مدیرعامل بورس کالا

بورس کالا ستاد تنظیم بازار نیست/ راه اندازی ابزارهای جدید در سال آینده

کدخبر: ۱۱۲۵۹۶
میرعامل بورس کالا گفت: ذات کارکرد بورس کالایی ایجاد رقابت و شفافیت است که دولت می‌تواند از محل این شفافیت درآمد مالیاتی واقعی از فعالان اقتصادی دریافت کند. البته توجه داشته باشیم که بورس کالا ستاد تنظیم بازار نیست.
بورس کالا ستاد تنظیم بازار نیست/ راه اندازی ابزارهای جدید در سال آینده

به گزارش اقتصادنیوز، حسین پناهیان صبح امروز در یک نشست خبری در تالار صادراتی جزیره کیش اظهار کرد: درحال حاضر جایگاه بورس کالا در صحنه اقتصادی ناشناخته بوده و بورس کالا با شکل امروزی که عمر هشت ساله دارد راه طولانی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در اقتصاد دارد.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با تاکید براینکه در ساختار حاکمیتی بورس کالا تفاوت منحصربه فردی وجود دارد، گفت: هیچ سهامداری دراین شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم اجازه مالکیت بیش از دو و نیم درصدی سهام شرکت را ندارد و کارکرد بورس کالا با توجه به شکل گیری قانون بازار به نحوی است که ذینعفان تنها سهامداران نبوده و از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند.

او افزود: به طوری که بخش های دیگری در صحنه اقتصادی وجود دارند که باید بتوانند در این مسیر فعالیت داشته باشند.لذا جایگاه سهامداران با یکسری محدودیت‌ها مواجه شده و مفهومی به عنوان سهامدار عمده در بورس کالا وجود ندارد و براساس اختیاراتی که بر عهده هر کدام از ارکان است ممکن است برخی از تصمیمات در تضاد منافع اعضای هیات مدیره باشد. بنابراین کار کردن در این فضا بسیار سخت بوده و از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است.

مدیرعامل بورس کالا در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد نیوز مبنی براینکه طبق ماده 18 قانون توسعه ابزارها در بورس کالا نباید دولت در قیمت گذاری دخالت کند با توجه به این موضوع این بورس چه برنامه برای عرضه سیمان و اوره در سال آینده دارد، تصریح کرد: در زمینه عرضه سیمان مذاکراتی را با مسوولان دولتی انجام داده ایم و پیشرفت هایی هم حاصل شده است که بزودی نتایج آن اعلام می شود اما در خصوص عرضه اوره هنوز به توافق نرسیده ایم چراکه اگر قرار باشد دولت در قیمت گذاری دخالت کند حاضر به عرضه اوره در بورس کالا نمی شویم.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه به کارکردهای اصلی بورس کالای مدرن در اقتصاد رقابتی واقعی اشاره کرد و افزود: سابقه بورس های کالایی در کشورهای پیشرفته بسیار طولانی بوده و بالغ بر دو قرن است به طوری که حجم ارزش معاملات برخی کشورها در برابر تولید ناخالص داخلی آن‌ها است.

پناهیان اضافه کرد: مهمترین نکته در شکل گیری بورس های کالایی تکامل و توسعه نظریه رقابت پذیری بورس کالایی است به طوری که این بورس باید در اقتصاد بتواند رقابت پذیری را توسعه داده و مزایای آن را کشف کند در این راستا شفافیت اقتصادی ایجاد شده و بهره وری بنگاه‌ها و همچنین تخصیص بهینه منابع صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران عنوان کرد: کارکرد بعدی مدیریت ریسک و نوسان پذیری است تا بازیگران براساس علائق مختلف بتوانند ریسک‌های مورد انتظار خود را مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صحنه اقتصادی با مقوله ای به نام اقتصاد مقاومتی مواجه هستیم که این مقوله چیزی جز رقابت پذیری نیست. تا بتواند قدرت رقابتی خود را افزایش دهد و در این مقوله شفاف سازی اقتصاد و تغییر درآمد دولت از نفت به مالیات باید صورت گیرد.

پناهیان تصریح کرد: بورس کالایی به وجود نیامده به غیر از این که شفاف سازی کرده و رانت زدایی کند و هر چقدر در جهت گیری فعالیت های اقتصادی تمرکز بیشتری داشته باشند دولت می تواند به مقاصد اقتصادی خود برسد.

مدیر عامل شرکت بورس کالا خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که در گذر اقتصاد دولتی به اقتصادی مبتنی بر بازار و عرضه و تقاضا مطالعات تجربی نشان داده که هیچ ابزاری نتوانسته کارکرد بیشتری از بورس های کالایی داشته باشد و در دورن از گذر اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار تراکم های عجیبی رخ می دهد و عاملی که می تواند نوسان را مدیریت کند چنین ساختاری است.

وی تصریح کرد: در فضای کسب و کار در سال جاری مهمترین عاملی که برای بورس کالا تسهیل کرده عزم و اراده دولت برای توسعه فضای کسب و کار بورس کالا است به طوری که درسال جاری دو مصوبه در این خصوص به تصویب رسیده است.

پناهیان یادآور شد: در مصوبه اول هر کالایی که ماهیت غیر انحصاری دارد مورد توجه قرار گرفته و الزاما شرکت های دولتی در برنامه زمانی یک ساله باید از مکانیزم‌ و کارکرد بورس کالا استفاده کنند که این موضوع جزو اهداف و برنامه ریزی های دولت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید