وزیر معادن افغانستان از ایران چه خواست؟

کدخبر: ۱۲۹۲۱۹
وزیر معادن و پترولیوم افغانستان در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت، خواستار سرمایه‌گذاری ایران در بخش معادن و شهرک‌های صنعتی این کشور شد.
وزیر معادن افغانستان از ایران چه خواست؟

به گزارش اقتصادنیوز، داوود شاه‌صبا در دیدار با ولی‌الله افخمی‌راد پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایران در بخش‌های معدنی و کمک ایران برای تدوین قوانین معدنی در این کشور را ارائه داد و گفت: افغانستان برای هیچ کشوری در گسترش روابط اقتصادی و تجاری تبعیض قائل نیست اما همسایگان و به ویژه ایران همیشه برای این کشور از اولویت برخوردار بوده است.

آنطور که ایمیدرو اعلام کرده است، او با اشاره به ظرفیت‌های معدنی افغانستان گفته است: بهره‌مندی از این معادن و وارد کردن آنها به چرخه تولید و سوددهی نیاز به همکاری و کمک بخش دولتی و خصوصی ایران دارد تا قوانین و ضوابط بهره‌برداری از معادن در افغانستان تنظیم شود و با کمک ایران، نیروهای انسانی افغانی آموزش‌های لازم را ببینند و از سوی دیگر زمینه سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه در خاک افغانستان برای طرف ایرانی فراهم شود.

گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در این باره حاکی است وزیر معادن و پترولیوم افغانستان،‌همچنین ساخت شهرک‌های صنعتی در این کشور را لازمه پیشرفت و توسعه افغانستان دانست و از طرف ایرانی خواست که برای راه‌اندازی این شهرک‌ها به افغانستان کمک کند و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری های لازم را انجام دهد.

در این دیدار ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت، توانمندی‌های ایران را در زمینه‌‌های مختلف برشمرد و گفت: ایران و افغانستان از نظر ظرفیت‌های معدنی بسیار غنی هستند با این تفاوت که این معادن در افغانستان هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است و ایران برای همکاری با افغانستان در این زمینه آمادگی کامل دارد؛ ایران می‌تواند برای بهره‌برداری و فراوری سنگ‌آهن و تبدیل آن به کنسانتره اقدامات لازم را انجام دهد.

او اشاره‌ای هم به ظرفیت ایران در تولید سیمان داشت و خاطرنشان کرد: افغانستان واردکننده سیمان از ایران است و در ایران هم خوشبختانه کارخانه‌های تولید سیمان به وفور وجود دارد؛ ایران می‌تواند تعدادی از این کارخانه‌ها را افغانستان مستقر و در آنجا به تولید برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید