توقف افت بهای نفت

کدخبر: ۱۰۸۷۹۳
شورشیان گاه و بیگاه تاسیسات نفتی لیبی را تصرف کرده و در تولید این کشور اختلال ایجاد می‌کنند به‌طوری‌که در حال حاضر تولید نفت لیبی به حدود 300 هزار بشکه در روز رسیده است. حمله شورشیان به بندر «اس‌سایدر» یکی از دو پایانه نفتی لیبی نقطه اوج درگیری‌ها است. در پی حمله مخالفان به این پایانه نفتی سه مخزن نفت که در مجموع شامل 800 هزار بشکه نفت بود، در آتش سوخت و همین موجب توقف افت بهای نفت شد.
توقف افت بهای نفت
نسیم علایی- در اولین روز کاری هفته میلادی وقوع برخی مسائل ژئوپلیتیک موقتا جلوی افت قیمت نفت را گرفت. روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، ساعت 14 به وقت تهران، نفت خام آمریکا با صعود 43 سنتی به 16/55 دلار بر بشکه رسید. درهر بشکه نفت برنت نیز با 30 سنت افزایش 75/59‌دلار معامله شد. روز جمعه، آخرین روز کاری از هفته میلادی گذشته با افزایش ارزش دلار بهای نفت حدود 5/1دلار سقوط کرده بود.
در حالی که تداوم این روند در هفته جاری پیش بینی می‌شد، افزایش درگیری‌های لیبی و تهدید ناتو توسط رئیس‌جمهوری روسیه از افت بیشتر قیمت جلوگیری کرد. در این بین برخی مسائل اقتصادی نیز بر بازار اثر‌گذار بودند. 
 لیبی طی چند سال اخیر بعد از بهار عربی و حذف قذافی از ریاست این کشور درگیر جنگ‌های داخلی شده است. شورشیان که صنعت نفت این کشور را نشانه رفته‌اند باعث کاهش تولید نفت آن از بالای یک میلیون بشکه در روز به حدود 200 هزار بشکه شده‌اند.
اما طی چند ماه اخیر با برخی توافقاتی که بین دولت و این گروه صورت گرفت تولید لیبی افزایش یافت به‌طوری‌که کارشناسان یکی از مهم‌ترین‌ عوامل افت بهای نفت طی 6 ماه گذشته را بازگشت نفت این کشور و کاهش نگرانی‌های ژئوپلیتیک می‌دانند. اما طی دو ماه گذشته لیبی با نوسان زیادی نفت تولید کرده است.
در واقع شورشیان گاه و بیگاه تاسیسات نفتی این کشور را تصرف کرده و در تولید لیبی اختلال ایجاد می‌کنند به‌طوری‌که در حال حاضر تولید نفت این کشور به حدود 300 هزار بشکه در روز رسیده است. حمله شورشیان به بندر «اس‌سایدر» یکی از دو پایانه نفتی لیبی نقطه اوج درگیری‌ها است. در پی حمله مخالفان به این پایانه نفتی سه مخزن نفت که در مجموع شامل 800 هزار بشکه نفت بود، در آتش سوخت و همین موجب توقف افت بهای نفت شد.
از طرفی روسیه که طی چند ماه اخیر به دلیل تحریم‌های غرب علیه این کشور، کاهش ارزش روبل و کاهش قیمت نفت تحت فشار بوده است، ناتو را تهدید به حمله هسته‌ای کرد. روسیه بعد از وقایع کریمه تحت فشار زیادی از سوی غرب قرار دارد، به‌طوری‌که برخی دلیل کاهش قیمت کنونی نفت را سیاسی و فشار آمریکا بر روسیه عنوان می‌کنند.
اما نکته‌ای که در این میان قابل توجه است کاهش تاثیر اخباری است که طبیعتا بر افزایش قیمت نفت منتهی می‌شوند. در واقع در حال حاضر به دلیل مازاد عرضه موجود بازار در فاز خرسی است،؛ بر همین اساس تاثیر اخبار مثبت کمتر از اخبار منفی شده است.روز گذشته در بین اخبار ژئوپلیتیک برخی اخبار اقتصادی نیز بر بازار اثر‌گذار بود. تصمیم به شروع برخی سیاست‌های انبساطی در چین و ژاپن، دو مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیا، سیگنال افزایش تقاضا را به بازار نفت فرستاد. 
 منبع: اقتصاد نیوز
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید