نگرانی از عرضه مازاد، قیمت نفت را کاهش داد/ برنت 34 دلار

کدخبر: ۱۳۸۳۸۵
قیمت نفت در معاملات آتی روز سه‌شنبه در میان نگرانی‌ها در مورد افزایش تولید ایران و عمیق‌تر شدن عرضه مازاد جهانی بیش از یک درصد کاهش یافت. این در حالی است که انتظارات برای افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید آمریکا در حال کمرنگ شدن است.
نگرانی از عرضه مازاد، قیمت نفت را کاهش داد/ برنت 34 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، کشورهای اصلی صادرکننده نفت (‌روسیه و عربستان) پیشنهاد دادند تنها در صورتی که دیگر کشورها نیز به آنها بپیوندند، میزان تولیدات خود را در سطوح ماه‌ ژانویه ثابت‌ نگاه خواهند داشت. ایران که در حال حاضر از تحریم‌های بین‌المللی رهایی پیدا کرده است از این حرکت استقبال کرد، ولی تعهدی نسبت به اقدام خود نداد. با این حال هنوز اطمینانی در مورد رخ دادن ثابت نگهداشتن سقف تولید وجود ندارد.

شرکت کارگزاری فیلیپ فیوچر اعلام کرد: «بدون وجود یک حرکت محسوس برای کاهش تولید، ما در مورد بالا رفتن قیمت‌ها همچنان تردید داریم. قیمت‌ها ممکن است که با یک فشار نزولی قوی مواجه شوند.»

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با افتی 58 سنتی نسبت به آخرین جایگاه خود در روز دوشنبه به 32 دلار و 81 سنت رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با 55 سنت کاهش قیمت 34 دلار و 14 سنت معامله شد.

بخشی از کاهش قیمت شاخص‌های جهانی نفت ناشی از چشم‌انداز افزایش تولید ایران و بیشتر شدن عرضه مازاد جهانی بوده است. در حال حاضر در حدود یک تا 2 میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضای جهانی نفت خام تولید می‌شود.

بانک ANZ اعلام کرد: «رشد عرضه نفت خام از سوی ایران هرگونه کاهش تولید آمریکا را جبران خواهد کرد.» قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از 5 درصد رشد داشت. این در حالی بود که این رشد بعد از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش تولید روزانه 600 هزار بشکه‌ای نفت شیل آمریکا در سال جاری بوده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد در بلند مدت، تولید آمریکا ممکن است با بیشتر شدن بازده هزینه بهبود یابد و تا سال 2021 میزان تولید این کشور به 14.2 میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که بیشترین مقدار تولید روزانه نفت آمریکا تاکنون 9.5 میلیون بشکه بوده که در سال 2015 به ثبت رسیده است.
 
فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در کنفرانس خبری در هیوستون تگزاس اعلام کرد: «پیش‌بینی افزایش تولید نفت شیل باعث جلوگیری بهبود قیمت نفت خام در سال‌های آینده خواهد شد. قیمتی که انتظار می‌رفت در پایان سال 2020 به بشکه‌ای 80 دلار برسد.» 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید