رای یونانی‌ها به پایان ریاضت اقتصادی

آیا یونان از یورو خارج می‌شود؟

کدخبر: ۱۱۰۲۴۲
پس از سقوط دولت ائتلافی یونان، انتخابات زودهنگام ریاست‌جهموری روزگذشته در این کشور برگزار شد که نتایج اولیه شمارش آراء حاکی از پیروزی قاطع حزب چپ‌گرای «سیریزا» در این انتخابات است.
آیا یونان از یورو خارج می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از یورونیوز، آخرین نتایج از شمارش آرا نشان می‌دهد، سیریزا با کسب ۱۹. ۳۶ درصد آراء پیشتاز انتخابات است. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حزب سیریزا ۱۴۹ کرسی از پارلمان را به‌دست آورد. احزاب برای بدست آوردن اکثریت پارلمان یونان باید ۱۵۱ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان را کسب کنند.

آلکسیس سیپراس، رهبر حزب چپ‌گرای سیریزا وعده بازگشت این کشور به دموکراسی را داده‌است. همچنین حزب تحت رهبری وی وعده داد بسیاری از برنامه کمک‌های مالی مشروط اتحادیه اروپا را لغو کند که تصمیم احتمالا منجر به خروج این کشور از منطقه یورو خواهد شد.

سیپراس در سخنانی که روز یکشنبه ایراد کرد گفت: دوران ریاضت اقتصادی در یونان پایان یافته. وی در عین حال وعده داد: دولت جدید یونان آمادگی همکاری و مذاکره با اتحادیه اروپا را دارد.

همچنین به گزارش بلومبرگ، سیپراس تصریح کرد آماده ایجاد یک ائتلاف برای پایان دادن به ریاضت‌های اقتصادی است. وی گفت: عصر تسلیم شدن به خواسته‌های بین‌المللی برای کاهش بودجه پایان یافته‌است.

سیپراس همچنین پس از پیروزی تاریخی حزب متبوعش، توپ را به زمین به شرکای یونان در منطقه یورو انداخت و آن‌ها را به چالش جدی دعوت کرد و آن‌ها را مقصر سال‌ها عقب افتادگی یونان، بیکاری و دشواری معرفی کرد. سیپراس اولویت دولتش را کشور یونان و مرم آن اعلام کرد و گفت قصد دارد به مردم و کشور کمک کند تا شکوه از دست رفته خود را دوباره به‌دست آورند.

آنتونیس ساماراس، رهبر حزب دمکراسی نوین یونان نیز ساعاتی پس از مشخص شدن نتایج اولیه شمارش آرا، شکست حزب خود را پذیرفت و پیروزی حزب سیریزا را به آلکسیس سیپراس رهبر این حزب تبریک گفت. او با این‌حال تاکید کرد که یونان باید در اتحادیه اروپا و منطقه پولی یورو باقی بماند و امیدوار است که دولت جدید به دست آوردهای دولت قبلی یعنی پایان دادن به کسری بودجه و آغاز رشد اقتصادی احترام بگذارد.

یونان از سال ۲۰۱۰ به وام‌های نجات بین المللی تکیه کرده است. این کشور ۲۴۰ میلیارد یورو (۳۳۰ میلیارد دلار) وام بین المللی دریافت و در ازای آن تدابیر سختگیرانه ریاضتی اجرا کرده است که تیپراس قصد دارد با این برنامه ریاضتی مقابله کند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول در عوض کمکهای ۲۴۰ میلیارد یورویی ضمانت‌هایی را از یونان خواسته‌اند. آن‌ها همچنین وعده داده‌اند که درباره بدهی‌های این کشور دوباره به مذاکره بپردازند و تهدید کرده‌اند که اگر یونان نتواند وعده‌های خود را عملی کند، از منطقه واحد پولی یورو خارج خواهد شد.

بلومبرگ در گزارشی دیگر خبر داد: اتفاقات اخیر سیاسی در یونان موجب افزایش نگرانی‌های اتحادیه اروپا نسبت به خروج این کشور از این حوزه پولی شده‌است. اعلام سیاست‌های ضد ریاضتی سیپراس همچنین منجر به وقوع پس‌لرزه‌هایی در بازارهای جهانی شده است به‌طوری‌که در یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان یعنی بازار فلزات، قیمت مس به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون رسید. قیمت مس با توجه به کاهش ارزش یورو، ۲. ۳ درصد کاهش یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت این فلز طی یکسال آینده باتوجه به افزایش قدرت دلار و کاهش قیمت حامل‌های انرژی که بر هزینه‌های تولید تأثیر می‌گذارد، ۹ درصد کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید