آخوندی از جزئیات خرید هواپیماهای جدید خبرداد:

ورود 118 هواپیما به ناوگان هوایی ایران/ فرودگاه‌های کشور نو نوار می‌شوند

کدخبر: ۱۳۶۵۷۲
وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزئیات خرید هواپیماهای جدید از امضای پیش قرارداد ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار و امضای قرارداد نهایی ظرف ۲۰ روز آینده خبرداد.
ورود 118 هواپیما به ناوگان هوایی ایران/ فرودگاه‌های کشور نو نوار می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز، با جرایی شدن برجام، ایران توانست با بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقلی هوایی مذاکراتی داشته باشد که در نهایت وزیر راه و شهرسازی از امضای پیش قرارداد ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار و امضای قرارداد نهایی ظرف ۲۰ روز آینده خبرداد.

طی هفته گذشته رییس جمهور به همراه وزرای خود به ایتالیا و فرانسه سفر کرد که در طول این سفر علاوه بر انعقاد قراردادهای اقتصادی، بخت ناوگان هوایی نیز گشوده شد و تا چندی دیگر هواپیماهای جدید کم کم وارد ناوگان هوایی کشور خواهند شد.
 
در این سفر که عباس آخوندی، حسن روحانی را نیز همراهی می‌کرد، از خرید 118 هواپیما خبر داد و گفت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ۴۵ فروند هواپیمای اِی ۳۲۰، ۴۵ فروند،  اِی ۳۳۰، ۱۶ فروند، اِی ۳۵۰ و ۱۲ فروند و اِی ۳۸۰ را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت ۸ سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی که شب گذشته در برنامه نگاه یک حضور یافته بوئ با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۵۰ فروند هواپیما از ۲۵۰ فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از ۲۲ سال نیست، گفته است که صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول‌های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.

البته آخوندی در تیرماه امسال و درست یک هفته پیش از توافق اولیه ایران و گروه 1+5 در وین، به پاریس رفته بود و از نزدیک با زیرساخت‌های حمل و نقلی این کشور آشنایی یافته بود، همچنین در هفته‌های اول پس از توافق اولیه نیز هیات‌های اقتصادی اروپایی که فرانسوی‌ها نیز شامل آن‌ها می‌شدند به ایران آمدند. به همین منظور به نظر می‌رسد هر دو کشور پیش از سفر رییس جمهور، آمادگی لازم برای انعقاد قراردادهای بیشتر را کلید زده بودند. 

آخوندی نیز در مدت زمان سفرهای پی در پی هیات‌های اروپایی به ایران زمزمه خرید هواپیمای جدید  برای ناوگان هوایی را داشت که در نهایت با اعلام نتیجه برجام، توافق طرفین و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، این صحبت‌ها به انعقاد قرارداد ختم شد.  در جریان دو سفر رییس جمهور به ایتالیا و فرانسه، مقرر شد ایتالیا برای مدت 20سال ضامن خرید هواپیماهای ایران شود و فرانسه نیز برای ساخت و تحویل ایرباس به ایران، آمادگی لازم را بدست آورد.

مهمترین صحبت های آخوندی در رابطه با نیاز کشور به هواپیمای جدید در زیر آمده است: 

*در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر ۴.۵ میلیون مسافر در سال است، امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور، این رقم را به ۸۸ میلیون مسافر در سال برسانیم تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

*کشور به ۵۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور نیاز دارد.

* برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود ۵۰ میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم، بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است به گونه ای که ۸۵ درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می‌کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
   
* ۸۵ درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و ۱۵ درصد سهم ایران است. بنابراین بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود.

*سهم ایران در این قرارداد ۱.۵ میلیارد دلار است. این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود بلکه در مدت زمان ۸ سال پرداخت خواهد شد. در واقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف ۱۵ سال تسویه حساب می‌شود.

* قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد که دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.

* فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ از آن باید مراحل قانونی طی شود، دو طرف ۲۰ روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

*در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت‌های هواپیمایی خارجی سرازیر می‌شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید