عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز

افزایش 5 تا 10 درصدی در انتظار خودرو/ دلار ارزان نمی‌شود

کدخبر: ۱۱۴۵۵۴
عضو هیئت‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بعید می‌دانم قیمت دلار کاهش پیدا کند، گفت: خودرو ارزان نمی‌شود و اگر سود بانکی تا 15 درصد کاهش پیدا نکند ممکن است خودرو بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد.
افزایش 5 تا 10 درصدی در انتظار خودرو/ دلار ارزان نمی‌شود

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص انتظار مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی بعد از توافق بین ایران و کشورهای 1+5 اظهار داشت: مردم نباید انتظار داشته باشند که قیمت خودرو کاهش پیدا کند. زیرا اول اینکه این تفاهم اولیه بوده و هنوز به توافق نرسیده است. دوم، ما در این شرایط نباید برای مردم توقعات غیر معقول درست کنیم چرا که آن‌وقت شیرینی تفاهم را از آن می‌گیرد.

وی افزود: سوم، کاهش قیمت خودرو به تورم داخلی بستگی دارد. تورم داخلی کشور هر وقت منفی شد، نرخ خودرو هم کم می‌شود. یا اگر نرخ سود بانکی که در حال حاضر 27 تا 30 درصد است به 15 درصد برسد، ممکن است هزینه‌هایی که به این صنعت اضافه شده تعدیل شود.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به افزایش برخی هزینه‌های موثر در افزایش قیمت خودرو گفت: امسال بطور رسمی دستمزدها 17 درصد افزایش پیدا کرده است که این هزینه عملا بین 22 تا 23 درصد است. لذا این افزایش هزینه ها در محصول نهایی نیز تاثیر گذار است.

وی با اشاره به نرخ سود بانکی گفت: اگر نرخ سود بانکی به 15 درصد کاهش پیدا نکند ممکن است بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت خودرو با توجه به تورم بوجود آمده داشته باشیم.

نجفی منش با اشاره به تاثیر توافق بر روی کاهش قیمت خودروهای وارداتی افزود: کاهش قیمت خودروهای وارداتی بستگی به نوع نرخ ارز دارد. خودروهای وارداتی با نرخ ارز مستقیماً در ارتباط هستند، اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، ممکن است در آن هم اثر بگذارد و میزان کاهش قیمت به همان درصدی خواهد بود که نرخ ارز کاهش پیدا کند.

وی افزود: از آنجایی که نرخ ارز و قیمت خودروهای وارداتی رابطه مستقیم دارند پس اگر یک درصد نرخ ارز کاهش یابد، یک درصد از قیمت خودروهای وارداتی کم می‌شود و اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند حتماً اثر افزایشی هم خواهد داشت.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بعید می‌دانم قیمت دلار کاهش پیدا کند، اظهار داشت: اگر قیمت دلار بخواهد کاهش پیدا کند، آن‌وقت یک اثر بسیار مخرب را در صادرات، در تولید داخل و اثر بدتری در افزایش حجم واردات خواهد داشت لذا بعید می‌دانم با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چنین اتفاقی بیافتد.
وی در واکنش با این سوال که با لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود خودروسازان خارجی از جمله شرکت های آمریکایی حضور پررنگ‌تری در بازار ایران داشته باشند،گفت: در سیاست هیچ چیزی بعید نیست. باید توجه داشته باشیم که برای حضور خودروسازان خارجی هیچ محدودیتی از سوی ما ایجاد نشده است.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید