اعلام آمار جدید رشد اقتصادی در میان شک‌وتردید کارشناسان

رشد 6.9 درصدی اقتصاد هند واقعی‌ است؟

کدخبر: ۱۱۰۷۱۷
هند روز جمعه با تغییر نحوه محاسبه تولید ناخالص ملی خود همه را متعجب کرد؛ چراکه با اصلاح این شیوه محاسباتی مشخص شد سومین اقتصاد بزرگ آسیا از آنچه که تصور می‌شد وضعیت بسیار بهتری دارد.
رشد 6.9 درصدی اقتصاد هند واقعی‌ است؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ، توسعه خیره‌کننده اقتصاد هند را باید در اثر انتخابات نخست‌وزیری این کشور یعنی جایی که «نارندرا مودی» در انتخابات ماه مه به پیروزی رسید، جستجو کرد. وی در این انتخابات وعده داده بود تا پس از حدود یک‌دهه رکود، نقطه شروع جدیدی را برای اقتصاد هند رقم بزند.

اکنون گفته می‌شود اقتصاد این کشور نه تنها در سال مالی 2014 میلادی 4.7 درصد رشد داشته بلکه مطابق با اصلاح جدید در نحوه محاسبات تولید ناخالص ملی هند، رشد اقتصادی این کشور در سال 2014 میلادی با یک جهش خیره‌کننده، 6.9 درصد اعلام شده‌است.

بدین ترتیب، بازنگری جدید در نحوه محاسبات رشد اقتصادی هند، این کشور را بیش از پیش به رشد 7.4 درصدی چین به عنوان سریع‌الرشدترین اقتصاد جهان نزدیک‌ می‌کند. با این تفاوت که هیچ‌گونه جزئیاتی از چگونگی رسیدن هند به این رشد سریع اعلام نشده است. داده‌های ورودی برای نرخ رشد اعلامی اخیر برای سال‌های پیش‌تر در دسترس نیست و با وجود وعده دولت هند مبنی بر اینکه جزئیات بیشتری را تا ماه فوریه در این‌باره منتشر خواهد کرد، احتمالا بازهم با ارقام غیر قابل مقایسه‌ای روبرو خواهیم شد.

هند در محاسبات جدید، بجای درآمد ملی، از قیمت بازار و یک بانک اطلاعاتی وسیع‌تر شامل گزارش‌های دریافتی از کمپانی‌های بیشتر و بدنه دولتی استفاده کرده‌است. داده‌های ورودی برای این ارقام برای سال‌های پیش‌تر از آن موجود نیست. با این‌حال، بخشی از این شیوه جدید محاسباتی که در آن قیمت‌های خریداران به قیمت تولید‌کنندگان ارجحیت داده شده، داده‌های این کشور را با داده‌های صندوق بین‌المللی پول و همتایان جهانی آن همسو می‌کند.

«پرانجول بندری»، اقتصاددان ارشد هندی شرکت خدمات مالی و بانکداری «اچ اس بی سی» و «ادوارد تیاتر»، اقتصاددان ارشد بخش «آسه‌آن» شرکت خدمات مالی و بانکداری «یو‌بی‌اس» از نبود داده‌ها و ارقام تاریخی ابراز تأسف می‌کنند و از سوی دیگر «چتان آهیا»، اقتصاددان بخش هند و آسیای جنوبی مرکز مورگان استنلی نسبت به کیفیت این داده ها تردید دارد.

«رادیکا رائو» اقتصاددان بانک «دی‌بی‌اس» و «شیلان شاه»، اقتصاددان مؤسسه «کپیتال اکونومیکز»، می‌گویند: بنظر می‌رسد این بازنگری‌ها با همگام‌سازی اطلاعات با سایر شاخص‌ها نظیر خروجی کارخانجات حاصل شده‌اند. ازسوی دیگر بانک «گلدمن‌ساکس» اعلام کرد این داده‌های جدید از افزایش رشد تولید نیاز به تصحیح دارند.
بهرحال عدم توانایی از ترسیم اطلاعات دقیق ممکن است تبعات فوری به‌همراه داشته باشد. بانک مرکزی هند که فردا برای تصمیم‌گیری درمورد کاهش نرخ بهره برای دومین بار طی این هفته تشکیل جلسه خواهد داد، نرخ رشد را برای سال مالی حاضر 5.5 درصد تخمین زده‌ و برمبنای این نرخ رشد، پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم تا ماه ژانویه 2016 میلادی پایین‌تر از چارچوب پیش‌بینی شده باقی‌بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید