اقتصادنیوز گزارش می‌دهد؛

شوک افزایش قیمت نفت در راه است؟

کدخبر: ۱۲۴۴۸۲
برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال شوک افزایشی قیمت نفت است.
شوک افزایش قیمت نفت در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار این روزها با معادلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که هر روز در حال تغییر است. یک روز خبر افزایش دکل‌های نفتی آمریکا نوسانات را تشدید می‌کند و روز بعد اعلام می‌شود که مسئله مازاد عرضه ناشی از افزایش احتمالی صادرات ایران، این مسئله را دستخوش تغییر کرده است.

چند روز قبل مسئله افزایش دکل‌های حفاری آمریکا به میان آمد؛ مسئله‌ای که بسیاری آن را عاملی برای تکان دادن قیمت فعلی نفت می‌دانستد و بسیاری دیگر، آن را برای ایجاد تغییر در قیمت اندک می‌خواندند.

در این میان، برخی کارشناسان داخلی معتقدند که به زودی باید منتظر افزایش قیمت نفت نیز بود. استدلال این دست کارشناسان این است که «افزایش تولید همراه با کاهش مصرف داخلی در آمریکا علت اصلی کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر است و جذابیت بازار نفت آمریکا باعث می‌شود که این تاثیر به صورت روانی و واقعی بر قیمت جهانی نفت تاثیربگذارد.»

این استدلال را سعید میرترابی بیان کرده تا نشان دهد بعد از هر افتی در بازار باید در انتظار صعود قیمت‌ها بود. با این حال، برخی دیگر از کارشناسان نیز مانند او فکر می‌کنند. بسیاری معتقدند که بازار در شرایط فعلی با مازاد تولید روبروست و زمانی که این مسئله متعادل شود، قیمت‌ها نیز به سطح منطقی می‌رسد.

این مسئله درست همان چیزی است که با آمدن ایران به بازار جهانی منافات دارد. بسیاری معتقدند که با آمدن ایران به بازار نفت، قیمت‌ها ممکن است دوباره دچار تنش کاهش قیمت شود.

با این همه، مسئله مازاد تولید عرضه شده در بازارهای جهانی روز به روز جدی‌تر می‌شود. آن طور که مهدی یوسفی کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی عنوان کرده است، بازار نفت ۳.۵ میلیون بشکه مازاد عرضه دارد. وی معتقد است که «مازاد عرضه نفت در بازار رشد بی‌سابقه‌ای یافته است و بر اساس ارزیابی نهادهای بین‌المللی همچون اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین آژانس انرژی آمریکا، این مازاد عرضه به سه تا 3.5 میلیون بشکه نفت در روز بالغ شده است که این مسئله نگرانی‌های حاصل از قطع احتمالی عرضه را بیشتر می‌کند.»

با وجود پیش‌بینی‌هایی که برای کاهش قیمت نفت می‌شود، بانک وال‌استریت پیش‌بینی قیمت 53 دلار را برای آینده بازار نفت ارائه کرده است. هرچند که برخی معتقدند این پیش‌بینی محتاطانه‌ای در خصوص قیمت نفت است که نسبت به مدت‌های قبل کاهش داشته است.

نکته مهمی که در این راستا باید به آن توجه کرد،‌ مسئله سیکل کاهشی و افزایشی قیمت نفت است که اخیرا تاثیر بسیاری از دکل‌های حفاری نفت آمریکا گرفته است. این مسئله که ناشی از تلاش آمریکا برای رسیدن به منابع نفتی نامتعارف است، به خوبی نشان از آن دارد که بازی یک سال اخیر کاهشی قیمت نفت می‌توانست به راحتی به یک سطح تعادلی برسد.

شاید آن‌طور که برخی کارشناسان هم بیان می‌کنند،‌ اوپک در تنظیم قیمتی بازار نفت عقیم مانده و نتوانسته تاثیری که باید را بر این بازار بگذارد. در چنین شرایطی و آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت تا رسیدن به زیر 40 دلار کمتر محتمل است. پیش‌بینی‌های اخیر نیز چنین مسئله‌ای را تایید می‌کند، چرا که بیشتر این پیش‌بینی‌ها به سمت نوسانات افزایشی متمایل است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید