روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف:

اوپک نمی تواند روند کاهش قیمت نفت را متوقف کند

کدخبر: ۱۰۷۲۱۳
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف طی گزارشی نوشت: جهان وارد دوره ای از قیمت پایین نفت شده است که اوپک تقریباً قدرتی برای تغییر آن ندارد و حتی احتمال انحلال اوپک در این دوره وجود دارد.
اوپک نمی تواند روند کاهش قیمت نفت را متوقف کند

به گزارش خبرگزاری اقتصادنیوز به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، هر تصمیمی که در نشست هفته آینده اوپک اتخاذ شود، به اعتقاد کارشناسان یک مساله کاملاً مشخص است: جهان وارد دوره‌ای از قیمت پایین نفت شده است که اوپک تقریباً قدرتی برای تغییر آن ندارد.
این دوره می تواند به تدریج زمینه را برای انحلال اوپک فراهم سازد؛ گروهی که عمدتاً متشکل از تولیدکنندگان نفت در منطقه خاورمیانه است و کنترل 60 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و همواره به دستکاری قیمت‌ها در بازار نفت متهم شده است.

برخی کارشناسان حتی معتقدند که طولانی شدن این دوره می تواند نقشه سیاسی کل منطقه خاورمیانه را تغییر دهد و موج جدیدی از خیزش‌ها را در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به راه بیندازد، زیرا این کشورها برای تامین هزینه گزاف طرح‌های اجتماعی خود به قیمت بالای نفت وابسته هستند.

دانیل یرگین، نویسنده کتاب امنیت انرژی و بازسازی جهان مدرن و برنده جایزه پولیترز در این باره گفت: «ما اکنون در حال ورود به دوره‌ای جدید در بازار نفت هستیم و برای مدتی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.» او افزود: «بازار نفت متاثر از دو عامل بازتعریف شده است. اولاً، رشد حیرت آور تولید نفت آمریکا که واقعی و فعال است. ثانیاً، مشخص شدن این مساله که اقتصاد جهانی بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که قبلاً انتظار می‌رفت، بنابراین تقاضا نیز کاهش یافته است.»

او در ادامه گفت: «آنها پی برده‌اند که تهدید ناشی از افزایش عرضه آمریکای شمالی چالشی است برای اوپک، مشابه چالش ناشی از افزایش عرضه نفت دریای شمال در دهه 1980... اوپک برای تطبیق دادن خود با این شرایط لحظات بسیار سختی را تجربه خواهد کرد، زیرا در درون اوپک بر سر اینکه چه اقدامی باید صورت پذیرد اتفاق نظر وجود ندارد. همه راضی هستند که عربستان تولید خود را کاهش دهد، اما سعودی ها نمی خواهند تولیدشان را کاهش دهند و سهم بیشتری از بازار را به خصوص به ایران و عراق واگذار کنند.»

منبع: تسنیم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید