وزیر صنعت:

افزایش قیمت خودرو منفی بود!

کدخبر: ۱۰۲۳۱۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: اگر در قیمت های جدید خودرو برخی هزینه ها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده، کسر کنیم حتی حداقل قیمت منفی می شود.
افزایش قیمت خودرو منفی بود!

به گزارش اقتصادنیوز، چند روز پس از اعلام افزایش قیمت خودرو و آغاز اعمال قیمت‌های جدید، وزیر صنعت سخنان جدیدی را بیان کرده است. وی از منفی بودن این افزایش قیمت و همچنین ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور در این مورد سخن گفته است.

محمد رضا نعمت‌زاده در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت درباره افزایش قیمت خودرو گفته است: افزایش قیمت شامل دو درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که مجلس امسال اضافه کرده، حدود 25 درصد هم نرخ بیمه شخص ثالث است که قوه قضاییه برای نرخ دیه تعیین کرده و ایربک که امسال اجباری و در قیمت نهایی خودرو لحاظ شده است.

طبق گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: هرچند قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت مربوط می‌شود اما باید گفت قیمتی که مشخص شده نسبت به قیمت آخر سال91 و بر اساس هزینه‌های سال91 محاسبه شده بود و از اردیبهشت ماه سال 92 به اجرا درآمد. بحث تغییر موتور از یورو 2 به یورو 4 نیز در قیمت جدید خودرو لحاظ شده است. اگر این هزینه‌ها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم، منفی می‌شود؛ حال این که ما تورم را هم در این دو سال داشته‌ایم.

وی با بیان این که دیگر هزینه‌ها و‌ تغییر نرخ ارز نیز در قیمت‌های جدید لحاظ شده است افزود: به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانه‌ها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد. قیمت نهایی خودرو بین حدود 2.3 درصد تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر پیدا کرده است.

همچنین نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا علت مکدر شدن رئیس جمهوری از افزایش قیمت خودرو نداشتن اطلاعات بوده است؟ گفت: اطلاعات را خدمتشان فرستادیم. به آقای روحانی گزارش‌هایی اعلام شده بود که حتی تا 30 درصد قیمت‌ها اضافه شده است.این اطلاعات از طریق بعضی رسانه‌ها منتقل شده و نادرست بود.

در همین حال با وجود این سخنان نعمت‌زاده، یکی از اعضای ناظر شورای رقابت از احتمال بازنگری در نرخ‌ها‌ خبر داده است.

محمد علی مددی به فارس گفته است: در جلسه اخیر شورای رقابت اعتراض شدید اعضای ناظر شورای رقابت نسبت به قیمت‌گذاری جدید خودروها مطرح شد و سوال کردیم که تعیین این قیمت‌ها بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ در این جلسه مقرر شد جزئیات نحوه قیمت‌گذاری خودروها در جلسه بعدی شورای رقابت برای اعضای این شورا ارائه شود و در صورتی که اعضای شورا قانع نشدند، در قیمت‌گذاری خودرو تجدید نظر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید