اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

تعیین نرخ سود چه مسیری به خود می‌گیرد؟

کدخبر: ۱۳۱۱۹۴
در حالی عبده تبریزی معتقد است که دولت باید به صورت دستوری وارد مبحث تعیین نرخ سود بانکی شود که برخی از کارشناسان بر این باورند که باید رویه طبیعی بازار را پذیرفت و با فشار نمی‌توان نرخ سود تعیین کرد.
تعیین نرخ سود چه مسیری به خود می‌گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که اقتصاد و بازار حال و هوای آرامی را پشت سر می‌گذاشت مدتی پیش به یکباره خبر تصمیم بانک‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود به 18 درصد رسانه‌ای شد، خبری که تنها عمر آن دو روز طول کشید و بعد از آن از سوی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها تکذیب شد.

با انتشار خبر نرخ سود بازارهای موازی همچون بازار ارز شاهد نوسانات شدید و افزایش قیمت‌ها بود در کنار مسائل روانی بازارها، با اعلام خبر کاهش نرخ سود فضای اقتصادی کشور به سمتی رفت که کارشناسان و مسئولان اقتصادی کشور نسبت به این موضوع اظهار نظر کردند اما در پایان هفته گذشته با صحبت‌های ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اظهار نظرات در این رابطه فروکش کرد.

همواره با ایجاد مباحث اقتصادی به ویژه نرخ سود بانکی و قیمت‌گذاری، تاکید کارشناسان اقتصادی بر آن است تا دولت به صورت دستوری وارد این مباحث نشود و این اجازه داده شود تا در فضای کارشناسی و با نگاه به کف بازار اعداد و شاخص‌ها تعیین شوند.

در نظام بانکداری کشور شورای پول و اعتبار با توجه به شاخص‌های اقتصادی به ویژه تورم نسبت به نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات و نرخ بهره بانکی تصمیم گیری می‌کند، از این رو هر اتفاق یا نظری در رابطه با این موارد مطرح شود نگاه‌ها تماما به سمت شورای پول و اعتبار است.

در هفته جاری وزیر اقتصاد و دارائی در رابطه با نرخ سود بانکی با بیان اینکه این موضوع به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: مصمم هستیم در مرحله اول مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار به صورت کامل اجرایی شود و بانک مرکزی نظارت خود را در بانک‌ها افزایش دهد و همچنین حضور خود را در بازار بین بانکی به نحوی افزایش دهد که مصوبه قبلی به نحو کامل و صحیح اجرا شود و در این راستا نرخ سود بازار بین بانکی از 29.5 درصد به 26 درصد رسید.

طیب نیا خاطرنشان کرد: امیدواریم روند نزولی تورم ادامه یابد. همزمان بحث کاهش نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و فکر می‌کنیم نرخ سودی که در حال حاضر حاکم است به هیچ وجه با اقتضای اقتصاد هماهنگی و تناسب ندارد و با توجه به کاهش نرخ تورم باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم. مجموعه سیاست‌هایی که طراحی شده بسته‌ای است که در تداوم سیاست‌های قبلی دولت اعمال می‌شود و مرتب بازارها رصد می‌شود و به نسبت آن تصمیمات جدید گرفته می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد اجرای تسهیلات خرید کالا عنوان کرد: این موضوع مربوط به مباحث اجرایی تسهیلات بوده و باید بانک مرکزی به صورت دقیق توضیح دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سود همان 18 درصد توافق شده بین بانک‌ها خواهد بود، یادآور شد: اجازه بدهید راجع به عدد صحبت نکنم، بحث‌های مفصلی در شورای پول و اعتبار راجع به این موضوع انجام شده و فعلاً اولویت اجرای سیاست‌های قبلی است و با اخذ اطمینان نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام شود.

طیب‌نیا در پاسخ به این سؤال که بنابراین تا پایان سال نرخ سود کاهش نمی‌یابد، تأکید کرد: من چنین حرفی نمی‌زنم.

اما از سوی دیگر مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه‌ای به ورود دستوری دولت در تعیین نرخ شود بانکی دارد، نرخی که همان‌طور که گفته شد توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود و در قدرت دولتی‌ها در این شورا بسیار زیاد است و اگر عبده تبریزی چنین تاکیدی نمی‌کرد نیز دولت نسبت به نرخ سود تصمیم گیرنده نهایی بود.

عبده تبریزی معتقد است: در صورتی که بخواهیم شرایط برای کاهش نرخ سود را به حال خود رها کرده و آن را به بازار بسپاریم به راحتی امکانپذیر نیست و نیازمند است که این شورا به صورت دستوری اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کند.

اما در رابطه با صحبت‌های عبده تبریزی برخی کارشناسان بر این باورند که باید نرخ تورم واقعی محاسبه شوند و نسبت به آن عمل شود و با فشار نمی‌توان نرخ سود را کاهش داد، زیرا عکس‌العمل فشار در اقتصاد خطرناک خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید