اقتصادنیوز در گفت‌وگویی بررسی کرد:

اجرایی شدن برجام چه تاثیری بر بازار مبل دارد؟

کدخبر: ۱۳۵۷۸۴
رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران درباره تاثیر اجرایی شدن برجام بر بازار مبل عنوان کرد:تردید دارم تا پایان امسال اتفاق خاصی بیفتد و امیدوارم بعد از عید سال آینده، اثرات اجرایی شدن برجام را بر بازار مبلمان ببینیم.
اجرایی شدن برجام چه تاثیری بر بازار مبل دارد؟

حسن احمدیان در خصوص تاثیر اجرای برجام بر بازار مبل به اقتصادنیوز گفت: به اجرایی شدن برجام و تاثیرات آن امیدوارم، اما تردید دارم تا پایان امسال اتفاق خاصیی بیفتد. تا بخواهد برجام عملی شود، زمان می‌برد.

وی افزود: اجرایی شدن برجام بر بسیاری از مسایل مثل تولید، انتقال پول و لوازمی که برای رفع ایراد ماشین آلات است و غیره تاثیر مثبت می‌گذارد که روند تولید را کمی راحت‌تر ‌می‌کند. از طرفی با توجه به رونق اقتصادی که امید داریم در جامعه به وجود بیاید و گردش مالی بهتر شود، قاعدتا هزینه‌های تمام شده تولید کاهش پیدا می‌کند.

احمدیان گفت: به دلیل اینکه مبلمان به نوعی کالای لوکس محسوب می‌شود، نیاز دارد فضای راحت‌تر با آسایش بهتری وجود داشته باشد که تولیدکنندگان تمایل بیشتری برای گسترش فعالیت خود پیدا کنند. اگر گردش مالی راحت‌تر شود از طرفی مصرف کننده‌ها علاقه‌مند می‌شوند و از سوی دیگر تولید روانتر خواهد شد.

احمدیان گفت:تا بخواهد قضایای بانکی حل شود، گردش مالی و نقدینگی در کشور راه بیفتد زمان می‌برد که امیدوارم بعد از عید سال آینده، اثرات اجرایی شدن برجام را بر بازار مبلمان ببینیم.

وی در پاسخ به اینکه، اجرایی شدن برجام بر قیمت‌ها هم تاثیر می‌گذارد یا نه؟ گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها، یکی از دلایلی که می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد، بحث هزینه‌ها، مراودات پولی، ارتباطات بانک‌ها و استفاده از اعتبارات خارجی و امثال آن است، که می‌تواند بر بخشی از قیمت تمام شده تولید اثر بگذارد. از طرفی کسی مطمئناً نمی‌داند وضعیت ارز چه می‌شود و قیمت ارز ثبات پیدا می‌کند یا نه.

احمدیان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه‌ تولید از خارج کشور می‌آید و رابطه مستقیم با ارز دارد و وضعیت بازار ارز قابل پیش بینی نیست، می‌توانیم بگوییم؛ اگر ارز روی همین نرخ فعلی باقی بماند قیمت مبلمان هم پایین می‌آیند اما در صورتی که قیمت ارز بالا برود، پایین آمدن هزینه‌های مراودات مالی خارجی را، افزایش ارز پر می‌کند و عملا هیچ اتفاقی در قیمت نمی‌افتد.

وی با اشاره به صادرات مبلمان نیز گفت: اجرایی شدن برجام می‌تواند به افرادی که صادر می‌کردند و مشکلات مالی و انتقال پول داشتند کمک کند و به مصرف‌کنندگان خارجی که روی آنها رویکرد صادراتی دارند روحیه بدهد.

وی در پایان گفت: قاعدتاً بعد از اجرای برجام این ارتباط از لحاظ نوع نگاه خارجی‌ها بهتر می‌شود و تمایلشان به این ارتباط بیشتر خواهد شد و کشورهای هدفی که اطراف ما هستند، با یک امید و اعتماد بیشتری برای خرید و سرمایه‌گذاری به ایران می‌آیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید