در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد:

آمادگی لیدرهای بورس برای جهش بزرگ/ رشد سهم‌های کوچک به نفع بازار است

کدخبر: ۱۲۶۱۵۰
یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است: بررسی رفتار بورس اوراق بهادار از ابتدای سال نشان می‌دهد که بازار در حال آماده‌شدن برای یک جهش بزرگ با گروه های لیدر بازار است و مقدمات این جهش با رشد سهم‌های کوچک آغاز شده‌است.
آمادگی لیدرهای بورس برای جهش بزرگ/ رشد سهم‌های کوچک به نفع بازار است

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل که به نوعی اصلی ترین شاخص در بورس اوراق بهادار شناخته می شود و عموما نوسانات این بازار با این شاخص سنجیده می‌شود، به این ترتیب عمل می‌کند که قیمت وبازده سهام را به طور همزمان محاسبه می‌کند. به عبارتی شاخص کل روند بازدهی سبد بازار نشان می‌دهد.

یعنی اگر یک سرمایه‌گذار، از تمام سهام بازار در سبد خود داشته‌باشد، ‌شاخص کل هم روند قیمت را به او نشان می دهد و هم روند بازدهی. اما در این شاخص، قیمت و بازده به صورت وزنی حساب می‌شوند، یعنی بازده و تغییرات قیمت شرکت‌های بزرگ، ‌نقش پررنگ‌تری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند. در نتیجه مشاهده می‌شود در برخی از روزها که اکثر شرکت‌های کوچک،‌ منفی هستند، تنها به علت مثبت شدن سهام چند شرکت بزرگ،‌ شاخص سبز می‌شود.

در حال حاضر 4 گروه خودرویی، بانکی، پتروشیمی و پالایشگاهی، بیشترین همبستگی را با شاخص کل دارند. به صورتی که بانکی ها با 92 درصد همبستگی در جایگاه اول هستند و پس از آن گروه خودرویی با 90 درصد همبستگی، گروه پالایشگاهی با 88 درصد همبستگی و گروه پتروشیمی با 74 درصد همبستگی با شاخص کل قرار دارد.

از سوی دیگر این گروه‌ها به عنوان لیدرهای بورس شناخته می‌شوند، هرچند در ماه‌های گذشته روزهای زیادی منفی بودند، اما کارشناسان معتقدند که این گروه‌ها پس از اجرایی شدن توافق، به دلیل لغو تحریم‌ها و گسترش بازارهای بین المللی و سهولت در مبادلات بانکی، پیشگام رشد سهام بورس هستند.

در همین رابطه سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، گفت: در سه ماه اول امسال برخی سهم‌های کوچک بیشترین افزایش قیمتی را داشتند. در حالی که شاخص کل حدود یک و نیم درصد در بهار امسال رشد کرده‌بود. این سهم‌ها حتی  200 درصد  رشد قیمتی داشتند و بر خلاف جریان رکودی بازار حرکت کردند.

او افزود: هرچند این سهم‌ها جزو گروه‌های لیدر بازار نیستند و سهم‌های کوچکی به حساب می‌آیند، اما شواهد حاکی از این است که طبق تجربه سال 90، بازار در حال مهیا شدن برای یک جهش بزرگ است و این جهش از طریق رشد سهم‌های کوچک آماده می‌شود.

این کارشناس بازارسهام خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن توافق هسته ای و تاثیر آن در کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری شرکت‌ها، می توان انتظار داشت که ابتدا گروه‌های لیدر بازار که بیشترین همبستگی با شاخص کل را دارند، شروع به رشد کنند و پس از آن سایر گروه‌ها نیز از حرکت رو به بالای شاخص منتفع شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید