مذاکرات ایران و 1+5 از نگاه خبرگزاری کویت

کدخبر: ۱۰۱۸۰۲
خبرگزاری کویت با اشاره به ششمین دور از مذاکرات ایران و 1+5 نوشت: مذاکرات ایران و 1+5 هم چنان با وجود دشواری ها ادامه دارد.
مذاکرات ایران و 1+5 از نگاه خبرگزاری کویت

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری کویت  مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگاران به احتمال بازگشت هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌های‌شان به منظور رایزنی بیشتر و بازگشت مجدد به وین برای ادامه مذاکرات خبر داد.

وی گفت که هیات‌های مذاکره کننده دیدارهای دو جانبه و چند جانبه‌ای را به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها برگزار خواهند کرد.

مان افزود که گروه 1+5 همه تلاشش را برای رسیدن به توافق جامع و نهایی در آغاز بیستم ژوئیه به کار بسته است بیستم ژوئیه یا همان پایان دوره شش ماهه اول برنامه اقدام مشترک میان طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات که امید است ایران هم همین هدف را دنبال کند.

وی گفت که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش به بررسی نقش آژانس در مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

خبرگزاری کویت در ادامه نوشت که طرف ایرانی در این دور از مذاکرات برای اولین بار اجازه داد تا ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای اران مورد بررسی قرار گیرد و در این باره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در سخنانی گفته بود که تهران آماده از بین بردن نگرانی‌های جامعه جهانی است و در عین حال تاکید کرده بود که تحمیل راه حل‌ها، سالم‌ترین راه برای مذاکرات نیست.

وی گفت که ایران آماده است در صورت وجود اراده سیاسی نزد طرف مقابل به توافق برسد و ایران خواهان چیزی بیشتر از حقوقش نیست.

به نوشته این خبرگزاری، آمریکا هم تلاش می‌کند تا طی مذاکراتش با ایران به طرح مسایل دیگری (خارج از برنامه هسته‌ای‌اش) بپردازد و حضور ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا بیانگر این نوع نگاه است.

در همین راستا مذاکره کننده ارشد ایرانی درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از گروه 1+5 را برای درج مسایل حقوق بشری در جدول کاری این گروه رد و تاکید کرد که مسایل حقوق بشری مطلقا ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید