عضو شورای عالی بورس در گفت وگو با اقتصادنیوز

رونق بورس، اعتماد می خواهد

کدخبر: ۱۰۲۰۴۴
عضو شورای عالی بورس معتقد است: نشانه های رونق در بازار پدیدار شده است اما این مساله نیازمند رفع مشکلات ساختاری است و بخشی از این مشکلات به ابهامات در تصمیم گیری های اقتصادی برمی گردد.
رونق بورس، اعتماد می خواهد

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز  درباره نشست‌های اخیر دولت و مجلس در جهت حمایت از بازار سهام اظهار کرد: باید اعتمادسازی باید در بازار سرمایه انجام شود. در سال گذشته وجود این اعتماد باعث شده بود تا سرمایه‌ها به سمت بورس سوق یابند اما اکنون به علت یکسری ابهامات دولت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تا حدودی روند سوددهی شرکت‌ها با چالش مواجه شده است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: دولت باید در سیاست‌های اقتصادی که اتخاذ می‌کند تصویر روشنی از آینده بازار در ذهن سرمایه‌گذاران ترسیم کند. به همین جهت ما در جلسات اخیر مجلس با مدیران بازار سرمایه راهکارهای مرتبط با حل مسایل و مشکلات در این بخش را دستور تا کار قرار دادیم.

او افزود: نشانه های رونق در بازار پدیدار شده  اما این مساله نیازمند رفع مشکلات ساختاری است. بخشی از این مشکلات به ابهامات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی برمی‌گردد. به‌طور مثال سیاست کنترل تورم دولت اثرگذاری منفی بر بورس گذاشته است.

پورابراهیمی تاکید کرد: دولت باید سیاست‌های دوگانه خود را در اقتصاد کنار بگذارد و نگذارد شرکت‌های بورسی بیش از این دچار مشکل شوند.

 عضو شورای عالی بورس درباره وضعیت بازار سهام اظهار کرد: اگر قیمت‌ها پایین بیاید و سود آوری نیز کاهش داشته باشد اما از میانگین نسبت قیمت بر درآمد بازار (P/E) کاسته نشود در این حالت بازار به رکود عمیق رفته که ممکن است نتواند تا مدتها از آن خارج شود. اگر قیمت‌ها کاهش یابد و همزمان (P/E) نیز اصلاح شود این نشان می‌دهد بازار به شکل موقت وارد رکود شده است.

به گفته او ، در حال حاضر بازار سرمایه با این وضعیت مواجه است که همزمان با کاهش قیمت‌ها، (P/E) از هشت به کمتر از پنج رسیده است. بنابراین سرمایه‌گذار می‌تواند سهام خود را نگه دارد، تا زمانیکه افزایش قیمت متناسب با رشد بازار را کسب کند.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد:در این حالت گفته می‌شود بازار به ثبات در تعدیل قیمت‌ها رسیده است. وقتی قیمت‌ها به کف می‌رسد از این مرحله به بعد می‌تواند با اصلاح روند به دوران رشد برگردد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه اکنون در پیش‌بینی روند شاخص بورس می‌توان گفت بازار به شرایطی رسیده که (P/E) به یک سوم کاهش یافته است و در مرحله بعدی می‌تواند از دوران رکود خارج به رونق گیرد، گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه روشن است و باتوجه به وضعیت بنگاه‌ها و شرکت‌ها و اصلاحات ساختاری که در بورس انجام خواهد گرفت، دوباره بازار رونق می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید