پله‌های ترقی برای نخبه ایرانی

پیشنهاد تدریس در معتبرترین دانشگاه های جهان به اقتصاددان ایرانی

کدخبر: ۱۱۱۶۶۹
محمد اکبرپور در حالی که هنوز به پایان تحصیل در دوره دکترای اقتصاد نرسیده، از دانشگاه استنفورد (بیزینس اسکول) و دپارتمان‌های اقتصاد ام آی تی، شیکاگو، پرینستون و برکلی پیشنهاد کار دریافت کرده است.
پیشنهاد تدریس در معتبرترین دانشگاه های جهان به اقتصاددان ایرانی
علی طهماسبی:

محمد اکبرپور در حالی که هنوز به پایان تحصیل در دوره دکترای اقتصاد نرسیده، از دانشگاه استنفورد (بیزینس اسکول) و دپارتمان‌های اقتصاد ام آی تی، شیکاگو، پرینستون و برکلی پیشنهاد کار دریافت کرده است.
در حال حاضر دپارتمان دانشگاه های ام آی تی ،شیکاگو وپرینستون در رتبه اول بهترین دپارتمان های اقتصاد و بیزینس اسکول دانشگاه استنفورد نیز در رده نخست بهترین بیزینس اسکول های جهان قرار دارند. دپارتمان اقتصاد دانشگاه برکلی نیز در رده هفتم بهترین دپارتمان های اقتصاد جهان جای گرفته است.
محمد اکبرپور که در دبیرستان علامه‌حلی تهران درس خوانده با کسب رتبه ۱۸ کنکور ریاضی در رشته مهندسی برق دانش‌گاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخته وپس از آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه استفورد رفته است.

این اقتصاددان جوان ایرانی که سابقه شاگردی «الوین راث» برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۲ را دارد، توسط علینقی مشایخی و مسعود نیلی تشویق به تحصیل در رشته اقتصاد شد وپس از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه استنفورد به تحصیل پرداخت.از دوره تحصیل او تنها چند ماه باقی مانده و احتمالا تا پایان فصل بهار سال 1394 این دوره به پایان می رسد.

دانشگاه استنفورد برای ایرانیان از آن جهت شناخته شده است که شماری از چهره‌های سر‌شناس ایرانی از آن فارغ التحصیل شده‌اند. از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل کرده در این دانشگاه می‌توان به سیمین دانشور، علی حاجی‌میری استاد دانشگاه کلتک، امید کردستانی مدیر مالی شرکت گوگل، وارتان گریگوریان مدیر بنیاد کارنگی، و محمدرضا عارف اشاره کرد.

به جز مریم میرزاخانی ریاضی دان سرشناس ایرانی سه استاد ایرانی دیگر در دانشگاه استنفورد تدریس می کننداما دپارتمان‌های اقتصاد ام‌آی‌تی و شیکاگو و بیزنس اسکول استنفورد پیش از این هیچ  گاه به هیچ استاد ایرانی  پیشنهاد کار به عنوان استاد نداده اند.

زمینهٔ پژوهشی مورد علاقهٔ این اقتصاد‌دان جوان ایرانی، «طراحی بازار» و «تحلیل شبکه‌های اعتباری و مالی» است. این جوان نخبه ایرانی در دانشگاه استنفورد و در "موسسه آموزشی خیریه کلاس درس" به تدریس موضوعات مختلف برای فارسی زبانان پرداخته  است. وی هم چنین سابقه همکاری با هفته نامه تجارت فردا (این جا) را دارد.

دوسال پیش الوین راث نوبلیست سال ۲۰۱۲ در گفت‌و‌گو با هفته نامه تجارت فردا به تمجید از دو دانشجوی ایرانی دانشگاه استنفورد پرداخت و گفت: "در کلاس طراحی بازارم دانشجویان ایرانی داشتم. من کاملاً مطمئنم که محمد مهدیان که اکنون در گوگل کار می‌کند، ایرانی است. او و نیکل ایمورلیکا یک مقاله مهم در مورد بازار ازدواج دارند. دانشجویان دیگر ایرانی نیز در کلاس‌هایم داشته‌ام. ما در اینجا دانشجویان ایرانی خیلی خوبی داریم. شما می‌بایست دانشگاه‌های خوبی در ایران داشته باشید. دانشگاه‌هایی که در مقطع کار‌شناسی خوب عمل می‌کنند، چرا که در اینجا این تعداد کم دانشجوی ایرانی که داریم، بسیار خوب هستند. "(این جا)

محمد اکبر‌پور پس از آنکه دعوت نامه تدریس در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان را دریافت کرد، به دو استاد ایرانی‌اش نامه نوشت و در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک از استاد فقیدش «کارو لوکس» نیز یاد کرد.

محمد  در صفحه فیس بوکش نوشته «بعد از رد و بدل شدن ایمیل با استاد‌هایم در ایران در چند روز اخیر - دکتر مشایخی و دکترنیلی عزیز که شروع زندگی‌ام در اقتصاد با آن‌ها بود - غم بزرگی در دلم نشست که کارو لوکس دوست‌داشتنی نیست تا به او بگویم که چه قدر دوستش دارم، و چه قدر کلاس سیستم‌های اجتماعی-اقتصادی-رفتاری‌اش در زندگی‌ام مهم بوده».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید