کارشناسان از بحران مسکن می گویند اما مسوولان از رفع کمبودها خبرمی دهند

مساله کمبود مسکن جدی است؟

کدخبر: ۱۰۱۱۴۷
معاون وزیر مسکن به تازگی اعلام کرده است که کمبود مسکن نداریم این درحالیست که کارشناسان بخش مسکن نسبت به بحران مسکن در اثر کمبود عرضه و درمقابل میلیون ها تقاضا در بازار مسکن در آینده نزدیک هشدار می دهند.
مساله کمبود مسکن جدی است؟

به گزارش اقتصاد نیوز، اخیرا حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده است که طی سه سال گذشته 20 هزار پروانه ساخت ساختمان صادر شده در حالی که نیاز تهران حدود 10 هزار واحد تخمین زده شده است لذا کمبودی در عرضه مسکن نداریم. این گفته های این مقام دولتی در حالیست که به زعم کارشناسان این بخش سالانه در حدود یک میلیون تقاضا به بازار مسکن افزوده می شود و اگر نیاز انباشت شده در سالهای گذشته را نیز در نظر بگیریم این رقم به حدود 5 تا 6 میلیون تقاضا می رسد.

از سوی دیگر به عقیده کارشناسان فن درحال حاضر اگر بخواهیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کنیم با احتساب تاسیسات و خدمات زیربنایی در حدود 220 میلیون متر مربع فضا نیاز است که ساخته شود اگر در حال حاضر متوسط میانگین قیمت هر متر مربع را در حدود 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان محاسبه کنیم، در مجموع در حدود 160 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است و اگر بخواهیم خدمات حمل‌ونقل و آموزشی، تجاری و رفاهی را نیز در نظر بگیریم باید در حدود 360 هزار میلیارد تومان هزینه شود تا این نیاز به‌طور کامل پاسخ داده شود.

به طور طبیعی تامین این هزینه از مجموع توان پتانسیل و منابع داخلی خارج است چگونه می‌توان انتظار داشت هر سال به نیاز یک میلیون واحد مسکونی در سال پاسخ داده شود. به همین علت بود که وقتی دولت قبلی وعده داد یک میلیون واحد مسکن مهر در سال می‌سازد، با واکنش کارشناسان بخش مسکن مواجه شد. چراکه از همان ابتدا مشخص بود با شکست مواجه می‌شود. بنابراین تا زمانی که منابع سرمایه‌گذاری وارد بخش مسکن نشود نمی‌توان از بحران مسکن در امان بود. متاسفانه مشکلات سرمایه‌گذاری تنها به تحریم‌ها محدود نمی‌شود بلکه در قوانین و مقررات نیز با مشکل مواجه هستیم. محدودیت‌های قانونی باعث شده تا سرمایه‌گذاران خارجی نتوانند سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش مسکن داشته باشند.

با وجود مسایلی که کارشناسان مسکن عنوان می کنند اما مسوولان می گویند آمار پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که روند صدور پروانه‌های ساختمانی از اوایل سال 89 به این سو از وضعیت مناسبی برخوردار بوده به طوری که متوسط ماهانه پروانه‌ها در تهران طی سه سال گذشته بالغ بر 20 هزار واحد بوده است.باتوجه به اینکه نیاز تهران حدود 10 هزار واحد تخمین زده می‌شود کمبودی در عرضه مسکن دیده نمی‌شود و خریداران و فروشندگان می‌توانند با آرامش معامله کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید