احتمال افزایش حق بن مسکن به 130 هزار تومان

آیا بسته مزد سال 94 تغییر می‌کند؟

کدخبر: ۱۲۰۳۵۷
نمایندگان کارگری طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت تصویب، تغییراتی در بسته حقوق و مزد سال 94 ایجاد می‌کند و احتمالا حق بن نقدی کارگران از 110 هزارتومان به 130 هزارتومان در ماه افزایش می‌دهد.
آیا بسته مزد سال 94 تغییر می‌کند؟

به گزارش اقتصاد نیوز طبق اولین توافق صورت گرفته در شورای عالی کار در دی ماه سال گذشته، نمایندگان کارگران و کارفرمایان توافق کرده بودند که حق مسکن امسال در هر ماه از 20 هزار تومان سال گذشته به 40 هزارتومان برسد. ماه‌هاست که گارگران منتظر ابلاغ افزایش 20 هزار تومانی بسته مزد خود هستند اما این موضوع همچنان منتظر یک امضای هیات وزیران است و هنوز نهایی نشده است.

اکنون نمایندگان کارگری با ارسال نامه‌ای به وزارت کار خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای عالی کار به منظور تصمیم‌گیری درباره افزایش 20 هزارتومانی حق بن نقدی و یا تصویب فوری افزایش حق مسکن در دولت شدند. نمایندگان کارگری دو پیشنهاد به دولت داده‌اند که یا هیات وزیران حق بن نقدی را افزایش دهد و یا حق مسکن را. اما واکنش هیات وزیران همچنان سکوت در برابر این موضوع است.

تنها در یک مورد، معاون روابط کار وزارت کار در واکنش به نگرانی‌های نمایندگان کارگران درباره تعویق در ابلاغ حق مسکن جدید عنوان کرد دولت باید منابع لازم برای افزایش حق مسکن کارگران مشمول قانون کار شاغل در دستگاه های زیرمجموعه خود را فراهم و سپس آن را ابلاغ کند. همچنین وزیر کار نیز اعلام کرد دولت به دنبال جلوگیری از اثر روانی افزایش حق مسکن کارگران در بازار است. اما سوالی که وجود دارد این است که شاید نگرانی دولت از افزایش 20 هزار تومانی مزد نگرانی به جایی باشد، اما آیا واقعا افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن می‌تواند تاثیر خاصی در فضای اقتصاد بگذارد که دولت در این مورد بخواهد محتاطانه عمل کند؟

دولت در حالی بر سر موضوع افزایش حق مسکن کارگران تعلل می‌کند که هم کارگران و کارفرمایان از سال گذشته بر سر آن توافق کرده‌اند و هم اینکه طبق عرف موجود در بازار کار، معمولا تمامی افزایش‌های جدید حقوقی باید در یک زمان مشخص که ابتدای فروردین ماه هر سال است؛ به اجرا گذاشته شود و این کار هیات وزیران به معنای تاخیر چند ماهه در پرداخت حق مصوب کارگران است.

رحمت الله پورموسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه به دلیل طولانی شدن سرنوشت افزایش حق مسکن امسال کارگران، هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تشکیل جلسه داده است گفت: در این نشست به این جمع بندی رسیدیم که در قالب نامه ای به معاون روابط کار وزارت کار؛ سناریوی جدید پیشنهادی درباره افزایش حق بن را مطرح کنیم. دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهارداشت: درخواست ما این است که اگر دولت نمی تواند و یا نمی خواهد افزایش حق مسکن امسال کارگران را تایید کند؛ حق بن نقدی از 110 هزارتومان به 130 هزارتومان در ماه افزایش یابد.

حال نامه درخواست نمایندگان کارگری هم با دو پیشنهاد مشخص به وزارت کار رفته است و انتظار می‌رود این موضوع هر چه سریع‌تر نهایی شود. چون چهار ماه از آغاز سال گذشته و تعلل بیش از این جایز نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک