دوباره صدای توپولوف ها در آسمان ایران می پیچد 

پرنده های مرگ بار روس در راه ایران

کدخبر: ۱۰۴۲۰۶
مدتی است از حضور دوباره توپولف ها در آسمان ایران صحبت می شود، همان هواپیماهایی که بارها سقوط کرد و جان بسیاری ازایرانیان راگرفت ، انگار روس ها ایران را بهترین بازار برای هواپیماها می دانند . 
پرنده های مرگ بار روس در راه ایران

به گزارش "اقتصادنیوز" چند روز پیش خبری مبنی بر تمایل روسیه برای ورود هواپیماهایش به ایران شنیده شد ، خبرها نشان می‌دهد که همچنان روسیه ایران را بهترین بازار برای هواپیماهایش می‌داند .

این درحالی است که روسیه گفته در صورتی که ایران تمایل داشته باشد ، روسیه علاقه‌مند است هواپیماهای TU-204 را وارد ایران کند. این جمله نماینده روسیه در یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه نشان می‌دهد آنها هنوز روی ایران به عنوان بازاری مناسب برای توپولوف‌هایشان حساب می‌کنند؛ پرنده‌هایی که در ایران تنها یادآور مرگند.

هرچند هنوز جزییات این قراردادها در حوزه حمل و نقل منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد روس‌ها برای صنعت هوایی ایران برنامه‌های ویژه‌ای دارند. برنامه‌ای که بازگشت توپولوف نیز در آن جای دارد، هرچند فعلا اظهار نظرهایشان در این باره بیشتر تبلیغاتی است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با تمجید و تایید هواپیماهای توپولوف، این پرنده‌ها را جزو ایمن‌ترین هواپیماها دانسته است. نواک اما نکته‌ای را فراموش کرده و آن خاطره تلخ ایرانی‌ها از توپولوف است.

به گفته وی، توپولوف‌ها 30 سال است در آسمان روسیه پرواز می‌کنند و "جزو مطمئن‌ترین مدل‌های مسافربری طبقه‌بندی می‌شوند" و از این رو روس‌ها از ارائه مدل‌های جدید این هواپیما به ایران خرسند خواهند شد.

این در حالی است که  حوادث مختلف توپولف‌ها در ایران باعث بسته شدن پرونده پرواز توپولوف در ایران شده است. در طول این سالها اما مدل‌های دیگر هواپیماهای روس نیز بحران‌های خاص خود را به وجود آورده‌اند و در آخرین مورد هواپیمای ایران140 شرکت هسا که مدل کپی شده آنتونوف 140 بود، 40 ایرانی را به کام مرگ کشاند.

تمام این حوادث باعث شده ذهن ایرانی‌ها نسبت به پرنده‌های روس کاملا منفی باشد، بسیاری از پروازهای روسی یا خالی از مسافرند یا به طور کلی تعطیل شده‌اند. شرکت‌ها مجبور به کنار گذاشتن هواپیماهای روس خود هستند و حتی تحریم‌های سنگین صنایع هواپیمایی ایران نیز باعث نشده بار دیگر بازار ایران به پرنده‌های مرگ فرصت بازگشت بدهد.

هرچند هنوز باقی بودن تحریم‌ها و زمین گیر شدن تعداد زیادی از هواپیماهای ایران همچنان دریچه‌های امید را به روی روس‌ها باز گذاشته است اما به نظر می‌رسد مسئولان ایرانی دوباره زیر بار چنین پیشنهادهای سخاوت‌مندانه‌ای نخواهند رفت. توپولوف در ذهن ایرانی‌ها خاطرات مشترک بسیاری آفریده و شاید تبلیغات آقای وزیر نیز در این زمینه کارساز نباشد.

حالا مجلسی‌ها هم دراین باره اعتراضاتی داشتند و یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است: بازگشت مجدد و پرواز هواپیماهای توپولوف روسیه در آسمان ایران در حد یک پیشنهاد و گزینه می‌تواند مطرح باشد. ما با همه کشورها تعامل داریم و مذاکره می‌کنیم اما بعد از بررسی همه گزینه‌ها و پیشنهادها تصمیم می گیریم.  پیش از روسیه کشور اوکراین نیز برای ارائه امکانات و خدمات خود به ایران اعلام آمادگی کرده  و از آنجایی که ما با همه دنیا تعامل داریم اعلام این پیشنهادها مشکلی ندارد و منتظر پیشنهاد سایر کشورها نیز هستیم.

علیرضا خسروی گفت: با توجه به شرایطی که بر دنیا حاکم است بسیاری از کشورها حاضرند اطلاعات و تکنولوژی‌های خود را در اختیار ایران بگذارند و ما هم به عنوان یک کشور بزرگ حاضریم بعد از انجام بررسی‌های لازم با این کشورها همکاری داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه در خصوص بازگشت مجدد توپولوف‌ها نگرانی نیست و بعداز بررسی تمام ابعاد و جوانب در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود، یادآور شد: توپولوف‌ها هواپیماهای خوبی هستند اما با آب‌وهوای ایران سازگاری ندارند.

در همین حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه اعلام کرده است: در صورتی که ایران بخواهد روسیه علاقه‌مند است هواپیماهای TU-204را به ایران وارد کند. این در حالی است که سقوط 23 بهمن ماه سال1380 و کشته شدن بیش از 110 نفر، سقوط 10 شهریور ماه سال 1385 و کشته شدن بیش از 25 نفر و دردناکترین حادثه سقوط 24 تیر ماه سال1388 و کشته شدن 169 مسافر شرکت کاسپین در حوالی قزوین تنها بخشی از حوادثی است که این پرنده غول پیکر روس برای ایرانی‌ها به بار آورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید