واگذاری هایی که در انتظار مجوزند

بلاتکلیفی برای ورود به بورس

کدخبر: ۱۰۲۵۳۱
علی رغم اینکه سازمان بورس تاکید دارد فعلا در بازار سرمایه عرضه اولیه و خرد انجام نمی گیرد اما رئیس سازمان خصوصی سازی از شتاب در واگذاری ها تا پایان سال 93 خبر داده است.
بلاتکلیفی برای ورود به بورس

به گزارش اقتصاد نیوز، علی رغم اینکه سازمان خصوصی‌سازی وعده داده است در سال جاری به واگذاری شرکت‌ها در بازار سرمایه شتاب تندی دهد و تا پایان این سال واگذاری‌ها تمام شود اما در مقابل مدیران بورسی معتقدند در حال حاضر برای جلوگیری از کاهش نقدینگی بازار و ایجاد آرامش بر تالار شیشه‌ای
باید این سازمان از عرضه‌های اولیه خود بکاهد.

 براین اساس رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری اخیر خود از شیب تند واگذاری‌ها خبر داده  و گفته است که هفت برابر شدن واگذاری‌های قطعی سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها با یک شیب تند جلو می‌رود تا واگذاری‌ها در پایان سال 93 به اتمام برسد.
  
به گقته میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی بدون داشتن این شیب تند انتظار نمی رود سازمان خصوصی‌سازی به وظایف قانونی خود برسد.

وی گفته است: در حال حاضر حدود 300 شرکت باقیمانده است که امیدواریم در سال جاری تعیین تکلیف شده  یا از لیست واگذاری خارج شود.

 این گفته‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی در حالیست که در اوایل تیر ماه سال گذشته هنگامی که شاخص بورس با ریزش شدید مواجه شد، برخی مدیران بازار سرمایه از توقف تمامی عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی خبر داده بودند.

 حتی علی‌صالح آبادی در کسوت مدیر عامل بورس گفته بود که با سازمان خصوصی‌سازی در جهت کنترل بازار سهام توافق کرده تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه عرضه خرد و اولیه صورت نگیرد.
  
صالح‌آبادی تاکید کرده بود: با سازمان خصوصی‌سازی صحبت کرده‌ایم که برای مدتی عرضه اولیه نداشته باشد. این مساله نیز تاثیرگذار است و به نقدینگی بازار لطمه نمی‌زند. اگر هم ناچار به عرضه اولیه باشیم تصمیم گرفته شد پول حاصل از آن در بازار سرمایه خرج شود تا از این جهت بر نقدینگی فشار نیاورد.

 با این حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی نظر دیگری دارد و به تازگی اعلام کرده است که روند عرضه اولیه نه‌تنها متوقف نمی‌شود بلکه شتاب هم خواهد گرفت.

 عبدالله پوری حسینی  در مورد همکاری سازمان خصوصی‌سازی با بورس تهران گفته است: چون فعالیت سازمان خصوصی‌سازی یک طرفه است امکان کنترل و جهت دادن به بازار را ندارد، این در حالی است که اگر روند منفی شاخص بورس ادامه داشته باشد سازمان خصوصی‌سازی روند عرضه را تعطیل نمی‌کند.

  او همچنین در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران گفته بود: در سه ماهه پایانی سال 92 از 37 هزار میلیارد تومانی که قیمت‌گذاری شده بود 26 هزار میلیارد تومان فروخته شد که یکی از دلایل آن افت بورس در سه ماه پایانی سال بود، به این ترتیب شاید سازمان خصوصی‌سازی در مقاطع کوتاه زمانی، خود را وفق و وظایف خود را ادامه دهد، البته شرکت‌های باقیمانده عمدتا غیر بورسی هستند. بنابراین سازمان ارتباط تنگاتنگ خاصی با بورس نخواهد داشت.

 با این حال همچنان برخی مدیران بازار سرمایه تاکید بر توقف عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی دارند، چراکه معتقدند هنوز خطر کاهش نقدینگی از بازار سهام دور نشده است.

 معاون بازار شرکت بورس نیز در این باره به اقتصاد نیوز گفته است: فعلا شرکتی آماده عرضه اولیه نیست که بخواهیم بگوییم عرضه اولیه در نوبت واگذاری داریم یا خیر.

 علی صحرایی تاکید کرد: اگر هم شرکتی برای واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه آماده شده است شرکت بزرگ و قابل توجهی نیست که بخواهیم در این مقطع به دنبال عرضه آن باشیم.

 صحرایی با تایید سخنان رئیس سازمان بورس مبنی بر تلاش این سازمان بر توقف عرضه‌های خرد و  اولیه در جهت جبران نقدینگی بازار تاکید دارد که فعلا برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید