ابتکار: زمین بیمار است

کدخبر: ۱۱۹۲۷۸
رئیس سازمان محیط زیست در هفته‌ای که به نام محیط‌زیست نام‌گذاری شده،‌ از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های این سازمان سخن به میان آورده است.
ابتکار: زمین بیمار است

معصومه ابتکار در نشست خبری هفته محیط زیست گفت: ما با ستاد مدیریت بحران، جمعیت هلال‌احمر، سازمان جنگل‌ها و مراتع و نیروهای مسلح همکاری خوبی در مانورها داریم و تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای سازمان جنگل‌ها امضا می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: "هفت میلیارد رویا و یک سیاره؛ با احتیاط مصرف کنیم"، شعار روز جهانی محیط زیست است. مطالعات نشان می‌دهد کره‌زمین براثر برداشت بی‌رویه منابع و آلودگی گسترده، بیمار و دچار مشکلات زیادی شده است.

ابتکار افزود: اگر یک سال از زمین در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و صنعت استفاده و آن را آلوده کنیم، زمین برای بازسازی خود یک سال و نیم به وقت نیاز دارد بنابراین 6 ماه از زمین بیش از توان آن برداشت و آن را آلوده و تخریب می‌کنیم لذا بیش از 1.5 برابر از ظرفیت زمین استفاده می‌کنیم این عدد در ایران با توجه به قرار داشتن کشورمان در کمربند خشکی، گسترش شهرنشینی و... 3 تا 3.5 برابر است.

وی تصریح کرد: شعار «با احتیاط مصرف کنیم» مربوط به همه کشورهاست. در ایران مساله آب و انرژی بسیار مهم است و در هر دو زمینه الگوهای نادرستی در کشورمان وجود دارد که نیاز به بازنگری و تغییر در اصلاح احساس می‌شود.

وی در عین حال درباره صدور پروانه صید و شکار هم برای افراد و هم گردشگران اظهار کرد: تاکنون هیچ پروانه صید و شکار چهارپا چه برای خارجی‌ها و چه افراد داخلی صادر نشده است. سیاست سال جاری را هنوز اعلام نکردیم اما سال گذشته سیاست ما ممنوعیت هرگونه پروانه شکار چهار پا بود به جز حیواناتی که آسیب‌رسان هستند. به عنوان مثال گراز در برخی مناطق به دام‌ها و کشاورزان آسیب می‌زند و جمعیت آنها زیاد است که برای شکار گراز در این مناطق پروانه صادر می‌کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید