اقتصادنیوز بررسی کرد:

اوراق 60 میلیون تومانی مسکن با بازار چه می‌کند؟

کدخبر: ۱۲۷۴۵۷
گرچه هنوز اعطای وام 80میلیون تومانی وام مسکن آغاز نشده‎ و سپرده‌گذاران باید تا اردیبهشت‌ماه برای اعطای وام خود صبر کنند، اما بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف اوراق مسکن به 60میلیون تومان برای کلان‌شهرها را داده است. این طرح با بازار مسکن چه خواهد کرد؟
اوراق 60 میلیون تومانی مسکن با بازار چه می‌کند؟
نگارمیرکریمی:

حدود یک سال طرح افزایش تسهیلات مسکن روی میز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بود که در نهایت در اردیبهشت‌ماه امسال با افزایش این تسهیلات به میزان 80 میلیون تومان موافقت و در راستای آن صندوق پس انداز مسکن راه‌اندازی شد.

با گذشت هر روز و ماه از راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن، دولت از میزان استقبال سپرده‌گذاران امیدوارتر شد؛ تا جایی که مسوولان وزارت راه وشهرسازی اعلام کردند این حجم استقبال پیش‌بینی نشده بود.

به گزارش اقتصادنیوز،‌پس از آن نیز با راه‌اندازی صندق پس انداز مسکن و حساب مسکن خانه‌اولی‌ها ، ‌اعطای وام 60میلیون تومانی مسکن در سکوت رفت و اندکی به فراموشی سپرده شد،‌اما حالا بانک مرکزی پیشنهادی مبنی بر افزایش سقف وام اوراق مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان را به بانک مسکن داده و گفته است که گرچه بررسی اعطای این وام یک سال به طول انجامیده اما هنوز با این پیشنهاد موافقت نشده است.

در این زمان اما بسیاری از کارشناسان و مسوولان بر این باورند که اظهار نظر برای تاثیر این وام بر بازار مسکن اندکی زود است، چرا که اعطای وام 80 میلیون تومانی هم از سال آینده آغاز می‌شود و تاثیرات آن از حدود یکسال آینده در بازار مسکن نمود پیدا می‌کنند.

 در حال حاضر سقف کنونی وام اوراق مسکن 35 میلیون تومان است و احتمال دارد که برای مراکز استان‌ها سقف این وام 50 میلیون و برای سایر شهرها 40 میلیون تومان باشد.

البته حدود یکسال است که بانک مسکن در خصوص افزایش سقف اوراق مسکن با بانک مرکزی مکاتبه می‌کند تا بتواند بانک مرکزی را به پذیرش این پیشنهاد ترغیب کند، از این رو به نظر می‌رسد این افزایش سقف اوراق مسکن در این وضعیت رکودی بازار می‌تواند بسیار موثر و دارای اهمیت باشد و بازار مسکن را که محرک اقتصادی محسوب می‌شود و دچار رکودی بسیار طولانی شده است، از رکود خارج کند.

اما اینکه افزایش تهسلات مسکن تا چه اندازه بر رونق بازار مسکن موثر است و توانایی خروج رکود از مسکن را دارد، جای بحث است.چرا که برخی می‌گویند اعطای این وام‌ها تنها بخش کمی از تقاضای مسکن را تسهیل می‌بخشد و وضعیت رکودی مسکن همچنان ادامه می‌یابد .

از طرفی دیگر برخی بر این باورند که آغاز اعطای وام‌های 80میلیون تومانی سال آینده است و این میزان وام مسکن برای اقشار با توانایی پرداخت اقساط ماهانه است. به همین دلیل برخی متقاضیان مسکن توانایی سپرده‌گذاری نه برای وام80میلیونی و نه برای وام 60میلیون ومانی را دارند . به همین دلیل شاید اعطای اوراق 60میلیون تومانی هم تغییری در بازار ایجاد نکند.

به گزارش اقتصادنیوز، دیدگاه‌های برخی کارشناسان درباره تاثیرات افزایش وام مسکن را در زیر می‌خوانید:

کیوان شادمان ، کارشناس بازار مسکن :
مبلغ این وام قابل توجه است . بنابراین می‌تواند در رونق واحدهای مسکونی با متراژ کم تاثیرگذار باشد . این وام می‎تواند در بازار مسکن ورونق آن اثر گذار باشد اما باعث خروج از رکود نمی‌شود. مبلغ این وام در تهیه ملک‎های با متراژ کمتر تاثیر دارد و می‌تواند متقاضیان را به سمت خرید این واحدهای مسکونی سوق دهد. به‌نظر می‌رسد حرکت خوبی است تا مردم به سمت خرید خانه سوق داده شوند. این وام باعث ایجاد تورم نمی‎شود و اکثر خرید و فروش صورت گرفته در بازار مسکن ممکن است مربوط به ملک‌های با پیش خرید باشد و ممکن است رونق ایجاد کند، البته این وام‌ها برای ملک‌های آماده چندان کاربردی ندارد.

محمدمهدی مافی،  بازرس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران: میزان این وام مشخص است اما باید ابتدا جزئیات آن و منابع تامین مالی این وام‎ها مشخص شود تا بتوان بازار را پس از آن پیش‌بینی و بررسی کرد که متقاضیان چگونه می‎توانند از آن استفاده کنند و وقتی این جزئیات را بدانیم بهتر می‎توان بازار را پیش‌بینی کرد . این وام‌ها می‌توانند تا حدودی در خرید واحدهای مسکونی کوچک و ارزان قیمت رونق ایجاد کنند، اما این نوع وام‌ها باید هدفمند تعریف شوند. مباحثی همچون اسکان جمعیت و تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ و اسکان در شهرهای کوچک شاید هدف باشد که می‌تواند در بازار واحدهای مسکونی کوچک تاثیرگذار باشد . اگر تمرکز بر این اهداف باشد تاثیرات مثبتی غیر از رونق بازار خواهد داشت و باید مقادیر وام بررسی شود تا حجم آن نسبت به پذیرش بازار را بتوان بررسی و در این مورد اظهار نظر کرد. با این حال بعید است این وام‌ها به تورم منجر شوند. وام باید هدفدار باشد که البته این اقدام با هدف رونق بازار نیست.

سلمان‌خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن:افزایش مبلغ وام مسکن راهکاری است که وزیر راه و شهرسازی و تیم مشاورانش به آن امید بسته‌اند تا اوضاع فعلی را تا حدی تغییر دهد. البته این برنامه نیز با توجه به محدودیت‌های خاص اقتصادی ایران بسیار محافظه‌کارانه بسته شده و در کنار تلاش برای رونق بخشیدن به بازار، کنترل فعالیت‌های سفته‌بازانه را نیز در دستور کار خود دارد. وام 80‌میلیونی محدودیت‌هایی دارد که از رسیدن وام به بازار دلالی جلوگیری می‌کند. سپرده‌گذاری حداقل یک‌ساله، لزوم تایید خانه اولی بودن و رسیدن وام به جوان‌ها شرط‌هایی است که دولت بر سر راه متقاضیان این وام قرار داده و بر اجرای آن مُصر است.تا اینجای کار برنامه‌ها برای تحریک تقاضا به حرکت درآمده و قصد دارد مردم را پس از چند سال گوشه‌گیری و عدم فعالیت با بازار آشتی دهد.اما در سمت دیگر بازار که بسیاری آن را فراموش‌شده می‌دانند نیز می‌توان از نتایج وام 80‌میلیونی سهمی را در نظر گرفت.در صورتی که تقاضا برای خرید خانه‌های نوساز به دنبال افزایش وام مسکن افزایش پیدا کند و واحدهای قدیمی‌تر مانند آنچه در سال‌های گذشته بر آنها رفته همچنان بدون مشتری باقی بمانند، بساز‌بفروش‌ها مجبور به تحرکی دوباره خواهند شد و پس از چند ماه ثبت آمار منفی در صدور پروانه ساخت، دوباره عرضه مسکن نیز رونق پیدا می‌کند. البته یکی دیگر از نتایج احتمالی این طرح رونق گرفتن ساخت و فروش واحدهای مسکونی با متراژ پایین خواهد بود. شکی نیست در شرایطی که میانگین قیمت مسکن در تهران به بیش از چهار میلیون تومان در هر متر رسیده و هزینه تمام‌شده یک واحد 70‌متری را به بیش از 300 میلیون تومان می‌رساند، نمی‌توان بر روی وام 80‌میلیونی حساب ویژه‌ای باز کرد.

حامد مظاهریان،معاون وزیر راه و شهرسازی : از آن‌جا که پرداخت وام تدریجی خواهد بود با مشکل کمبود مسکن متناسب با این وام مواجه نخواهیم شد.افزایش وام مسکن یکی از برنامه‌های 1.5 سال اخیر وزارت راه و شهرسازی بود، زیرا متناسب با افزایش قیمت مسکن در کشور میزان این وام افزایش نیافته بود.از آن‌جایی که این وام تدریجا اعطا خواهد شد به سازندگان این نشانه را می‌رساند که بازار مسکن به تدریج پر رونق خواهد شد. ضمن این‌که انتظار داریم تکمیل واحدهای نیمه تمام و پروانه‌های ساختمانی جدید در پی اعلام افزایش وام در راه باشد. قطعا این روند به تولید بیشتر در بخش مسکن منجر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید