موسوی:

سعودالفیصل تفاوتی با بندر بن سلطان ندارد

کدخبر: ۱۰۱۱۴۰
با وجود آنکه برخی از کارشناسان مسائل منطقه دیدگاههای وزیر امور خارجه عربستان را در بهبود مناسبات تهران و ریاض تاثیرگذار میدانند اما موسوی معتقد است سیاستهای سعودالفیصل تفاوت چندانی با بندر بن سلطان ندارد و او در سالهای اخیر با ارائه مواضع ضدایرانیاش بارها و بارها ما را در وضعیت بغرنجی قرار داده است.
سعودالفیصل تفاوتی با بندر بن سلطان ندارد

به گزارش اقتصاد نیوز ،امیر موسوی در گفت و گو با تجارت فردا در رابطه با روابط ایران و عربستان پس از روی کار آمدن رئیس جمهور اعتدال گرای ایران گفت:در گذشته "بندر بن سلطان"،رئیس اداره اطلاعات عربستان مانع بزرگی در روابط تهران و ریاض بود؛ او رئیس اداره استخبارات و شورای امنیت عربستان سعودی بود که شخصیتی ضدایرانی دارد و با حکومتهایی چون ایران و سوریه و البته عراق مخالفت تمامعیاری داشت.

وی با بیان این مطلب که وزیر امور خارجه ایران از همان نخستین ماههای روی کار آمدن دولت یازدهم آماده بسط و گسترش مناسبات تهران و ریاض بود، افزود:آقای ظریف در همان نخستین دور از سفرهای منطقهای خود آمادگی سفر به عربستان را نیز داشت اما به اعتقاد بنده این سفر بنا بر مخالفت بندر بن سلطان که در آن زمان از نفوذ و اقتدار بالایی در ریاض برخوردار بود، صورت نگرفت.

موسوی با اعتقاد به اینکه چهار عامل داخلی و شش عامل خارجی در تعیین مناسبات عربستان با کشورهای دیگر تاثیرگذار است، تصریح کرد:ابتدا باید به روی کار آمدن امیر مقرن عبدالعزیز، برادر ناتنی پادشاه عربستان که دارای دیدگاه مثبتی در نزدیکی مناسبات تهران و ریاض است، اشاره کنیم چرا که او میداند بدون همراهی همسایه بزرگ و تاثیرگذار خود یعنی ایران امکان تامین صلح و ثبات منطقهای وجود ندارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد:دستورالعملهای جدیدی که محمد بن نایف وزیر کشور عربستان علیه تروریستهای سوری صادر کرد مسیر را برای افزایش روابط دو کشور هموار کرد چرا که بر اساس این دستورالعملها هیچ فردی حق تکفیر یا توهین به مذاهب دیگر را ندارد.

وی همچنین انتخاب "عبدالرحمن الشهری" به عنوان سفیر عربستان در ایران را گامی دیگر برای بهبود مناسبات دو کشور میداند و تاکید کرد:سفیر جدید پادشاهی سعودی در ماههای اخیر مذاکرات بسیار خوبی با رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران داشته است و بر اساس همین دیدارها نیز گزارشهای تعیین کنندهای را به مقامات عربستان منعکس کرده است که قطعاً در تغییر دیدگاههای سعودیها نسبت به ایران و دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به عربستان تاثیرگذار بوده است.

به گفته موسوی در کنار چهار عامل تاثیرگذار داخلی باید به شش نکته مهم خارجی نیز اشاره کرد که یکی از آنها اظهارات دوستانه رئیس جمهور ایران نسبت به لزوم ارتقای روابط دوستانه تهران و ریاض و همچنین همکاریهای روزافزون ایران و عربستان است.

وی گفت:نکته بعدی بحث تحولات سوریه است که عربستان را به گوشه رینگ هدایت کرده است. پیروزیهای ارتش سوری در شهرهای مختلف این کشور، تکاپوی عربستان برای تغییر استراتژیهای منطقهایاش را تقویت کرده است و به اعتقاد بنده مشابه همین سیاست در رابطه با عراق نیز باید پیادهسازی شود چرا که پادشاهی سعودی چندان میانه خوبی با دولت مالکی ندارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک متذکر شد:سعودیها که همواره به دنبال تخطئه حزبالله لبنان بوده اند، تصمیم گرفته اند این بار از موضع دوستانه با حزبالله وارد مباحثه شوند و سیاستهای کنونی ریاض در قبال تحولات بیروت نیز از همین موضوع ناشی میشود.

سفر اوباما به ریاض و هشدارهای او نسبت به لزوم تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران موضوع دیگری بود که وی با اشاره به آن متذکر شد:رئیس جمهور آمریکا به کشورهای منطقه از جمله عربستان تاکید کرده است که ما به سمت تفاهم با ایران حرکت میکنیم پس بهتر است که شما نیز درصدد کاهش مشکلات خود با تهران باشید؛ به نظر میرسد که آمریکا میخواهد ایجاد امنیت منطقه ای را که خود مدعی اعمال آن بود، به کشورهای منطقه واگذار کند.

او ادامه داد:البته با در نظر گرفتن احتمال کنارهگیری سعودالفیصل و جانشینی عبدالعزیز بن عبدالله معاون فعلی وزیر امور خارجه عربستان و پسر پادشاه این کشور امکان تغییر رویکرد ریاض در قبال تهران بسیار زیاد است و اگر این امر صورت گیرد ایران میتواند در همکاری با عربستان کارهای بزرگی در منطقه انجام دهد و به فتنهگریهای مذهبی پایان دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد:حالا اینکه این فرد با این دیدگاه و طرز فکر در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز نسبت به مناسبات تهران و ریاض میگوید که ما منتظر سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان و تغییر سطح روابط تهران و ریاض هستیم را باید نشانه انقلاب فکری در اعتقادات این مقام سعودی تلقی کنیم.

سیاستهای ریاض در حمایت از گروههای تکفیری منطقه موضوع دیگری بود که موسوی با اشاره به آن اظهار داشت:سعودیها در گذشته با کمک به صدام و حالا با تغذیه تمامی تکفیریهای منطقه سعی در به چالش کشیدن ایران داشتند.

وی تاکید کرد:آنها در تحولات مرز پاکستان و ایران هم دست داشتهاند و با تقویت ریگی و افراد او از خویشتنداری ایران سوءاستفاده کردند اما سعودیها باید بدانند که در توان عربستان نیست در مقابل ایران مقاومت کند. شاید ریش سفیدها و عقلای عربستانی تصمیم گرفتهاند در مقابل ایران کوتاه بیایند و فصل عقلانیت را در مناسبات دوجانبه رقم بزنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید