ماموریت ویژه جهانگیری به نوبخت/ اشتغال به اولویت دولت تبدیل می‌شود

کدخبر: ۱۲۳۵۹۶
معاون اول رئیس جمهور به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ماموریت داده گزارش دقیقی از آمار اشتغال کشور طی سال‌های اخیر فراهم کند تا بتوان بر اساس آمار و ارقام دقیق برای اشتغال‌زایی و سایر امور برنامه‌ریزی کرد.
ماموریت ویژه جهانگیری به نوبخت/ اشتغال به اولویت دولت تبدیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، این ماموریت ویژه اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اشتغال به محمدباقر نوبخت داده شد. ماموریتی که به گفته جهانگیری بر اساس آن دولت یازدهم می‌تواند مهمترین اولویت خود، یعنی اشتغال را به نتیجه برساند.

اگرچه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری یکی از مهمترین شعارهای دولت یازدهم از ابتدا تا کنون بوده است، اما در دو سال گذشته دولت یازدهم کمتر به این موضوع پرداخته است. کاهش تورم در عرصه اقتصاد و حل پرونده هسته‌ای در عرصه سیاست دو اولویت دولت بوده است. اما کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که به زودی مساله بیکاری و ایجاد اشتغال باید در اولویت دولت قرار بگیرد.

پیش از این هم وزیر اقتصاد خطر تحصیل‌کرده‌های بیکار را به بمب ساعتی تشبیه کرده بود. آمارهای بسیار متفاتی از تعداد بیکاران و تحصیل‌کردگان بیکار منتشر می‌شود. آمار مربوط سونامی بزرگ بیکاری از 4.5 تا 10 میلیون نفر را در بر می‌گیرد. اکنون بالاخره بعد از دو سال دولت، مساله اشتغال را جدی گرفته و معاون اول رئیس‌جمهور از نوبخت خواسته آماری دقیقی از تعداد بیکاران به دست آورد تا بتوان برنامه‌ریزی دقیقی برای ایجاد اشتغال داشت.

اما مساله اساسی این است که آیا در دو سال گذشته هیچ آماری از اشتغال و بیکاری کشور فراهم نشده است. چون آن طور که خبرگزاری مهر گزارش داده معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گزارشی از اطلاعات بازار کار طی سال‌های 84 تا 94 ارائه و توضیحاتی درباره تحولات عرضه نیروی کار و تحولات تقاضای نیروی کار در این دوره عنوان کرده است. اما با وجود قرائت این گزارش باز هم ماموریت اشتغالی جهانگیری برای نوبخت به قوت خود باقی است.

نکته دیگر اما این است که آماده‌سازی این گزارش دقیق اماری چه مدت زمان خواهد برد. چون دو سال از عمر دولت یازدهم گذشته و دولت در نیمه دوم فعالیت خود قرار دارد. اگر قرار باشد ارائه گزارش اماری زمان‌بر شود بعید است این دولت بتواند تا پایان دوره فعالیت خود اقدام خاصی در زمینه اشتغال انجام دهد. این درحالی است که اکنون به خصوص بعد از توافق هسته‌ای مردم در انتظار گشایش اقتصادی و در راس آن حل مشکل بیکاری هستند.

در کنار این ماموریت‌ها، طرح‌هایی برای اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی به تصویب رسید. در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، جهاد کشاورزی، آموزش وپرورش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رئیس هیات عامل صندوق توسعه‌ی ملی، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از طرح‌های اشتغالزای بخش کشاورزی شامل پرورش ماهیان در قفس، کشت گلخانه‌ای و طرح‌های کوچک کشاورزی ارائه شد.

طرح اشتغال بخش کشاورزی طرحی است که توسط وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آماده شده و بر اساس آن قرار است 1000 هکتار کشت محصولات گلخانه ای در سراسر کشور و تولید صد هزار تن ماهی در قفس، در آبهای شمالی و جنوبی کشور به‌ویژه سواحل مکران اجرا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید