روابط مدیر با کارمندان چگونه باید باشد؟

5 گام برای تبدیل شدن به یک رئیس عالی

کدخبر: ۱۲۲۳۸۸
بسیاری از کارمندان در طول زندگی کاری مدام با خود کلنجار می‌روند که «آیا من وظایفم را به‌خوبی انجام می‌دهم یا خیر؟» اما آیا مدیران یا روسای شرکت‌ها نیز از خود می‌پرسند که وظایفشان را در قبال زیردستان خود به درستی انجام می‌دهند یا خیر؟
5 گام برای تبدیل شدن به یک رئیس عالی

به‌گزارش اقتصادنیوز، بسیاری از ما زمان زیادی را با این دغدغه سپری می‌کنیم که آیا کارمند خوبی هستیم یا خیر اما هرگز پیش خودمان فکر نمی‌کنیم آیا به همان اندازه که من وظایفم را انجام می‌دهم، رییسم هم تا این حد وظیفه شناس و موثر هست؟ روسای بسیار تاثیرگذار اغلب این شانس را دارند که به فرد محبوب و دوست‌داشتنی کارمندانشان تبدیل شوند؛ یک رییس محبوب به‌راحتی می‌تواند کارمندانش را تشویق و ترغیب کند تا سخت‌تر کارکنند. یک رییس خوب نه‌تنها به کارمندان زیردستش کمک می‌کند، بلکه به پیشرفت کار و پیشبرد اهداف اداره یا شرکت خود نیز کمک می‌کند.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، اگرچه مهم است که کارمندان رییس خد را خوشنود و راضی نگه‌دارند، اما مدیران و روسا نیز باید به‌همان نسبت موثر و مفید باشند زیرا چنین رفتاری منجر به ایجاد شرایط کاری بهتر می‌شود. در این گزارش به 5 شیوه برای اینکه به یک رییس عالی تبدیل شوید، اشاره می‌شود.

در دسترس باشید
یکی از وحشتناک‌ترین مسایل داشتن رییسی است که درهنگام بروز مشکل یا مساله‌ای از روبرو شدن و مواجهه با شما فرار می‌کند. بسیاری از کارمندان همیشه دغدغه انجام دادن درست کارها و وظایفشان را دارند و از طرفی از اینکه کمک بخواهند، ترس و نگرانی دارند. اگر حین کار مشکلی به وجود آید، رییس یک مجموعه باید این جسارت را داشته باشد تا به کمک کارمندان بشتابد. ضمن اینکه پرسیدن سوالات تکراری می‌تواند ذهن شما را از مسایل مختلفی که می‌خواهید بر آن فایق آیید منحرف کند، ازطرفی اگر نسبت به کارمندان خود سرد یا بی‌پاسخ باشید، این خطر را به جان می‌خرید که با کارمندی مواجه شوید که به دلیل همین بی‌توجهی شما مشکلات بزرگتری ایجاد کند. وقتی مشکلی بروز کرد، شما این فرصت را خواهید داشت تا به رییسی تبدیل شوید که کارمندتان به‌محض بروز مشکلات آن را با شما درمیان گذارد و تا قبل از بحرانی شدن، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

حرفه‌ای باشید
درحالی‌که دردسترس بودن اهمیت بالایی دارد، بی‌خیالی بیش‌از حد نیز می‌تواند یک صفت منفی برای هر رییس محسوب شود. شما می‌خواهید کارمندانتان به شما اعتماد داشته باشند و در هنگام بروز مشکل نزد شما بیایند؛ اما کار و موقعیتتان ایجاب نمی‌کند تا بهترین دوستشان باشید. نزدیکی بیش از حد به کارمندان یا برخورد غیررسمی و خودمانی با آنها اغلب مشکل‌آفرین می‌شود. چراکه ممکن است کارمندانتان وقتی شما را بیشتر دوست بدانند تا رییس خود، دیگر شما را جدی نگیرند. همچنین در برخی موارد اگر خیلی به یکی از کارمندان خود نزدیک شوید، شاید بقیه احساس کنند که آنها را نادیده می‌گیرید.

علاوه‌براین، صمیمیت بیش از اندازه با یک کارمند، مثلا گفتن مسایل خصوصی و خانوادگی به وی، ممکن است طرف مقابل را معذب کند. همچنین این احتمال نیز می‌رود که اگر مراقب رفتار و نظرات خود نباشید، این رفتارهایتان تعبیر به تبعیض نژادی، جنسیتی یا هر رفتار تبعیض‌آمیز غیرقانونی شده و حق شکایت را برای طرف مقابل محفوظ بدارد.

وعده هایتان را عملی کنید
اگر مدیر یا سرپرست سایر کارمندان هستید، آنها از شما توقع دارند تا وظایفتان را به بهترین نحو انجام دهید، همانطور که شما هم این توقع را از مافوقتان دارید. اگر به کسی قول دادید تا در انجام پروژه‌اش او را کمک می‌کنید، مطمئن شوید که این کار را انجام می‌دهید. اگر قول داده‌اید تا گروهتان را به‌روز می‌کنید، جلسات گروهی برگزار کنید و این جلسات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید. به سختی می‌توان به روسایی که قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند، اعتماد کرد و این عهد شکنی‌ها، عملکرد کارمندان را نیز دشوارتر می‌کند. همچنین، یکی از وظایف شما اصلاح و آموزش کارمندان در وقت ضرورت است ضمن اینکه بسیاری نیز این توقع را از شما دارند. البته نیازی نیست که خیلی مداخله کنید اما باید نقش رهبری خود را مطابق خواسته کارمندانتان به بهترین شکل ایفا کنید.

فروتن و مشوق باشید
نتایج مطالعه‌ای که به تازگی توسط پایگاه مطالعاتی و تحقیقاتی Administrative Science Quarterly منتشر شده نشان می‌دهد، فروتنی مدیران به افزایش کیفیت رهبری و مدیریت آنها کمک می‌کند که این مساله همراه با تعهد مدیران و حس همکاری آنها می‌شود. اگرچه در این مطالعه تنها مدیران شرکت داده شده‌اند، اما این مساله درمورد سایر پست‌های شغلی نیز صدق می‌کند. فروتنی یک مدیر نشان می‌دهد کارمندان می‌توانند از شما بیاموزند و شما نیز از پذیرفتن ایده‌ها و پیشنهادات جدید ازسوی آنها ابایی ندارید. همچنین، نکته حائز اهمیت این است که این فروتنی و خضوع برای نشان دادن احترام و ارزش نهادن شما به کارمندانتان ضروری است. گرچه باید برخی وقت‌ها نیز ایرادات آنها را اصلاح و کارهای خوبشان را تشویق کنید و به آنها بگویید کارشان را درست و به‌خوبی انجام می‌دهند؛ دراین‌صورت آنها وفاداری خود را به رییسی که به آنها اهمیت می‌دهد نشان می‌دهند و اخلاقیات در محل کار نیز افزایش می‌یابد.

رفتار سرکوب‌گرانه و کنترلی نداشته باشید
شما به‌عنوان یک رییس، علاوه‌براینکه باید مشوق و حامی باشید، باید به کارمندانتان هم کمی فضای مانور بدهید. وقتی پروژه‌ها را مدیریت می‌کنید، باید اطلاعاتتان به‌روز باشد و مدام مراحل اجرای پروژه را کنترل و پیگیری کنید تا متوجه بروز مشکلات احتمالی شوید یا اینکه تخمین بزنید پروژه مربوطه چه زمانی به اتمام می‌رسد. ولی حواستان باشد اگر به‌طور مکرر کارمندانتان را کنترل کنید و فضای کار و آزادی عمل را از آنها بگیرید، این شائبه برایشان بوجود می‌آید که شما به آنها و قابلیت‌هایشان اعتماد ندارید. بنابراین، ضمن اینکه وظایف هر کارمندی را مشخص می‌کنید، به آنها فرصت یادگیری، رشد و موفقیت را نیز بدهید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید