در صحن علنی مجلس تصویب شد:

هرمز به قشم منگنه می شود

کدخبر: ۱۰۲۰۳۲
کلیات طرح الحاق جزیره هرمز و آب راه اتصالی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی جزیره قشم تصویب شد.
هرمز به قشم  منگنه می شود
به گزارش اقتصاد نیوز، صبح امروز در صحن علنی مجلس، نمایندگان خانه ملت کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم را تصویب کردند. 

در نشست صبح مجلس، 236 نماینده در صحن حضور داشتند که 148 نفر به این لایحه رای مثبت و 61 نفر هم با آن مخالفت کردند و البته 14 نفری هم بودند که رای ممتنع دادند. 

لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم چیست؟
در ماده واحده این لایحه نوشته شده است که اگر این لایحه به تصویب برسد و اجرایی شود، جزیره هرمز و آب راه اتصالی آن به جزیره قشم به منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم ملحق می شود. همچنین در تبصره این لایحه ذکر شده است که هیات وزیران باید اعتبارات لازم برای تامین زیر ساخت های مورد نیاز این پروژه را ظرف مدت سه سال از تاریخ تصویب آن در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کنند و به سازمان منطقه تخصیص بدهند. 

مخالفان چه گفتند؟

حسن کامران دستجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت : بحث توسعه قشم از سال 71 در مجلس مطرح است و به اعتقاد من یک جریان پشت پرده این موضوع را هدایت می‌کند که آن را افشا خواهیم کرد.

او همچنین در ادامه مخالفت خود گفت : جزایر مالاکا، عدن و هرمز سه نقطه حساس و استراتژیک در دنیا هستند و  در صورت انجام این الحاقیه یک نقطه استراتژیک کشور با تغییر وضعیت به یک نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.

دستجردی در صحبت های خود گفت :  اگر به جزیره قشم سفر کنید خواهید دید یک بخش منطقه کپر نشین و بخش دیگر برج‌ساز هستند و اینکه صحبت از محرومیت‌زدایی شده بود تحقق پیدا نکرده است.

او در آخر صحبتهایش گفت : از طرف مشایی و جریان حاکم اطراف وی طرحی آورده شد مبنی بر اینکه کل جزیره قشم آزاد شود اما ما نسبت به این موضوع تذکر دادیم که گفته شد استعلام می‌کنیم و در نهایت همان 300 کیلومتر شمال شرق آزاد شد.

مهرداد لاهوتی در نطق خود گفت: جزیره قشم 1500 کیلومترمربع است که فقط 300 کیلومترمربع آن جزو منطقه آزاد است و با توجه به حساسیت‌هایی که از سوی ستاد مشترک نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی مطرح شده بوده باید منطقه قشم به منطقه آزاد الحاق می‌شد که به سرانجام نرسیده است.

او همچنین افزود: با الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم این منطقه در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز هرمز دچار مشکل می‌شود، ضمن این که همین منابع اندک دولتی که به منطقه هرمز داده می‌شود آن هم قطع خواهد شد.

در ادامه مخالفت‌ها نوذر شفیعی، نماینده مردم ممسنی گفت: در شرایط فعلی با توجه به محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران این امر امکان‌پذیر نیست، از نظر استراتژیک نقطه قوت ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تنگه هرمز است و با این لایحه این نقطه قوت تبدیل به نقطه ضعف می‌شود.

شفیعی افزود: قرار بود یک درصد از محل عوارض ورود و خروج کالا به منطقه آزاد قشم به محرومان این منطقه اختصاص یابد که نیافته است، ضمن این که باید زیرساخت‌هایی در این منطقه فراهم شود که به نظر می‌رسد برای دولت تعهدات مالی ایجاد کرده و بنابراین مغایر اصل 75 قانون اساسی است.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود نیز گفت:  در خود قشم مناطقی داریم که ضرورت دارد به علت مسائل امنیتی توسط ستاد مشترک نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی به منطقه آزاد الحاق شود نه اینکه جزیره‌ای با 18 کیلومتر فاصله را در اولویت قرار داد.

 همچنین ابوالفضل ابوترابی، نائب رئیس مجلس در جریان بررسی لایحه یاد شده گفت: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با کلیات این لایحه مخالف است.

موافقان چه گفتند؟

محمد آشوری، نماینده مردم بندرعباس در صحن علنی گفت : توجه نکردن به آمایش سرزمین و تمرکز زدایی عاملی برای توسعه نیافتگی مرزهای کشور شده است. بنابراین باید با یک نگاه چند وجهی به مرزها زمینه توسعه پایدار اقتصادی را فراهم کرد.

او همچنین در ادامه وافقت خود در مورد این لایحه افزود: موافقت با لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم باعث می‌شود که این منطقه از مزایای مناطق آزاد اقتصادی بهره‌مند شود.

باز هم یکی دیگر از نماینده های مردم بندرعباس در مجلس در موافقت با این لایحه صحبت کرد و خطاب به مخالفان گفت: مخالفان این لایحه باید توجه داشته باشند مردم منطقه هرمز بسیار علاقه دارند که با الحاق این منطقه به مناطق آزاد زمینه توسعه پایدار اقتصادی فراهم شود.

منصور آرامی
افزود : شاخص‌های اقتصادی منطقه هرمز نیز به مانند جزیره قشم می‌تواند پس از الحاق به مناطق آزاد تجاری ارتقا یابد.

ابولقاسم جرراره نیز گفت : با موافقت با لایحه مذکور می‌توان زمینه استفاده از ذخایر معدنی این منطقه منحصر به فرد را فراهم کرد.

او افزود : با موافقت با لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم می‌توانیم فرصت ها و مزیت های قانونی در اختیار مردم هرمز قرار دهیم تا این منطقه به یک قطب اقتصادی دیگر در کشور تبدیل شود.

نماینده دولت در مجلس چه گفت؟

محمد سعیدی‌کیا،‌ قائم مقام و معاون هماهنگی امور مناطق آزاد کشور هم گفت: جزیره هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است و هرچند  قشم تا به حال منطقه آزاد به شمار می‌رود اما همچنان هرمز محروم مانده است.

او یادآور شد: هدف دولت این است که در هرمز کسب‌و‌کار با صنایع کوچک و گردشگری رونق بگیرد از این رو امیدواریم با رای شما در جهت آبادانی منطقه و رفع محرومیت مردم هرمز حرکت کنیم.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید