فرار سرمایه‌داران چینی از اوضاع نابسامان اقتصادی

پول چینی‌ها کجا می‌رود؟

کدخبر: ۱۳۲۰۵۵
سرمایه‌داران چینی برای فرار از اوضاع نابسامان اقتصادی و سقوط بازار سهام کشورشان و همین‌طور خارج کردن پول خود از دست دولت، چاره‌کار را در سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی، به‌ویژه بازارهای مسکن در آمریکا، کانادا و استرالیا دیده‌اند.
پول چینی‌ها کجا می‌رود؟

به‌گزارش اقتصادنیوز، مرتع دریاچه کانیون در ایالت تگزاس آمریکا که زمانی زمین بازی بود و بعدها به مرکز تفریحات آبی تبدیل شد، بزودی میزبان پروژه‌ای 99 واحدی خواهد بود که برای خریداران چینی احداث می‌شود. سازنده این پروژه، «ژانگ لانگ»، تاجر چینی است.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، این مجتمع مسکونی لوکس که در 56 کیلومتری شمال‌غربی دالاس قرار دارد یکی از جدیدترین سرحدات جنون خرید در جهان است که در آن، پول و سرمایه چینی‌ها، یکی از مهمترین عوامل و نیروهای رونق ساخت و ساز در جهان محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که موج سرازیری پول و سرمایه‌ چینی‌ها به سمت پروژه‌های ساخت و ساز در آمریکا، به‌رغم تلاطمات اخیر اقتصادی چین همچنان ادامه داشته باشد. درحالی که کاهش ارزش یوآن و سقوط بازار سهام قدرت خرید خارجی مردم چین را کاهش داده، این مساله باعث شده تا چینی‌ها ترغیب شوند پول خود را در هرجایی غیر از داخل کشورشان سرمایه‌گذاری کنند.

به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاران چینی، در لندن شروع به خرید آپارتمان‌های لوکس در خیابان‌ها و مناطق پولدارنشین، آسمانخراش‌ها و مناطق تجاری کرده‌اند. در کانادا، آنها برای خرید یک خانه ویلایی معمولی چیزی بالغ بر یک میلیون دلار می‌پردازند و در استرالیا یک صندوق اعتباری چینی به‌تنهایی 9 برج اداری خریداری کرده که این معامله، بزرگ‌ترین معامله تاریخ نقل و انتقالات ملکی استرالیا محسوب می‌شود.

«ژانگ لانگ»، با علم به قدرت اقتصادی ایالت تگزاس، به این فکر می‌افتد که اکنون زمان آن رسیده تا جوامع آسیایی فرصت سرمایه‌گذاری برای تحقق بخشیدن به «رویای آمریکایی» خود را بیابند.

موج گسترده هجوم چینی‌ها به سمت بازار املاک در ایالات متحده و کشورهای دیگر، بخشی از جزر و مد یوآن است که اقتصاد جهان را دربر گرفت و بازارهای مالی را دستخوش تغییر کرد. در بازار املاک مسکونی و تجاری، موج جدید جریان پولی، درحال دگرگون کردن تحرکات سنتی در بازارهای خرید و فروش مسکن است.

امسال، خانواده‌های چینی، برای نخستین بار در جمع خریداران گروهی مسکن در آمریکا ظاهر شدند. مشتریانی که بیشترین پول را در بازار مسکن آمریکا هزینه کرده‌اند، اقتصاد آمریکا را در بخش‌های غرب میانه رونق بخشیده‌اند. اما در مناطق پر تراکمی چون سانفرانسیسکو و منهتن، آنها بر موجودی و کیفیت مسکن تاثیر گذاشته‌اند به‌طوری که در این مناطق، تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

درحالی که میزان خرید ملک توسط چینی‌ها، تنها بخش کوچکی از حجم کلی معاملات ملکی در آمریکا را تشکیل می‌دهد، اما آنها در بازار املاک گران‌قیمت‌تر، تاثیر قابل توجهی گذاشته‌اند؛ به‌طوری که از هر 14 معامله املاک گران‌تر از یک میلیون دلار، یک معامله را چینی‌ها انجام داده‌اند. به‌طور میانگین، خریداران چینی، شامل شهروندان سرزمین چین، هنگ‌کنگ و تایوان، 831 هزار و 800 دلار برای خرید ملک هزینه کرده‌اند که این رقم بیش از سه برابر هزینه‌ای است که آمریکایی‌ها برای خرید ملک می‌پردازند.

برخی چینی‌ها، ملک را با هدف سرمایه‌گذاری صرف خریداری می‌کنند و از طریق اجاره دادن از آن درآمدزایی می‌کنند. اما هدف سایرین، دور کردن پول‌هایشان از دست دولت چین است.

بسیاری از خریداران چینی ملک در آمریکا، با هدف ادامه تحصیل فرزندانشان، خانه‌های خود را در مناطقی انتخاب می‌کنند که به دانشگاه‌ها و مدارس معتبر نزدیک باشد. اما در مراتب بالاتر، سرمایه‌داران ثروتمندتر، با امید به اخذ گرین‌کارت، سعی می‌کنند به جمع سازندگان ملک بپیوندند تا بتوانند از مزایای دولت فدرال که برای این اشخاص درنظر گرفته شده استفاده کرده و روند اخذ اقامت خود را تسریع کنند.

«اریک دو»، یک مدیر مشاوره و سرمایه‌گذاری چینی که ظرفیت‌های موجود در آمریکا وی را ترغیب کرده تا برای تامین آینده خود و خانواده‌اش به آمریکا بیاید، طی دو سال گذشته چندین واحد مسکونی در آمریکا خریداری کرده است. وی قصد دارد تا در یکی از این خانه‌ها اقامت کند و این فرصت را به فرزندانش بدهد تا بتوانند در هوای پاک‌تری نسبت به پکن زندگی و در دانشگاه‌های باکیفیت‌تر از موطن خود تحصیل کنند. او سایر خانه‌های خود را نیز اجاره خواهد داد و از اجاره آنها استفاده می‌کند.

او می‌گوید: قیمت خانه در پکن خیلی بالاست، از طرفی بازار سهام نیز درحال سقوط است و اقتصاد کشور نیز ثبات ندارد. هرچند، مردم چین کم و بیش پولی در بساط دارند اما راه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن و ایده‌آلی پیش‌روی خود ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید