کریستین ساینس مانیتور:

توافق هسته ای در راه است

کدخبر: ۱۰۲۲۶۹
کریستین ساینس مانیتور نوشت: به نظر می آید با نزدیک شدن به روز یکشنبه 20 ژوئیه پایان فرصت شش ماهه توافق اولیه ژنو میان ایران و گروه 1+5 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کشورش بازگشته تا به رییس جمهور بگوید در مذاکرات به توافق نزدیک شدیم اما هنوز توافقی صورت نگرفته است.
توافق هسته ای در راه است

به گزارش اقتصاد نیوز، نشریه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحلیلی، ارزیابی روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا از مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی را مثبت دانست و اعلام کرد احتمال دارد وی در دیدارش با رییس‌جمهور و کنگره پیشنهاد تمدید مذاکرات را ارائه دهد.

ارزیابی مثبت جان کری از شرایط مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی این گمان را به وجود می‌آورد که وی به احتمال زیاد تمدید مذاکرات را برای مدتی هرچند کوتاه در دیدارش با باراک اوباما و رهبران کنگره پیشنهاد خواهد داد. این تمدید به طور قطع شش ماه نخواهد بود که توافق اولیه ژنو امکان آن را به وجود آورده است اما به گفته کارشناسان منع اشاعه نزدیک به مذاکرات ممکن است چندین هفته تمدید شود.

اما حتی چند هفته نیز می‌تواند برای کنگره‌ای که در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بدبین است زیاد به نظر بیاید. برخی اعضای کنگره تلاش می‌کنند تا با غیرممکن نشان‌دادن دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه از دولت اوباما بخواهند که مذاکرات ایران را کنار بگذارد و تحریم‌های جدی علیه این کشور اعمال کند.

جان کری روز سه شنبه گفت که طرح پیشنهادی ایران از سوی آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی مذاکره‌کننده پذیرفته نیست اما لحن وی از آنچه که در روزهای گذشته اتخاذ کرده بود، مثبت‌تر به نظر می‌آید و نشان می‌دهد که آمریکا فهمیده است پس از یکشنبه نیز پیگیری این مذاکرات ارزش خود را دارد.

کری در وین گفته بود پیشرفت محسوسی در مسائل کلیدی داشته‌ایم و در مواردی خاص مذاکراتی گسترده داشتیم که پیشرفت در آن‌ها حاصل شده است. اگرچه هنوز شکاف‌های عمیقی درخصوص مسائل کلیدی باقی است.

وی همچنین گفت‌وگوهای طولانی مدت خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را دلیلی برای ممکن بودن دستیابی به توافق دانسته و گفته بود اما مشخص است که ما هنوز کار زیادی برای انجام دادن داریم.

وزیر امور خارجه آمریکا یکی از شکاف‌های کلیدی در مذاکرات هسته‌ای ایران را فاصله زیاد تعداد سانتریفیوژهای مورد درخواست ایران با آنچه که آمریکا قابل قبول می‌داند، برشمرد.

طبق توافق اولیه ژنو که در 24 نوامبر سال 2013 به دست آمد ایران هم اکنون حدود 10 هزار سانتریفیوژ فعال دارد. ماشین‌هایی که با سرعت مافوق صوت می‌توانند سوخت هسته‌ای تولید کنند. این سوخت در سطح 5 درصد قابلیت استفاده در نیروگاه‌های برق هسته‌ای را دارد اما در صورت رسیدن به 90 درصد برای سوخت مورد نیاز سلاح هسته‌ای مناسب است.

آمریکا می‌گوید که خواستار کاهش چشمگیر تعداد سانتریفیوژهای ایران تا 5 هزار ماشین است. دولت اوباما معتقد است که این تعداد سانتریفیوژ می‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را برای تولید سوخت موردنیاز یک سلاح هسته‌ای به یک سال افزایش دهد.

انجمن کنترل سلاح آمریکا مستقر در واشنگتن مدعی شده است سانتریفیوژ‌های فعال کنونی در ایران می‌تواند در طول شش ماه سوخت موردنیاز یک بمب هسته‌ای را تولید کند.

کلسی داون پورت یک تحلیل‌گر منع اشاعه در انجمن کنترل سلاح آمریکا ارزیابی‌های اخیر کری در وین را که تمام مذاکره‌کنندگان با حسن نیت به مذاکره می‌پردازند را مثبت دانست اما به نظر نمی‌آید این ارزیابی مثبت در مورد کنگره نیز صدق کند. لازم است که جان کری در صورت تصمیم دولت برای تمدید مذاکرات این مساله را در کنگره مطرح کند.

کری هنوز در مسیر بازگشت به واشنگتن قرار داشت که یکی از رهبران کنگره اظهارات وزیر امورخارجه کشورش را مورد انتقاد قرار داد و تغییر مذاکرات ایران به فشارهای اقتصادی بیشتر علیه این کشور را خواستار شد.

ادرویس رییس کمیته امور خارجی کنگره در بیانیه‌ای گفت:‌ با توجه به اظهارات روز سه شنبه وزیر امور خارجه در وین که گفته بود اختلافات زیادی میان ایران و جامعه جهانی وجود دارد من امیدوارم که دولت با کنگره درخصوص آماده کردن تحریم‌های بیشتر علیه ایران وارد رایزنی شود.

همچنین هفته گذشته دو سناتور بانفوذ آمریکا نامه ای به کاخ سفید نوشته و در آن تاکید کرده بودند هرگونه توافق با ایران باید شامل بازرسی‌های سرزده به تمام تاسیسات هسته‌ای این کشور به مدت 20 سال باشد.

ایران در طول ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده است که اعمال فشارهای بیشتر با هدف سخت‌تر کردن اقتصاد ایران ممکن است مسیر مذاکرات را ببندد و این کشور را از محدودیت‌هایی که طبق توافق اولیه ژنو بدان متعهد شده رها سازد. ایران همچنین متذکر شده است که هرگونه توافق جامع نباید بیشتر از 5 سال به طول بیانجامد اگرچه مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که ایران باید با اعمال محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی در مورد غنی‌سازی اورانیوم به مدت چند سال موافقت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید