونه‌های باقی مانده در اطراف آنها نیز از بین می‌روند.

آخانی با اشاره به اینکه روزانه 50 میلیون زباله در کشور تولید می‌شود؛ گفت: در محیط‌ زیست مسئله زباله‌ها بسیار نگران کننده است؛ چون به رغم وجود حجم بالای زباله تولیدی، فقط 8 درصد آن بازیافت می‌شود و مابقی یا سوزانده می‌شود و یا در طبیعت دفن می‌شود و این خیانت شهرداری‌ها به مردم و آیندگان است.

این تحلیلگر ، بحران دیگر را آلودگی محیط زیست انسانی خواند و گفت: توسعه ناپایدار و استفاده بی‌رویه انرژی هزینه‌های سنگینی به کشور وارد کرده است.

وی افزود: اکنون میزان مصرف گاز ایران برابر با میزان مصرف گاز اتحادیه اروپا و یا چین است؛ درحالی که اگر ما منابع داریم به معنی استفاده بی‌رویه از آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید