امیراحمدیان در گفت وگو با اقتصادنیوز:

موضع ایران در برابر 1+5 را به محاق نبریم

کدخبر: ۱۰۲۳۹۵
تحلیلگر مسائل امور بین الملل گفت: یک صدایی داخلی در اعلام حمایت از اعضای تیم هسته ای، مواضع مذاکره کنندگان ایرانی را در برابر 1+5 تقویت می کند.
موضع ایران در برابر 1+5 را به محاق نبریم

بهرام امیراحمدیان در گفت و گو با اقتصاد نیوز فضای مذاکرات اخیر ایران و 1+5 را بسیار سازنده دانست و اظهار داشت: این مذاکرات از چند باب در نوع خود بی بدیل بود. نخست ابتدا اینکه ما برای نخستین بار شاهد بودیم که اعضای گروه 1+5 با لحنی بسیار مثبت با ایران به گفت و گو پرداختند و دیگر مانند گذشته نگاهی از بالا به پایین نداشتند.

این تحلیلگر مسائل امور بین الملل ادامه داد:بحث بعدی در رابطه با فرصت دستیابی به توافق بود که طرفین با اشتیاق کامل و طیب خاطر به لزوم تداوم گفت و گوها رای دادند و خواستار ادامه آن در ماه های آتی شدند.

وی خاطرنشان کرد: تایید دستیابی ایران به دانش صلح آمیز هسته ای و همچنین موضع مثبت 1+5 در آزاد سازی 2.8 میلیارد دلار از آزادی های ایران موضوعات دیگری است که باید به آنها اشاره کرد.

امیراحمدیان معتقد است که مذاکرات ایران و اعضای گروه 1+5 اگرچه هنوز منجر به دستیابی به توافق نشده است اما جو روانی خوبی را در کشور به وجود آورده است که کمترین آثار آن در تثبیت قیمت ارز نمایان است.

وی با بیان این مطلب که اعضای تیم مذاکره کننده ایران عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داده اند، خاطرنشان کرد:تلاش و فعالیت اعضای این تیم توانست باردیگر وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی را به پای میز مذاکرات بکشاند و در نهایت نیز بر خلاف رویه های گذشته با ابراز امیدواری این افراد نسبت به حصول نتیجه در آینده نزدیک همراه باشد.

این استاد دانشگاه گفت:موضع شفاف ایران در این مذاکرات و عملکرد مثبت آن موجب شد که با وجود اتمام ماموریت کاترین اشتون کشورهای غربی خواهان تداوم حضور او به عنوان مذاکره کننده ارشد 1+5 باشند تا این گفت و گوها به نتیجه برسد.

وی افزد: اگر اقدامات اعتماد ساز ایران نبود کشورهای اروپایی و آمریکایی رای به ادامه ماموریت سیاسی اشتون نمی دادند و از ادامه فعالیت سیاسی او در پرونده هسته ای ایران حمایت نمی کردند.

امیراحمدیان معتقد است حال که فضای جامعه بین الملل برای نتیجه گیری از پرونده هسته ای ایران مهیا است ما باید در داخل کشور نیز از عملکرد تیم هسته ای پشتیبانی کنیم نه اینکه با اخلال آن را به محاق برانیم.

وی گفت:حمایت مجلس و دیگر نهادهای نظام از تیم مذاکره کننده موجب قوت گیری عملکرد آنها در پای میز مذاکرات می شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تایید عملکرد تیم هسته ای افزود:همه ما باید با تبعیت از دیدگاه های رهبر انقلاب تیم هسته ای را در دستیابی به توافق یاری کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید