به دلیل ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی و اسیایی

رشد7.7 درصدی ارزش دلار در فصل سوم 2014

کدخبر: ۱۰۵۸۴۵
بازار دلار یکی از بازارهای بسیار مهم در دنیا است و بررسی تحولات این بازار همواره مد نظر فعالان اقتصادی است . در ماههای اخیر ارزش دلار در بازار جهانی نوسانات زیادی داشت ولی میزان این نوسانات را می توان تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا ارزیابی کرد.
رشد7.7 درصدی ارزش دلار در فصل سوم 2014

مونا مشهدی رجبی- سایت مارکت واچ در گزارش اخیر خود به بررسی عملکرد این بازار در فصل سوم سال 2014 میلادی پرداخته است در فصل سوم سال 2014 میلادی شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای جهان – شاخصی که ارزش دلار را در برابر یورو و ین ژاپن و دلار کانادا و پوند انگلیس و کرون سوئد و فرانک سوییس ارزیابی می کند- حدود 7.7 درصد رشد کرد . این بیشترین نرخ رشد فصلی این شاخص از ابتدای سال 1999 میلادی تا کنون بود . پیش از این تنها یک بار و در فصل سوم سال 2008 میلادی شاخص دلار در بازار جهانی 9.6 درصد رشد کرده بود . اما این رشد چه تبعات اقتصادی دارد؟

برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش ارزش دلار به معنای ارزان تر شدن کالاهای وارداتی به این  کشور است و می تواند قدرت خرید آنها را افزایش دهد . برای سرمایه گذاران افزایش ارزش دلار به معنای کم ارزش شدن سودهای حاصل از سرمایه گذاری در خارج از آمریکا است و همین مساله سبب می‌شود تا میلیاردها دلار سرمایه آمریکایی به کشور باز گردانده شود .

از طرف دیگر با ارزان تر شدن واردات شکاف تجاری بین المللی وسیع تر می‌شود و فشار بیشتری روی حاشیه سود داخلی شرکتها ایجاد می‌شود و می تواند قدرت رقابت شرکتهای فعال در بازار داخل را با هم کمتر و با وارد کنندگان بیشتر کند.

حال سوال اینجاست که دلیل این افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای خارجی چیست؟ آیا اقتصاد امریکا و سیاستهای اقتصادی این کشور باعث افزایش ارزش دلار درفصل سوم سال 2014 میلادی شد یا عوامل دیگری در این عرصه اثر داشت ؟
تحلیل گران اقتصادی معتقدند شرایط اقتصادی دیگر کشورهای دنیا سبب شد تا ارزش دلار آمریکا رشد کند . اولین مساله کاهش نرخ تورم در منطقه یورو است . در این فصل نرخ تورم در منطقه یورو به 0.3 درصد رسید که از تورم انتظاری 0.7 درصدی کمتر بود و این نشان داد اقتصاد اروپا بسیار به رکود نزدیک است .شرایط اقتصادی منطقه یورو سبب شد تا ارزش یورو در بازار جهانی کاهش یابد و به دنبال ان ارزش دلار در برابر دیگر ارزها افزایش یابد .

دومین مساله کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور ژاپن در فصل سوم سال جاری میلادی بود . در فصل سوم سال 2014 میلادی نرخ رشد اقتصادی کشور ژاپن منفی 1.7 درصد بود و دلیل این مساله را می توان وضع قوانین مالیات بر فروش جدید در این کشور دانست. سومین مساله را هم می توان شرایط اقتصادی کشور انگلستان دانست و تنش ایجاد شده در اقتصاد این منطقه در جریان بحران رای گیری برای جدا شدن اسکاتلند از انگلستان . البته این طرح با رای منفی مواجه شد ولی همین مساله رای گیری در کنار شرایط نسبتا سخت اقتصادی در انگلبیس موجب شد تا فشار زیادی در جهت کاهش  ارزش پوند ایجاد شود .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید