اقتصادنیوز بررسی کرد:

قیمت سرب و روی همچنان در کف قیمت/ کاهش رشد اقتصادی چین با سرب و روی چه کرد

کدخبر: ۱۲۹۸۵۲
در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری در جهان با افزایش قیمت‌ فلزات رو به رو خواهیم بود چرا که بخش عمده تولیدات فلزات اساسی در نیمکره شمالی صورت می‌گیرد و در فصل زمستان و با کاهش دمای هوا تولید مواد معدنی و فلزات نیز با کاهش مواجه است.
قیمت سرب و روی همچنان در کف قیمت/ کاهش رشد اقتصادی چین با سرب و روی چه کرد

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت فلز سرب و روی از ابتدای سال جز نوساناتی کوتاه‌مدت، روند نزولی به خود گرفته است.

بررسی قیمت جهانی این دو فلز بیانگر این است که سرب و روی کاهش محسوسی داشته و قمیت این فلزات به پایین‌تر رقم نیز رسیده است.

در همین زمینه حسن حسین‌قلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در خصوص وضعیت اخیر قیمت سرب و روی به اقتصادنیوز گفت: قیمت این دو فلز در چند وقت اخیر تغییر خاصی نکرده و قیمت این دو فلز به ازای هر تن 1700 دلار است.

او بیان کرد: کاهش قیمت این دو فلز فقط مربوط به کاهش قیمت جهانی نیست و مشکل مهم‌تر انبود تعادل در عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی است که همچنان عرضه زیاد اما تقاضا بسیار پایین است.

حسین‌قلی افزود: در بازار داخلی هم سرب و روی به تبعیت از بازارهای جهانی کاهش قمیت را دارند و در بازار داخلی هم مشابه بازارهای بین‌المللی عدم عرضه و تقاضا نیز وجود دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اصلی‌ترین دلیلی که در بازار داخلی قمیت سرب و روی کاهش پیدا کرده است می‌توان به کمبود مواد اولیه اشاره کرد که معادن سرب زیادی در ایران نداریم که بتواند مواد اولیه را تامین کند فقط معدن انگوران است که مقداری از مواد اولیه را تامین می‌کرد.

او در خصوص واردات مواد اولیه سرب و روی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور مواد اولیه سرب و روی را از ترکیه وارد می‌کردیم اما در حال حاضر به دلیل نداشتن صرف اقتصادی این کار را انجام نمی‌دهیم.

حسین‌قلی در خصوص چشم‌انداز آینده سرب و روی گفت: قمیت این دو فلز تا پایان سال تغییر به خصوصی نخواهد کرد و همچنان در کف قمیت خود (1700 دلار) ثابت خواهند ماند و فعلاً شاهد افزایش و یا کاهش قیمت این دو فلز نخواهیم بود. اما در بلندمدت رکود در بازار سرب تکان خواهد خورد و رکود در این دو فلز روبه بهبودی نیز خواهد رفت.

در همین زمینه رسول موسوی، معامله‌گر فلزات در بورس ایران در خصوص وضعیت سرب و روی به اقتصادنیوز گفت: فلزات پایه از جمله سرب و مصارف آن رابطه تنگاتنگی با روند اقتصاد جهانی دارد. وضعیت تقاضا در چین، رشد اقتصادی چین، افزایش و یا کاهش نرخ بهره در آمریکا، عرضه و تقاضا و همچنین موجودی انبارها در بورس فلزات لندن از عوامل مهمی هستند که بر روی قیمت سرب تاثیر گذارند.

او بیان کرد: از عومل دیگر در کاهش نرخ سرب می توان به گزارش بورس فلزات لندن در خصوص افزایش ذخایر سرب در انبارهای تحت نظارت این بورس اشاره کرد.

موسوی افزود: چین به جهت مصرف بالای بسیاری از فلزات اساسی، طبیعتاً مهمترین بازار سرب نیز به شمار می‌رود، تقریباً نزدیک به نیمی از تقاضای جهانی سرب متعلق به کشور پهناور چین است. نرخ رش اقتصادی در نظر گرفته شده برای اقتصاد چین در سال جاری میلادی 7 درصد است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امکان دستیابی به این نرخ با توجه به وضعیت مبهم اقتصادی جهان و چین پایین است. با این حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند حتی با فرض رشد مناسب اقتصاد چین در حد 7 درصد هم نمی‌توان سبب افزایش تقاضا در فلزات و سرب به اندازه‌ای شد که شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها باشیم.

او تصریح کرد: احتمال این موضوع وجود دارد که بر مبنای روند سنتی بازار فلزات اساسی در سه ماهه چهارم میلادی جاری در جهان با افزایش قیمت‌ها رو به رو باشیم، چرا که بخش عمده تولیدات فلزات اساسی در نیمکره شمالی صورت می‌گیرد و در فصل زمستان و با کاهش دمای هوا تولید مواد معدنی و فلزات نیز با کاهش مواجه است، کاهش قیمت کنونی فرصت مناسبی برای مصرف‌کنندگان صنعتی و به خصوص تولیدکنندگان باتری است تا خرید‌های خود را در قیمت‌های نازل کنونی تثبیت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید